Lynx adventure 550 dör vid gaspådrag

Limpan77

Medlem
4 jan 2021
16
1
3
47
Falun
Har en Lynx adventure 550 -08 som inte går som den ska.
Ibland kan jag köra 10-20 mil helt utan problem men ibland börjar den krångla.
Vad som händer är att den börjar gå ryckigt vid lite gaspådrag.
När man sedan drar på så går det bra ett tag innan den "dör".
Om man stannar då så går den på tomgång med väldigt lågt varvtal och efter 30-60 sekunder kommer den igång och varvar upp igen.
Efter det kan man köra ett tag innan den blörar ner sig igen.

Trodde jag löst problemet förra året då jag bytte en dålig bränsleslang i tanken. Men icke! Nu är samma problem tillbaka. Har bytt stift utan märkbar skillnad.
Vad kan det vara?
  • Bränslepump?
  • Dåligt vakum till bränslepumpen?
  • Tjuvluft vid insugningsgummina? (dom har lite småsprickor)
  • Nåt skit med tändningen?
  • Nåt annat som jag inte kan komma på?
Vad kan göra att den går bra ibland för att sedan gå skitkasst ett tag och sedan gå bra igen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Prova köra med tanklocket lite öppet. De kan va så enkelt som viken ventslang från tanken. Om de inte hjälper låter de som dålig soppapump eller hål/spricka i slangen till vevhuset som driver pumpen.
 

Limpan77

Medlem
4 jan 2021
16
1
3
47
Falun
Prova köra med tanklocket lite öppet. De kan va så enkelt som viken ventslang från tanken. Om de inte hjälper låter de som dålig soppapump eller hål/spricka i slangen till vevhuset som driver pumpen.
OK, tack. Ska testa med tanklocket. När jag tänker efter så började den gå dåligt efter att jag tankade fullt sist. Tror inte jag har nån ventslang från tanken utan att den tar luft via tanklocket. Kanske frusit ihop nu när det blivit betydligt kallare eller att jag drog åt hårdare :)
Slängen mellan vevhus och pump ser ok ut. Om det inte hjälper att lätta på tanklocket för jag väl plocka isär soppapumpen. Sitter ju lättåtkomligt iaf.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Ju mer bensin man har i tanken ju kortare kommer man om de är ventproblem. Tanlocket kan va väck. Annars är de vanligt med vattendroppar inne i bränslepumpen speciellt på Rotax pumpar av någ anl. De kan räcka att du tar isär membranen och blåser rent, de behövs bara en lite droppe på fel ställe så funkar den inte.