Den har inte avgasportar men om den haft det har de nog varit fel på dem.Mycket dålig koll på om din maskin har avgasportar eller inte då jag typ varit helt off från skoter sedan Rotax 503 var modern och ILO satt i Ockelbo
För att lära mig själv lite så funderar jag om det inte är runt dom varven som portarna börjar jobba ? Om nu din maskin har portar ?
Den har inte avgasportar men om den haft det har de nog varit fel på dem.
Till ts fråga att den går bra upp till 6500v så låter det som kompet ät bra för den borde va slö från låga varv om kompet är dåligt.
De kan va så många elfel på dessa gamla efi motorerna så man blir mörkrädd. Som ex kan statorn ge för lite ström till efi boxen,, och picup spolen kan va väck, samt givaren för insprutspulser som sitter i närheten av picupspolen och läser mot utsida svänghjul kan va väck.
Om de går få fram ohmvärden på pickupspolen så mät upp den sammas sak med statorn och givaren/picupp för insprutspulserna.
[
Kollat nu och slangen är ingen vakumslang, den skall hänga löst.Låt remmen sitta kvar först iallafall. Man ska vara försiktig med att varva utan rem. Är man för ivrig på gasen så smäller skivorna ihop och man kan ha en sprängd primär på köpet.
Nu är det så länge sedan man höll på med gamla EFI men känns inte som att en vakuum slang ska hänga i det fria. Kolla sprängakisser https://blwpartsfiche.com/
Slangen som sitter lös ska förmodligen gå någonstans så där har du nog hiJag har varit inne på bränsletrycket också. Kollat silen i tanken och den var ok.
Har inte pallat upp den, kanske bara kan rycka remmen och provvarva?
Hur funkar bränsletrycksregulatorn på dessa?
Sitter en vakumslang på den som bara hänger löst, skall det vara så?
På bilar brukar den vara ansluten bakom gasspjällen.
Nu först föll polletten ner. Har du provat byta batteri för om de är lilla minsta dåligt och då menar jag så lite att de inte går mäta sig till så kan de bli alla tänkbara fel på insprutningen. De gäller alla insprutare de är superkänsliga på batteriet hoj som skoter. Prova sätta dit ett annan batteri även om de är rel nytt de som sitter där. Du kan även köra med ett Bilbatteri på fotsteget och dra startkablar till bef batteri bara som test. Men de testet är inte helt vattentätt för om de är kortslutning i en cell så är de långt från säkert de duger med startkabelmetoden.Mät äöven spänningen på batteriet med avslagen motor och ligger de på 12,8 låter de friskt. Med motor igång och lite varv typ 3000+ så bör den ladda 13,5-14,5 om laddningen funkar bra och batteriet är ok.Kollat nu och slangen är ingen vakumslang, den skall hänga löst.
Ska mäta bränsletrycketnsom skall vara 36,5 PSI.
Om trycket och kompet är bra du står jag rådlös...
Ok då har de ev felet där. Mät som sagt vilovolten på batteriet de första du gör och sedan med motorn igång. Lyset går förmodligen på separat lindning, så är det på alla andra motorer ivf. Om nu batteriet visar för lite volt typ under 12 volt och den laddar mindre än 13,5 volt så kan de va endera batteriet som är dåligt eller laddningen. Troligast batteriet. Du kan skruva lös batteriet helt och koppla in viket batteri du vill med typ startkablar för att utesluta laddningsfel. Men varva upp den till strax innan tillslag på variatorn för de kan ladda lite lågt på tomg. Om du vinglar dit externt batteri utan org batteriet inkopplat så se till att de är bra kontakt för annars kan du bränna laddregulatorn!Är det så känsligt så kanske det är laddningen ändå.
Jag har för mig att laddlampan glödde lite, såg det när det var mörkt.
Lyset är bra men det går kanske på annan spole, eller?