Har en skidoo renegade 800 ho 2005 som går dåligt, går inte att åka med jämn gas man måste åka och pumpgasa om man ska kunna åka. Går ojämnt.
Vad kan det tänkas vara för fel?
Vad kan det tänkas vara för fel?
Ja den går på tomgång och gasar man på så går den bra men håller man jämngas så går den liksom ner i varv direkt typ.Går den bra på tomgång och full gas?
Kan du visa på sprängskiss vart luftskruvarna sitter för jag hittar inga. Och även på min Lynx re´600 08a hittade jag inga luftskruvar!?Hur ser insugsgummin ut? Tjuvar den luft där får du hög tomgång samt att den allmänt kommer gå snålt. Men du har luftskruvar också på förgasarna, sitter mot variatorsidan och närmast insug på förgasaren. Dra dom i botten och backa ut ett varv.
Men det är dock ett vanligt fenomen på äldre Rotax 800 med hög tomgång, det hade dom redan ny också. Hur beter den sig? Rusar den upp i tomgång direkt vid kallstart eller bara efter du kört med den? Det är helt normalt att man får gasa till eller dutta till på choke för att den ska gå ner i varv efter körning. Irriterande ja, men man kan byta ut original lågfart som jag har för mig var 17.5 till 20 för att slippa detta.
Som snötoken säger så kan de va trasiga insug som gör rusningen. Prova spruta startgas eller bräcklen hårspray runt insuget när den står på tomg eller rättare sagt står på 4000v i ditt fall. Om denn går ner eller upp i varv när du sprayar så är de hål i insugen och de är vanligt på dem. Du kan även bryta o bända i förgasarna när den står på tomg och samma där reagerar den på det så är insugen väck. Annan orsak till hög tomg är att trottlarna blir slut så de läcker förbi luft när de är stängda. Vid ca 1000 mil är de såpass sluta att de är svårt att få ner tomg vad man än gör. Åtgärden för det är att stoppa i större lågfartsmunstycken. Ex som toke skriver från org 17,5 till 20 och sitter det 20 i nu gå upp till ca 24" De är bara dra igen bränsleskruvarna om den går lite fett med 24.Som du hör är de lite bråkiga att få stabil tomg på även om allt verkar ok, men de är trottlarna som blir otäta och de fixas med större lågfartare.Skruvarna är 2 varv ut nu och tomgångsskruven är "helt" ut och den varvar 4000 varv som den är nu så, ska väl bränsle skruvarna ut ännu mer? Inte in 0. 5 varv? Jag kommer inte åt den inre justerskruven utan att ta loss förgasaren och då måste jag bort med sekundärvariatorn, luftburk med mera . Gör jag fel eller kommer man åt från andra sidan på något vis? känns så ogenomtänkt att placera det på det viset. Mycket jobb bara för att justera lite i taget och gissa sig fram.
Därför att det finns inga Jag hade TMX förgasare i huvudet. Sitter ju TM på dessa modeller och där sköter bränsleskruven både och.Kan du visa på sprängskiss vart luftskruvarna sitter för jag hittar inga. Och även på min Lynx re´600 08a hittade jag inga luftskruvar!?