Problem tändning rotax550f

Redneck73

Ny medlem
27 nov 2019
4
2
3
33
Haparanda
Hejsan.
Blev ägare till en lynx 550f - 08. Köpte den som repobjekt, saknade gnista, och lysena fick ej ström när man drog i snöret, köpte ny stator, och fick ström ut i lysen och ström ut i tändspole, men tändspolen gav ej ut något, köpte ny tändspole och nu får jag gnista, men endast på ena tändkabeln, bytt tändhattar och Stift om vartannat.

Börjar få slut på idéer, enda jag kommer på är om "trigger coilen" felar eller om tändspolen är pajj från fabrik.
Mätt ohm på triggern och värdena är inom spec. Någon med erfarenhet om felande trigger eller trasiga grejer från rmstator? Eller nå andra idéer?
Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.777
845
113
Kramfors
Du kan ha fått smuts mellan triggerspolens magnet pigg och svänghjul de behövs bara lite stålspån så kan den missa tända ena cylindern alt bägge cylindrarna. Ricky stator ska va bra så de är långsökt att de är den. Annars misstänker jag triggersplen fast den visar rätt värde. Men Kolla att triggerspolen stift ligger nära svänghjulets bölder den triggar emot. Typ 0,5 till 1mm är bra. Har inte triggern fått sig en smäll så ska de va ok men man kan råka trycka till triggern när man tar lös svänghjulet så de kan va du som tryckt till den.
 

Redneck73

Ny medlem
27 nov 2019
4
2
3
33
Haparanda
Du kan ha fått smuts mellan triggerspolens magnet pigg och svänghjul de behövs bara lite stålspån så kan den missa tända ena cylindern alt bägge cylindrarna. Ricky stator ska va bra så de är långsökt att de är den. Annars misstänker jag triggersplen fast den visar rätt värde. Men Kolla att triggerspolen stift ligger nära svänghjulets bölder den triggar emot. Typ 0,5 till 1mm är bra. Har inte triggern fått sig en smäll så ska de va ok men man kan råka trycka till triggern när man tar lös svänghjulet så de kan va du som tryckt till den.
Tack för svar! Öppnade upp och kika igenom, det var lite skit på triggerns kontaktyta, rengjorde och mätte spelet 0.55-0.60mm och inga synliga defekter. Monterade ihop allt och ingen skillnad, fortfarande gnista på ena tändkabeln
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.777
845
113
Kramfors
Vilken otur de låter onekligen som statorfel. Då måste du leta åt rätt ohm värde och på vilka kablar man ska mäta i första kopplingsplint ut från stator. RM pirat stators brukar ha rätt ohmvärde på deras sida när man klickar på stator för resp maskin. De brukar ibland stå på ebay där de säljs RM statorer.
Triggern är även den misstänkt trots rätt värde. Även statorer kan visa rätt värde men inte funka ändå. På äldre Rotax 3 serien går de låna triggern från backen för att kolla om triggern är väck. Men jag kollade sprängskiss på en Skidoo 08 550 som har samma motor som din och där har de så underliga bilder på triggerspolarna att jag blir osäker på om de går låna backtriggern? Du måste kapa av kablarna för att och byta kontakten tillfälligt. Om triggerspolarna ser lika ut så funkar de lika bra att köra med backens trigger för alltid.

 
Last edited:

Redneck73

Ny medlem
27 nov 2019
4
2
3
33
Haparanda
Vilken otur de låter onekligen som statorfel. Då måste du leta åt rätt ohm värde och på vilka kablar man ska mäta i första kopplingsplint ut från stator. RM pirat stators brukar ha rätt ohmvärde på deras sida när man klickar på stator för resp maskin. De brukar ibland stå på ebay där de säljs RM statorer.
Triggern är även den misstänkt trots rätt värde. Även statorer kan visa rätt värde men inte funka ändå. På äldre Rotax 3 serien går de låna triggern från backen för att kolla om triggern är väck. Men jag kollade sprängskiss på en Skidoo 08 550 som har samma motor som din och där har de så underliga bilder på triggerspolarna att jag blir osäker på om de går låna backtriggern? Du måste kapa av kablarna för att och byta kontakten tillfälligt. Om triggerspolarna ser lika ut så funkar de lika bra att köra med backens trigger för alltid.

Jo otur är det enda jag haft med denna skoter. Jo använde mig av rmstators mätvärden när jag kontrollerade gamla statorn, inte en siffra rätt på den. Så beställde en ny stator från rm och kontrollerade värdena innan den monterades och allt stämde, även kontrollerat värdena med nya statorn monterad och värdena stämmer. Så rimligtvis borde den vara ok. Triggern för rer (back) ser ockulärt identisk ut som den andra Triggern så borde kanske testa kasta om dom och se om något händer
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.777
845
113
Kramfors
Ok då skulle jag testa backtriggern för de är ju gratis. De händer faktiskt rel ofta att de är fel på triggerspolar ,,hoppas
 

Redneck73

Ny medlem
27 nov 2019
4
2
3
33
Haparanda
Felet åtgärdat! Tändningslåset som spökat, stiftet för jord var löst inne låset och därför gnistan kommit och gått. Tog ett lås från en gammal reservdels maskin och nu fungerar det perfekt.
 
Last edited:
Reactions: JIIG och Boost III