Skidoo RS 600 går skit, Hjälp

26 jan 2021
12
0
1
34
idre
Hej, Min Skidoo RS 600 -14 går som en påse skit så fort jag kör lite lugnt och fint med den. Då kräver den att jag blåser ur den på fullgas. sen börjar den blöddra igen när jag kör försiktigt med resultat i att ena stiftet går.
har varit isär med förgasare och allt är i sin ordning. Bestyckning: Högfart 280 Lågfart 55 + Högfart 270 Lågfart 55
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Jag hade börjat med att ta isär förgasarna och plockat ur nålventiler och även nålventilssäten. Mycket vanligt att o-ringen på ventilsätet torkar och bensin kan läka förbi där.

Blir lite brydd över varför ena förgasaren är nerbestyckad då 55 och 280 sitter original. Kan vara för att den förgasaren flödat och man försökt fuska genom att sätta mindre munstycke, men det gör ändå ingen skillnad om så är fallet. Sätt dit ett 280 som ska sitta där när du löst problemet.
 
26 jan 2021
12
0
1
34
idre
Jag hade börjat med att ta isär förgasarna och plockat ur nålventiler och även nålventilssäten. Mycket vanligt att o-ringen på ventilsätet torkar och bensin kan läka förbi där.

Blir lite brydd över varför ena förgasaren är nerbestyckad då 55 och 280 sitter original. Kan vara för att den förgasaren flödat och man försökt fuska genom att sätta mindre munstycke, men det gör ändå ingen skillnad om så är fallet. Sätt dit ett 280 som ska sitta där när du löst problemet.
Allt är helt och fint i förgasarna, fick tips om att gå ner till typ 50 på lågfartsmunstycket.
kan de vara så att 55 är för stort?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Låter även som otäta reedventiler alt totalt trasiga för de ger surhet på tomg och låga varv., De snötoken skriver att den tunna oringen runt nålsätet torkar ut är också vanlig. De kan du besikta genom att suga fast tungar i soppaslangen mm,ed stängd nålventil. Kan du inte suga fast tungan trots rengjord nålventil och nålsäte är oringen otät. Man behöver inte ens riva förgasarna för de testet, de duger att vända dem upponer och försöka suga fast tungan i soppa slangen.De gäller även att justera in bränsleskruvarna optimalt för att de inte ska rusa eller sura.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Allt är helt och fint i förgasarna, fick tips om att gå ner till typ 50 på lågfartsmunstycket.
kan de vara så att 55 är för stort?
Har du haft ur nålsätena? Kan också vara reeds som sagt.

Hur står bränsle och luft skruvar? En bra grund är 1.5varv ut på bränsle och 1varv på luft. Lynx rekommenderade 0.5varv på luft sista åren innan det nu blev etec men då går den fett för en vanlig dödlig, mer för race. Är trottlar synkade? Alltså att dom lyfter samtidigt?
 
26 jan 2021
12
0
1
34
idre
Har du haft ur nålsätena? Kan också vara reeds som sagt.

Hur står bränsle och luft skruvar? En bra grund är 1.5varv ut på bränsle och 1varv på luft. Lynx rekommenderade 0.5varv på luft sista åren innan det nu blev etec men då går den fett för en vanlig dödlig, mer för race. Är trottlar synkade? Alltså att dom lyfter samtidigt?
Låter även som otäta reedventiler alt totalt trasiga för de ger surhet på tomg och låga varv., De snötoken skriver att den tunna oringen runt nålsätet torkar ut är också vanlig. De kan du besikta genom att suga fast tungar i soppaslangen mm,ed stängd nålventil. Kan du inte suga fast tungan trots rengjord nålventil och nålsäte är oringen otät. Man behöver inte ens riva förgasarna för de testet, de duger att vända dem upponer och försöka suga fast tungan i soppa slangen.De gäller även att justera in bränsleskruvarna optimalt för att de inte ska rusa eller sura.
Såhär ser ena ut. Som det ser ut på den längst ner till höger verkar den glipa lite? Vet inte hur dom ska se ut. Kan man byta ut bara flärparna?
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Såhär ser ena ut. Som det ser ut på den längst ner till höger verkar den glipa lite? Vet inte hur dom ska se ut. Kan man byta ut bara flärparna?
Reedsen ser bra ut de måste glipa enormt mycket eller va hål på uppemot 10mm innan man får motorstörning. Även om alla blad skulle glipa 1mm så får man ingen motorstörning för returpulserna från motorn stänger dem.
 
26 jan 2021
12
0
1
34
idre
Reedsen ser bra ut de måste glipa enormt mycket eller va hål på uppemot 10mm innan man får motorstörning. Även om alla blad skulle glipa 1mm så får man ingen motorstörning för returpulserna från motorn stänger dem.
Okey, Va fan kan det då vara? Testat allt annat ni tipsat om och hittar inga fel.. Bestyckat ner till 47.5 på lågfart, blev något bättre tror jag men fortfarande inte optimalt..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Nej bestycka inte ner högfart för de påverkar bara full gas. Kolla färgen på stiften när den går som sämst. Frågan är om bägge stiften blir lika blöta av bensin? Knäcker den stift bara på en speciell cylinder eller är gäller de båda cylindrarna?
Men sänka trottelnålarna kan du göra, sänk dem max som test.
En sak till du bör göra är att knacka ihop gnistgapet till 0,45mm för då släcks inte stiften lika lätt. Och om du inte redan kör NGK br9eya så köp såna stift för de klarar mer soppa och olja innan de släcks.
Och ställ in luftskruvar och bränsleskruvar så den nästan rusar på tomg = Ut med luftskruvar och in med bränsleskruvar tills den går snålt och rusar = svårt att gå ner på tomgång. Ifrån det läget skruvar du ut bränsleskruvarna ett halvt varv eller tills den precis går ner på tomg,,,på gränsen till rusning. Du kan även justera rusningen med luftskruvarna då ska de skruvarna in.
Hur bra stabilt och vilket varvtal går den på tomgång nu?. Ställ in tomg till 1700-2000varv.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Sätt tillbaka bestyckningen som det ska vara! Jag har haft flera RSar själv och vet att det funkar. Fortfarande, har du haft ur nålsätena i förgasarna? Jag kan med 99% säkerhet säga att det läker där för jag har fått byta o-ringarna där i alla mina. Reedsen ser bra ut och dom verkar hålla i evigheter i dessa motorer.
 
Reactions: asker
26 jan 2021
12
0
1
34
idre
Sätt tillbaka bestyckningen som det ska vara! Jag har haft flera RSar själv och vet att det funkar. Fortfarande, har du haft ur nålsätena i förgasarna? Jag kan med 99% säkerhet säga att det läker där för jag har fått byta o-ringarna där i alla mina. Reedsen ser bra ut och dom verkar hålla i evigheter i dessa motorer.
Jag testade som det tipsades om i tråden, att vända förgasarna upp och ner och ”suga fast tungan”
Och det visade inga tecken På läckage..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Jag testade som det tipsades om i tråden, att vända förgasarna upp och ner och ”suga fast tungan”
Och det visade inga tecken På läckage..
Ok då är nog oringarna och flotörnålen tät. De kan även va feljusterad flotörnivå som gör att de flödar över. Släcker den bara på en cylinder hela tiden eller bägge stiften random? Stinker den bensin runt förgasarna ,jag funderar på om de rinner/flödadar över ur överflödsslangarna?
Om den nu inte flödar över och går surt på tomgång så är de bara justering av luft/bränsleskruvar. Men är man inte van att ställa in dessa är de svårt.
 
26 jan 2021
12
0
1
34
idre
Ok då är nog oringarna och flotörnålen tät. De kan även va feljusterad flotörnivå som gör att de flödar över. Släcker den bara på en cylinder hela tiden eller bägge stiften random? Stinker den bensin runt förgasarna ,jag funderar på om de rinner/flödadar över ur överflödsslangarna?
Om den nu inte flödar över och går surt på tomgång så är de bara justering av luft/bränsleskruvar. Men är man inte van att ställa in dessa är de svårt.
den går hur bra som helst på tomgång och fullvarv, det är när man kör fint å håller jämn gas typ som den bluddrar när man ska blåsa på. Luktar inte mycket soppa vill jag mena
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
den går hur bra som helst på tomgång och fullvarv, det är när man kör fint å håller jämn gas typ som den bluddrar när man ska blåsa på. Luktar inte mycket soppa vill jag mena
Ok då duger de nog med att sänka trottelnålarna. Eller så är trottelnålarna och nålmunstycket för dem utslitna. Ta en noga titt på nålarna om de är slitna vid just den gashöjden. Nålmunstyckena kan man inte kolla såvida man inte mäter upp dem invändigt.
 
Reactions: Vituraz
26 jan 2021
12
0
1
34
idre
Ok då duger de nog med att sänka trottelnålarna. Eller så är trottelnålarna och nålmunstycket för dem utslitna. Ta en noga titt på nålarna om de är slitna vid just den gashöjden. Nålmunstyckena kan man inte kolla såvida man inte mäter upp dem invändigt.
varning för dum fråga, men vilken av skruvarna är bränsleskruv och vilket är luftskruv? Vilken ställer man för att justera tomgången av dom? Tog nån random förgasare som exempel
 

Attachments

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
varning för dum fråga, men vilken av skruvarna är bränsleskruv och vilket är luftskruv? Vilken ställer man för att justera tomgången av dom? Tog nån random förgasare som exempel
Du har väl knappast samma förgasare som på bilden hoppas jag? Men på bilden ser du justerskruv med fjäder och den ställer du tomgången med dvs höjden på trotteln. Den bakre är luftskruv. Men dina förgasare har både luftskruv tomgskruv och bränsleskruv.