Tack för svar! Har kollat på en Lynx Rave 600 -09 som gått 600 mil. Vad tror du om det? Det är ju en 307 matta på den. Borde jag kolla på en längre matta för att inte fastna som nybörjare lika lätt?Om du ska köpa lynx eller skidoo håll dig till n600cc för de håller bra. En 800 är sopslut innan 900 mil och kan vrida veven vid remsprängning redan som ny. En skidoo Lynx = rotax motor 600cc kan gå 1500 mil innan man behöver fetta om ramlagren och veven vrider sig inte. De är framförallt vevaxeln som är en svaghet på rotax motorer och då 800an inte 600an. Om du vill ha en hållbar 800a för under 40k finns bara arctic cat för polaris 800a. Polaris 800 blev inte bra förens 13-.Men alla 600 och 700 masknier oavsett tillverkare är stenbra men de gäller enbart motorn. Rotax blev inte bra i motorn fören 850cc kom. Du kan köpa viken AC 800 du vill även en 20 år gammal så har du en hållbar motor.
Alternativt en Lynx Rave RE 800 E-tec -11 som gått ca. 450 mil. Också ganska kort vad jag förstårTack för svar! Har kollat på en Lynx Rave 600 -09 som gått 600 mil. Vad tror du om det? Det är ju en 307 matta på den. Borde jag kolla på en längre matta för att inte fastna som nybörjare lika lätt?
Där har du en bra allround maskin men ha i åtanke att den är tung men de är Arctic cat också runt de årgångarna. Och en sak till med Rotax e-tec 600 motorer de upplevs slöa ! På papper och i bänk ger de liknade effekt som de andra märkena men ute i fält klagar ägarna på slöhet. Men den största fördelen med e-tec vs de andra den drar bet mindre soppa vid lugn ledkörning. Kör man hårt typ djupsnö surfning klättring Bondocking drar nästan lika mycket som de andra.
De är stor risk att de är en årsmodell 12 och dem får man absolut inte köpa inte 08-12. Från 13- byggde polaris om de bräckliga cylinderkjolarna så de slutade spricka så köp minst en 13- om du ska ha polaris. Annars kan du köpa min 14 Assault den när i kanonbra skick och har super jämt komp 8 ar exakt på bägge cyllarna. Enda nackdelen med en RMK assaulkt och pro rmk är att de saknar fränre kylarna för att spara vikt så ded blir lite heta vid på hårt skoterspår speiellt vid krypåka. Bra isrivare och utbytt bakstänka till 09 dragon stänka hjäler en hel del så jag tycker de går bra.Har kikat på denna? Det är en årsmodell 2013. Jag tyckte priset var bra för det miltalet. https://www.blocket.se/vi/93667281.htm
Tack för svar! Säljare har sagt det är en 2013 modell. Hur är det med bränsleförbrukningen på de här maskinerna?De är stor risk att de är en årsmodell 12 och dem får man absolut inte köpa inte 08-12. Från 13- byggde polaris om de bräckliga cylinderkjolarna så de slutade spricka så köp minst en 13- om du ska ha polaris. Annars kan du köpa min 14 Assault den när i kanonbra skick och har super jämt komp 8 ar exakt på bägge cyllarna. Enda nackdelen med en RMK assaulkt och pro rmk är att de saknar fränre kylarna för att spara vikt så ded blir lite heta vid på hårt skoterspår speiellt vid krypåka. Bra isrivare och utbytt bakstänka till 09 dragon stänka hjäler en hel del så jag tycker de går bra.
Här nedan har du länk till min maskin . De här är svinlätta maskiner den väger runt 192kg och pro rmk jag också har väger bara 189kg!! Assaluten har en fördel vs pro rmk den har vanlig kedjedrift vs pro som har remdrivt till mattan. Den blir typ 3kg tyngre med kedja med de håller stenbra. Remmen tillen pro kostar 2500kr och kan gå av om man råkar dra ner remmen i variatorerna när man kört fast helst vid tokbackning. Lägger man då i frammen och trampar på smäller remmen av omdelbart. Men har man koll på detta så håller de bra.
Ok tack så jättemycket för informationen. Enligt säljare så har Oktan ”bytt Vevaxel, kolvar och lager är bytta även p- boxar+ infettad axel. Motorn är som ny. Gjort i fjol vinter”Välj polarisen för rotaxen är ett osäker kort även sprillans ny de tål ju inte remsprängningar och de händer ju då o då och man vet inte om Oktan bytt vev. Polarisen är rätt bra på led och rätt bra i snön samt att du kör minst 200 mil till på kolvarna på polarisen. En switchback har förmodligen gått en hel del led och då kan man köra mer än 500 mil innan kolvbyte. Polaris runt 12-minst 15 sliter ner kolvringarna lite fort första omg kolvar de har lite grov yta i cylindrarna därav att de tappar komptryck "lite" fortare än de andra märkena men efter första kolvbytet sliter de inte mer än andra . De enda du ska va noga med på Polarisen ja även alla andra märken är att se till att oljeförbrukningen blir 2% i genomsnitt på en tank soppa för om pumpen är orörd kan de dra bara 1-1,5% och de är onödigt slitage. Första man gör är att extra ventilera oljetanken för de har lite bristfällig avluftning så den kan bilda vakum i oljetanken och då drar de för lite olja speciellt vid hård körning. De är enkelt att justera oljepumpen så de är bara skruva in ut på en skruv tills den ligger runt 2%. E-tec motorn är de svårt att justera pumpen på de är elpump så då måste den in på verkstad för ommappning av pump men en 08as 800r har nog vanlig mekanist pump.
Ja man väljer Polarisen före alla e-tec 800a de är bara e-tec 600 som är säker. Om bondocken gått 650 mil så rasar veven om 50m mil till och då kan den ta mes sig blocket och cylindrarna i fallet. En e-tec800 över 700 mil är rena vansinnesköpet om inte veven är bytt till ny. En polaris eller Arctic cat så behöver man inte oroa sig för bottendelen alls man behöver bara kolla lagrens status vid 1000 - 1500 mil på en sådan motor och de tål remsprängning. E-tec 600 tål rempangar också och går långt . Värsta milrekordet jag hört med orörd skotermotor tvåtaktare är Arctic cat Thundercat 1000 som gått över 6000 mil utan att ens byta kolvar!! Jag har en Thundercat 1000 med 1000 mil på mätaren så den är bara inkörd nu jag har inte rört bottendelen/veven på den och den är dessutom plågad hårt med ca 200hk.Ok tack så jättemycket för informationen. Enligt säljare så har Oktan ”bytt Vevaxel, kolvar och lager är bytta även p- boxar+ infettad axel. Motorn är som ny. Gjort i fjol vinter”
Och nu är en till maskin med i bilden. En Lynx Boondocker 800 3700 -11 med 6xx mil som fått kolvarna bytta på garanti vid 500. Enligt säljare servad inför varje säsong.
Förändrar denna information ditt val eller står du fast vid Polarisen?
Vill du ha lössnömaskin eller 'crossover' (50/50)?... Jag vill gärna köra lössnö och en del utanför med men även på med...
Nu slänger du skit eller så har du inte tillräckligt lång erfarenhet av dessa motorer. Att påstå att CFI800 skulle vara driftsäker i jämförelse med etec 800 gör mig nästan förbannad. Visst dom fick förstärkta cylindrar -13 eller -14 men löste det grundproblemet? NEJ! Dom nöter fortfarande av kolvkjolarna. Inte ens Axys 800 håller jag som driftsäker. Om du refererar till hur många etec 800 det är sålt vs CFI800 och fortfarande har det varit mer problem med Polarisarna.Ja man väljer Polarisen före alla e-tec 800a de är bara e-tec 600 som är säker. Om bondocken gått 650 mil så rasar veven om 50m mil till och då kan den ta mes sig blocket och cylindrarna i fallet. En e-tec800 över 700 mil är rena vansinnesköpet om inte veven är bytt till ny. En polaris eller Arctic cat så behöver man inte oroa sig för bottendelen alls man behöver bara kolla lagrens status vid 1000 - 1500 mil på en sådan motor och de tål remsprängning. E-tec 600 tål rempangar också och går långt . Värsta milrekordet jag hört med orörd skotermotor tvåtaktare är Arctic cat Thundercat 1000 som gått över 6000 mil utan att ens byta kolvar!! Jag har en Thundercat 1000 med 1000 mil på mätaren så den är bara inkörd nu jag har inte rört bottendelen/veven på den och den är dessutom plågad hårt med ca 200hk.