Igångkörande efter motorras på ZR800

jetset

Medlem
9 nov 2016
9
0
1
Åsa
Hejsan! Har haft en Arctic Cat ZR800 2001 förgasare ståendes några år! När jag köpte den hade vänster cylinder gått varm och kolven smält! Inga synliga fel eller skador på högra cylindern! Nu har jag renoverat motorn med en ny vevstake, omfodrat cylindern mm. Den är uppstartad och jag har kört ett par hundra meter med den! Detta var för 2 år sedan! Inte så mycket snö här nere! Läckte lite ur en förgasare, men annars känns det som den gick fint! Skall sägas också att den skall vara portad av någon "Tikka Racing" Satt även något trimsystem på den. Har satt på original nu istället! Har även gjort nya virar till avgasportarna! Har putsat till dom så dom löper fint, men man kanske borde köpa nya original istället! Byggde ihop av biltemagrejer!
Vad fasen skall man titta efter så att det inte händer igen! Kan man sätta på någon övervakning i form av separata tempgivare så man kan se om tempen plötsligt rusar!
Inställning?
Är det något mer att tänka på med dom här 2-cylindriga motorerna?
Känns som om jag inte kan ett smack om det här!
Mvh
Jerker
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Du måste hitta orsaken till nypningen innan du kör en meter till! De kan va skit i förgasaren för den cylinder som skurit som ex, eller luftläckage vid insugsgummi.Bränslepumpen kan även ge för lite soppa för då brukar ena förgasaren tömmas först.
Trimningen försvårar felsökningen rejält. De första man måste ta reda på är om den är rätt bestyckad för trimmet.Ex om du vet att den gått felfritt många mil med trimmet.
'En liten fingervisning är att kolla färgen på stiftet för den cylinder som inte skar. Om de stiftet är väldigt ljust till gränsen till vit färg måste förgasarna bestyckas om totalt. Problemet är bara att man måste köra full gas 400m och tvärstanna för att få reda på om högfartsbestyckningen. Och sedan göra likadant på kvarts gas och halv gas.
Trimpipan måste du sätta tillbaka för troligast är den inbestyckad mot den. Provar du org pipan kan den både gå fett och snålt i vissa register.
Tikka portning är ju bra portning som tur är och du får hoppas att han varit med att bestycka in förgasarna.
De minsta jobb du måste göra är att ta lös förgasarna och rengöra alla munstycken. Skriv upp storleken på lågfartmunstycken och högfart så du kan köpa större eller mindre munstycken om de behövs.
Insugsgummina och vevaxeltätning bakom variator måste kollas också så de inte har sprickor som drar tjuvluft. De kan göras med motor på tomg och spraya startgas eller sprayolja mot insugsgummina mellan förgasare och motorblock. Motorn får inte reagera på det för då är de läckage.
Kolla även att slangen från vevhuset till bränslepump är hel för den ger drivpulser till pumpen.
Om pumpen är dålig lägger en eller bägge cylindrarna av om du pressar den hårt med full gas. Om den är väldigt dålig lägger motorn av redan efter 300m full gas.
Jag skulle tagit isär pumpen och besiktat membranen.
Kolla även att bränslefilter är rena. Prova suga åt dig bensin från slangen som går in i tanken så de inte går trögt där.
Den kan även ha skurit av oljebrist. De kan va tilltäppt oljemustycke in till motor eller felande oljepump. Du bör hälla i 2% olja i bensintanken tills du ser att den tar ca 2% olja ur separatoljetanken. När du konstaterat att den drarca 2% olja vs soppan du kör upp så behöver du inte hälla i olja i besintanken.
Man kan sätta dit avgastempmätare en givare i varje utblås, då ser man om någ cylinder skenar iväg i hetta. Man kan även grovbestycka in förgasarna efter en avgastempmätare.- Ex om piptempen är 700+ grader vid full gas så måste man byta till större högfartsmunstycken.
 

jetset

Medlem
9 nov 2016
9
0
1
Åsa
Du måste hitta orsaken till nypningen innan du kör en meter till! De kan va skit i förgasaren för den cylinder som skurit som ex, eller luftläckage vid insugsgummi.Bränslepumpen kan även ge för lite soppa för då brukar ena förgasaren tömmas först.
Trimningen försvårar felsökningen rejält. De första man måste ta reda på är om den är rätt bestyckad för trimmet.Ex om du vet att den gått felfritt många mil med trimmet.
'En liten fingervisning är att kolla färgen på stiftet för den cylinder som inte skar. Om de stiftet är väldigt ljust till gränsen till vit färg måste förgasarna bestyckas om totalt. Problemet är bara att man måste köra full gas 400m och tvärstanna för att få reda på om högfartsbestyckningen. Och sedan göra likadant på kvarts gas och halv gas.
Trimpipan måste du sätta tillbaka för troligast är den inbestyckad mot den. Provar du org pipan kan den både gå fett och snålt i vissa register.
Tikka portning är ju bra portning som tur är och du får hoppas att han varit med att bestycka in förgasarna.
De minsta jobb du måste göra är att ta lös förgasarna och rengöra alla munstycken. Skriv upp storleken på lågfartmunstycken och högfart så du kan köpa större eller mindre munstycken om de behövs.
Insugsgummina och vevaxeltätning bakom variator måste kollas också så de inte har sprickor som drar tjuvluft. De kan göras med motor på tomg och spraya startgas eller sprayolja mot insugsgummina mellan förgasare och motorblock. Motorn får inte reagera på det för då är de läckage.
Kolla även att slangen från vevhuset till bränslepump är hel för den ger drivpulser till pumpen.
Om pumpen är dålig lägger en eller bägge cylindrarna av om du pressar den hårt med full gas. Om den är väldigt dålig lägger motorn av redan efter 300m full gas.
Jag skulle tagit isär pumpen och besiktat membranen.
Kolla även att bränslefilter är rena. Prova suga åt dig bensin från slangen som går in i tanken så de inte går trögt där.
Den kan även ha skurit av oljebrist. De kan va tilltäppt oljemustycke in till motor eller felande oljepump. Du bör hälla i 2% olja i bensintanken tills du ser att den tar ca 2% olja ur separatoljetanken. När du konstaterat att den drarca 2% olja vs soppan du kör upp så behöver du inte hälla i olja i besintanken.
Man kan sätta dit avgastempmätare en givare i varje utblås, då ser man om någ cylinder skenar iväg i hetta. Man kan även grovbestycka in förgasarna efter en avgastempmätare.- Ex om piptempen är 700+ grader vid full gas så måste man byta till större högfartsmunstycken.
 

jetset

Medlem
9 nov 2016
9
0
1
Åsa
Jag hade isär och rengjorde förgasarna när jag bygge ihop den! Jag bor tyvärr nere i södra delarna av sverige så antar att expertisen inte existerar här på någon firma! Insugsgummina såg frächa ut! Inte jättelätt att få på förgasarna, men inte omöjligt heller. Pumpen har jag inte kollat! Den är ju 19 år så kanske kan spöka!
Stiften har jag sedan länge kastat!
Jag har ingen att fråga, men man kan väl anta att han som rasade den inte bestyckat om den!
Ok! Får sätta dit trimpipan! Original satt bättre tyckte jag!
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
De låter som den måste kollas noga att den är rätt bestyckad. Om du inte har erfarenhet ac hur man gör så måste den in på bromsning i bänk och bestyckas in där. De är stensvårt att bestycka in en motor ute i fält även för en van mekaniker och de är nog svårt i bänk. Mulle performance i Mora kan bromsa och bestycka in den. Jag känner inte till någon firma längre ner som håller på med tvåtakts skotrar. Räkna med minst 3 timmars körning i bänk allt ber på hur off den är i bestyckning. De kan kosta allt från 2000kr till 6000kr men de är värt varenda öre för då kommer den gå bra och inte skära.
 

jetset

Medlem
9 nov 2016
9
0
1
Åsa
De låter som den måste kollas noga att den är rätt bestyckad. Om du inte har erfarenhet ac hur man gör så måste den in på bromsning i bänk och bestyckas in där. De är stensvårt att bestycka in en motor ute i fält även för en van mekaniker och de är nog svårt i bänk. Mulle performance i Mora kan bromsa och bestycka in den. Jag känner inte till någon firma längre ner som håller på med tvåtakts skotrar. Räkna med minst 3 timmars körning i bänk allt ber på hur off den är i bestyckning. De kan kosta allt från 2000kr till 6000kr men de är värt varenda öre för då kommer den gå bra och inte skära.
 

jetset

Medlem
9 nov 2016
9
0
1
Åsa
Ok! Och han kan ju då även söka efter tjuvluft? Hur noga är det att avgasportarna står exakt samma?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Avgasportarna måste ställas in så de lyfter samtidigt för max effekt ,men om ena ligger lite efter den andra så är de ingen fara för motorn, den går bara lite fetare på den cylindern som har eftersläpande avgasport. De enda som händer då är att den går sämre på den cylindern på varvtal över 7000v då portarna öppnar.