På hojsidan sitter de oftast stenbra batterier oftast Yuasa och de håller minst 4 år och rekord på 15 år är inte ovanligt. Mitt org Yuasa som KTM kör med höll ca 8 år och då får de slita ont för de ska starta en 1000cc v-twinn med endast 11,5amp storlek på batteriet. och jag körde även på vintern nemas problemas.! HD v-twinns snubbar som trimmar hårt har testat fram att de finns bara ett batteri som är bäst i uteffekt och hållbarhet och de är just Yuasa AMG serien de ger minst den cca de uppger att de ska ge så inge bluffsiffror. De är ingen slup att hojtillverkarna väljer dem som originabatterier.
När mitt Yuasa batteri la av blev jag snål och köpte noname batteri men de gick inte alls motor startade endast varm inte kall ens på sommaren. Då beställde jag ett nytt Yuasa "AMG" och de är 3 år sedan still going strong. OBS man kan inte köpa annat batteri än amg till skotrar för de är överlägsen vanliga batterier de ligger även på högre volt än vanliga snikbatterier. Och en viuktig sak är att amg måste laddas med en laddare i amg läge. De ligger på högre vilovolt ca 13,5 volt så laddar man dem med vanlig laddare som håller 12,40 volt sabbar man batteriet!!!!! Många dyrare smartladdare klarar ju amg och ställer in sig själv (får man hoppas).
Jag rek en billig svinbra laddare från Harald Nyborg endast 199kr. Fördelen med den är att man själv ställer in AMG eller vanligt batteri för då vet man att de garanterat blir rätt. Den har underhållsladd och snabbare ladd upp till 4 amp. Cetec laddare är ju så känsliga att de stänger av vid lilla minsta spik eller för låg volt de och dessutom är de dyr och går sönder lätt ren dynga helt enkelt.
Köp denna laddare så har ni en lättanvänd svinbra laddare har sett den på Jula också ?
https://www.harald-nyborg.se/batteriladdare.html
Slutplädering köp ett Yuasa "amg" och du vet att de är de värsta/bästa som finns. Kolla tyska ebay där köpte jag mitt för 1200kr (i svergie 1800-2200kr)