De är inte kolvpump de är liknade vanlig oljepump till fyrtaksmotorer som är skovel/impeller så viskositeten på oljan är viktig. Om du nu har en vevaxeldriven oljepump så kan du justera oljemänden. Om de är förgasarmaskin spänner man en wire så pumparmen flyttar sig mer. På insprutare polaris som ex skruvar man in en justerskruv som har låsmutter för att få mer olja. Jag är just klar med finjustering av mina Polarisar ,de drog bara 1,4 resp 1,7% och nu har jag justerat in dem så de drar 2%..
Intressant.
Har inte haft så kallt här nere men upplevde den som tunn i rumstemperatur mot hur jag minns 2-t oljan från förr. Kan ju lägga en flaska i frysen men ger ju inte så mycket då jag inte har något att jämföra mot samt att jag har noll koll på hur pumparna fungerar men är det en kolvpump med variabel volym så ger den ju samma mängd oavsett viskositet så länge den bara flyter så pass att den hinner fylla pumpkammaren men nu vet jag ju inte alls hur oljepumparna fungerar på skotern så där får någon gärna rätta mina spekulationer.
De är inte kolvpump de är liknade vanlig oljepump till fyrtaksmotorer som är skovel/impeller så viskositeten på oljan är viktig om de är mekaniskt driven pump. Om du nu har en vevaxeldriven oljepump så kan du justera oljemänden. Om de är förgasarmaskin spänner man en wire så pumparmen flyttar sig mer. På insprutare polaris som ex skruvar man in en justerskruv som har låsmutter för att få mer olja. Jag är just klar med finjustering av mina Polarisar ,de drog bara 1,4 resp 1,7% och nu har jag justerat in dem så de drar 2%..