Polaris pro ride 2015 släcker stift

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Hej! Helgens körning innebar att man fick köra över en å som var ungefär 2-2,5dm djup och det mådde inte polarisen bra av. Först började det med remslir sen gick den endast på en cylinder, bytte stiften och gick en bra stund tills samma problem uppstod igen.. den släcker alltså tändstiften kontinuerligt efter det. Har försökt att plocka bort stiften och ”dra” ur den men utan framgång. Vid senaste uppstarten så gick den endast på en cylinder och displayen blinkade. Tips?
Polaris Scandinavia beast 2015
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
När du säger att den gick bra en stund med nya stift innebär det att du kunde köra iväg en bit? Eller stod den bara på tomg en stund och la av? Hursom så ta lös stiftet den inte går på och elda rel våldsamt på gängan tills hela siftet blir så varm att du inte kan hålla i porslinsdelen. Du kan även knacka ihop gnistgapet till 0,4-0,5mm så klarar stiften mer soppa och olja innan de släcks. Om du inte redan har satt dit NGK br9eya så köp de stiftetn nästa gång för de håller bäst mot surning och olja. Även dem kan man med fördel slå ihop till åtminstone 0,5mm.
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
När du säger att den gick bra en stund med nya stift innebär det att du kunde köra iväg en bit? Eller stod den bara på tomg en stund och la av? Hursom så ta lös stiftet den inte går på och elda rel våldsamt på gängan tills hela siftet blir så varm att du inte kan hålla i porslinsdelen. Du kan även knacka ihop gnistgapet till 0,4-0,5mm så klarar stiften mer soppa och olja innan de släcks. Om du inte redan har satt dit NGK br9eya så köp de stiftetn nästa gång för de håller bäst mot surning och olja. Även dem kan man med fördel slå ihop till åtminstone 0,5mm.
Hej! När jag väl har bytt till nya stift efter den har gått dåligt, så går den ett bra tag. Den blir känslig när den har blivit kall och ska startas igen! Du tror inte att det kan ha blivit fukt i tändspolar alt kontakter som är inlindat bredvid variatorskyddet?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Hej! När jag väl har bytt till nya stift efter den har gått dåligt, så går den ett bra tag. Den blir känslig när den har blivit kall och ska startas igen! Du tror inte att det kan ha blivit fukt i tändspolar alt kontakter som är inlindat bredvid variatorskyddet?
De är helt klart värt att dra isär alla kontakter du hittar och leta ärga. På Min Polaris pro rmk år 15 som bara hade gått 116tim så va de ärga på varannan kontakt speciellt på den stora kontakten till ecu boxen underligt nog. Den kontakten trodde jag va sista stället de skulle va ärga i för den är så tät och ecun sitter ovanför variatorena där de är varmt.
Att de är känsliga kall beror mycket på hur den körts innan man stannat den för gått. Ex om man startat den från kall och bara kört upp på släpvagn eller kort förflyttning i garage eller liknande.Hur lätt startar den efter fuillt varm motor och du stått stilla i 2-10 min? Går de bra att starta den utan lite gaspådrag?
Kan du lämna den på tomg hur länge som helst med fullt varm motor utan att du måste gasa till då o då?
De är ju helt klar känsliga på surning vid tomgångskörning och start från varm motor ,de är även äldre motorn jag har som också fanns ända till 15. Men nyare cleanfire motorn tycks va ännu besvärligare på det. Denm surningen tar död på stift väldigt lätt.
'Första man kollar om de dummar sig med surning på tomg är tps givaren. Man nollställer den väldigt noga för de är långt från säkert de står rätt från fabrik och de dummar sig om den står löjligt lite fel. Min pro15 stod på 0,738v och den ska stå på 0,7 volt med stängda spjäll och de räckte för att den skulle sura ner sig på tomg. Och den krävde alltid gas vid varmstart.
Om du inte redan kör NGK br9eya ihopknackade till 0,5mm gnistgap så prov det först.
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
De är helt klart värt att dra isär alla kontakter du hittar och leta ärga. På Min Polaris pro rmk år 15 som bara hade gått 116tim så va de ärga på varannan kontakt speciellt på den stora kontakten till ecu boxen underligt nog. Den kontakten trodde jag va sista stället de skulle va ärga i för den är så tät och ecun sitter ovanför variatorena där de är varmt.
Att de är känsliga kall beror mycket på hur den körts innan man stannat den för gått. Ex om man startat den från kall och bara kört upp på släpvagn eller kort förflyttning i garage eller liknande.Hur lätt startar den efter fuillt varm motor och du stått stilla i 2-10 min? Går de bra att starta den utan lite gaspådrag?
Kan du lämna den på tomg hur länge som helst med fullt varm motor utan att du måste gasa till då o då?
De är ju helt klar känsliga på surning vid tomgångskörning och start från varm motor ,de är även äldre motorn jag har som också fanns ända till 15. Men nyare cleanfire motorn tycks va ännu besvärligare på det. Denm surningen tar död på stift väldigt lätt.
'Första man kollar om de dummar sig med surning på tomg är tps givaren. Man nollställer den väldigt noga för de är långt från säkert de står rätt från fabrik och de dummar sig om den står löjligt lite fel. Min pro15 stod på 0,738v och den ska stå på 0,7 volt med stängda spjäll och de räckte för att den skulle sura ner sig på tomg. Och den krävde alltid gas vid varmstart.
Om du inte redan kör NGK br9eya ihopknackade till 0,5mm gnistgap så prov det först.
Jajamensan! Jag får titta ytterligare om jag hittar nå kontakter som är fuktig/ärgad
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Hej, uppdatering efter upptining i varm garage i 2 dagar. Nya stift,
Motorn går bra, behövs en dutt på gasen för att starta ibland. Problem ibland när man lägger i backen, då vill han inte hålla tomgång samt att displayen dör tillochfrån i några sekunder?
Vad kan det tänkas vara? Tack
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Hej Asker, tack för svar. Kan du berätta lite mer utförligt hur man går tillväga och vart är tps placerad?
Kolla videon så blir du klokare. De viktigaste är att slaka gaswiren max i delningen samt skruva ut stoppskruven så spjällen stängs helt inne spjällhuset. Om du är osäker på om gaswiren forfarande är för spänd så lossa wirenippeln i tumgasbladet. om tps står lilla minsta fel får man liknade fel som du har.
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Kolla videon så blir du klokare. De viktigaste är att slaka gaswiren max i delningen samt skruva ut stoppskruven så spjällen stängs helt inne spjällhuset. Om du är osäker på om gaswiren forfarande är för spänd så lossa wirenippeln i tumgasbladet. om tps står lilla minsta fel får man liknade fel som du har.
Tack för hjälpen grabbar, nu är tomgången och backen tillbaka, pendlar mellan 1800-2000 i varv. Kan kanske ha ställt lite högt på spjället.

ny fråga, nån av er som kan veta vad som rasslar när man smyger under färd ca 4000-5000rpm?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Ställ ner tomg till 1700-1800v. De ska inte rassla Om de fartrelaterat rassel dvs inte varvtalsberoende så kolla upp drivaxellagret på vänster sida så inte de håller på rasa. Skruva lös alla fästskruvar så du kan vrida lagret och känna om de hackar eller går tungt. Primärvaritator kan också skramla med de är varvtalsberoende så de ändrar sig i takt med varvtalet.
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Ställ ner tomg till 1700-1800v. De ska inte rassla Om de fartrelaterat rassel dvs inte varvtalsberoende så kolla upp drivaxellagret på vänster sida så inte de håller på rasa. Skruva lös alla fästskruvar så du kan vrida lagret och känna om de hackar eller går tungt. Primärvaritator kan också skramla med de är varvtalsberoende så de ändrar sig i takt med varvtalet.
Tomgången var 18-2000 när den var kall, borde sjunka hyfsat när den har blivit varm?

Menar du lagret som sitter under sekundären? Lossa på bultarna runt om ”koppen”?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Tomgången var 18-2000 när den var kall, borde sjunka hyfsat när den har blivit varm?

Menar du lagret som sitter under sekundären? Lossa på bultarna runt om ”koppen”?
Om den ligger på 2000v kall så är det normalt i ca 10-20 sek sedan ska den gå ner till 1700-1800v. Ja skruva lös koppen och hela hållaren där bakom, för då kan du känna på lagret.
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Om den ligger på 2000v kall så är det normalt i ca 10-20 sek sedan ska den gå ner till 1700-1800v. Ja skruva lös koppen och hela hållaren där bakom, för då kan du känna på lagret.
Nu har jag tagit kompen. Varm motor, full gas och dragit 6 drag vardera.
8bar mot kedjehussidan, 6bar mot variatorsida? Vad tros? Använt en ny mätare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Oj då är vänster kolv cylinder skuren. Men ta nytt kompprov för de är väldigt lätt att dra åt kompmätarens gänga för lite så de pyser förbi tätningen. Dra åt med en tång .
8 bar är även de lågt de ska ligga på 8,5 varm och runt 9 kall. Men de beror också på hur stark du är för om man fisdrar så blir de lägre tryck.
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Oj då är vänster kolv cylinder skuren. Men ta nytt kompprov för de är väldigt lätt att dra åt kompmätarens gänga för lite så de pyser förbi tätningen. Dra åt med en tång .
8 bar är även de lågt de ska ligga på 8,5 varm och runt 9 kall. Men de beror också på hur stark du är för om man fisdrar så blir de lägre tryck.
Jag drog 6 starka drag på vardera flera gånger, 8-8,5bar på ena och 6bar på andra, både varm och kall motor.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Jag drog 6 starka drag på vardera flera gånger, 8-8,5bar på ena och 6bar på andra, både varm och kall motor.
Aj fan då får du skruva lös cylindern och be en bön att enbart en kolv gått väck. Men innan du sopar ihop den igen måste du hitta orsaken till skärningen. De vanligaste felen är skitigt bränslefilter eller igensatt spridare alt felgjuten cylinder i samband med piratkolvar. Vad de än är måste du byta bränslefilter och kolla upp spridarna. Man kan skicka in dem för flödestest och rengöring på många biltrimfirmor, de kostar runt 300kr.
De kan även bero på Polaris dåliga cylindergjutningar, en del cylindrar sitter inte bakre portarna i centrum så kolvringsgapet blir för nära närmsta överströmsport eller boostport. De problemet i samband med piratkolvar kan bli katastrof för piratkolvars ringstopp kan sitta lite off också . De är lotteri hur bra centrerat portarna sitter. Om cylindern är felgjuten med dåligt centrerade bakre portar och har skurit så den måste nNikasilas om så köp inbytescylinder för då kan du ha tur och få en bra cylinderbak med bättre centrerade portar.
Följdfråga ,har du eller någ bytt kolvar på den och vilket märke iså fall?
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Aj fan då får du skruva lös cylindern och be en bön att enbart en kolv gått väck. Men innan du sopar ihop den igen måste du hitta orsaken till skärningen. De vanligaste felen är skitigt bränslefilter eller igensatt spridare alt felgjuten cylinder i samband med piratkolvar. Vad de än är måste du byta bränslefilter och kolla upp spridarna. Man kan skicka in dem för flödestest och rengöring på många biltrimfirmor, de kostar runt 300kr.
De kan även bero på Polaris dåliga cylindergjutningar, en del cylindrar sitter inte bakre portarna i centrum så kolvringsgapet blir för nära närmsta överströmsport eller boostport. De problemet i samband med piratkolvar kan bli katastrof för piratkolvars ringstopp kan sitta lite off också . De är lotteri hur bra centrerat portarna sitter. Om cylindern är felgjuten med dåligt centrerade bakre portar och har skurit så den måste nNikasilas om så köp inbytescylinder för då kan du ha tur och få en bra cylinderbak med bättre centrerade portar.
Följdfråga ,har du eller någ bytt kolvar på den och vilket märke iså fall?
Jag får plocka lös och kolla vad som kan ha orsakat. Du tror inte då att det kan vara kolv/kolvringar som har blivit nött? För det hände ju i samband när vi körde över en å som var ungefär 2-2,5dm djup på det stället, efter det har den gått dåligt. Vart sitter bränslefilter?

vad jag vet så är inte kolvarna bytt nångång.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
De har inget med vattenkörningen att göra för de måste närmare 40cm för att den ska kunna dra in vatten. Mer troligt är varmgång eller att den dragit in lössnö sok snöskärning. är snöfiltren i bra skick på huven? Hur het va den när den la av och hur het brukar du köra den innan du stannar och lägger på snö på kylarna? Jag stannar vid 98-100c om de går lätt på led och vid fastkörning skulle jag ge mig redan vid 90c för man måste i regel gasa rätt hårt för att komma lös och de är inte bra vid 90+ c.
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
De har inget med vattenkörningen att göra för de måste närmare 40cm för att den ska kunna dra in vatten. Mer troligt är varmgång eller att den dragit in lössnö sok snöskärning. är snöfiltren i bra skick på huven? Hur het va den när den la av och hur het brukar du köra den innan du stannar och lägger på snö på kylarna? Jag stannar vid 98-100c om de går lätt på led och vid fastkörning skulle jag ge mig redan vid 90c för man måste i regel gasa rätt hårt för att komma lös och de är inte bra vid 90+ c.
Konstaterat att den har snöskurit, aluminiumrester som har bränt fast i loppet. Jag har försökt att hålla under 70+c