Jag vet inte helt säkert om 2011-12 passar men mest troligt ,vänta på säkrare svar. Om du inte vet vilken väg kolvarna ska va så blir jag lite orolig. Då måste vi ta alla viktiga punker för montering.
Kolvarna måste ha ringgapen bakåt och de gör sig självt för du ser ringstopparna på kolvarna och de brukar finnas pil på kolvtaket som ska peka mot utblåset
De absolut viktigaste är att kolla att inte någon av rinstopparna går för nära en insugsport vilket är tragiskt vanligt på dessa motorer. Räkna inte med perfekt centrerade ringstoppar . Om de är farligt nära en port byt plats på kolvarna för de kan stämma bättre.
Ringgapet måste kollas med bladmått och sätt det till 0,50-0,55mm på båda ringarna. Ringgapet kollar du med lösa ringar i loppet och vrid dem så ringgapet ligger där de ska för resp sida om boostporten.Tryck ner ringarna med en kolv ca 25mm ner från toppen av cylinder och mät gapet där. Om du måste fila upp ringgapet så tänk på att inte fila så de blir vassa skägg utåt cylindervägg till, fila inåt ring sett så slipper du vassa skägg.
Jag brukar även kontrollmäta kolvarna så de är rätt dim. På bilden du visar står de 0,124mm spel mot borret i cylinder. Man bör ha micrometer men vanligt skjutmått ger en bra vink om de stämmer. Mät i färdriktning på kolven och rel långt ner på kolven. Mät inte ovanför kolvringarna för där är de bet smalare än uppgivet spel. Kolven ska då va 0,124mm mindre än borret i cylinder. Borret på en cfi 800cc 15 är 85mm.
Jag höll på glömma de viktigaste, se till att vända kolvringarna rätt väg om de nu går vända fel väg på wiseco? De kan hända ringgapet är gjort så att de inte går vända upponer. Men om de nu går vända dem båda vägarna så kolla om ringarna är konkav på ena sidan. Om de är konkav ska den konkava sidan va uppåt så ringarna trycks ut mot cylindervägg när explosionen i topp sker. De kan finnas någ märkning på en sidan ringar också och då ska de va vänd uppåt.
Kolvarna måste ha ringgapen bakåt och de gör sig självt för du ser ringstopparna på kolvarna och de brukar finnas pil på kolvtaket som ska peka mot utblåset
De absolut viktigaste är att kolla att inte någon av rinstopparna går för nära en insugsport vilket är tragiskt vanligt på dessa motorer. Räkna inte med perfekt centrerade ringstoppar . Om de är farligt nära en port byt plats på kolvarna för de kan stämma bättre.
Ringgapet måste kollas med bladmått och sätt det till 0,50-0,55mm på båda ringarna. Ringgapet kollar du med lösa ringar i loppet och vrid dem så ringgapet ligger där de ska för resp sida om boostporten.Tryck ner ringarna med en kolv ca 25mm ner från toppen av cylinder och mät gapet där. Om du måste fila upp ringgapet så tänk på att inte fila så de blir vassa skägg utåt cylindervägg till, fila inåt ring sett så slipper du vassa skägg.
Jag brukar även kontrollmäta kolvarna så de är rätt dim. På bilden du visar står de 0,124mm spel mot borret i cylinder. Man bör ha micrometer men vanligt skjutmått ger en bra vink om de stämmer. Mät i färdriktning på kolven och rel långt ner på kolven. Mät inte ovanför kolvringarna för där är de bet smalare än uppgivet spel. Kolven ska då va 0,124mm mindre än borret i cylinder. Borret på en cfi 800cc 15 är 85mm.
Jag höll på glömma de viktigaste, se till att vända kolvringarna rätt väg om de nu går vända fel väg på wiseco? De kan hända ringgapet är gjort så att de inte går vända upponer. Men om de nu går vända dem båda vägarna så kolla om ringarna är konkav på ena sidan. Om de är konkav ska den konkava sidan va uppåt så ringarna trycks ut mot cylindervägg när explosionen i topp sker. De kan finnas någ märkning på en sidan ringar också och då ska de va vänd uppåt.
Last edited: