Är ett enkelt val på tundran då den bara finns med 600efi (85hk) eller 600ace (60hk)Tjena, funderar på att köpa nya tundran. Vet inte om det blir efi eller etec, vad tänker ni om de olika motorerna? Har ingen koll på så nya motorer.
Kör mest i tight och ospårad skog, djupsnö som hårt underlag..
Vet inte än min är fortfarande i inkörning, men upplever den som ganska snål, men jag kör mest bara ospårat. Men etecs styrka är just att dra väldigt lite vid lite belastning. Så det är klart att etec lär dra mindre. Men jämför man nya maskiner så får man väldigt mycket soppa i mellanskillnad... om man köper en efi istället för etec.Drar 600 EFI betydligt mer soppa än 600 etec, eller är skillnaden marginell?
Att den drar mer än 600 ACE är ju klart...
Ace600 har ju bara 60st hästar som behöver mat. Så den kan inte dra mer än det... sen köper ingen en 600ace för att leka med. Att 600etec är snålare än många 4t förvånar mig ikke. Behövs färre hästkrafter för att förflytta en 600etec än en tyngre 4t. Etec är ju längre fram i utvecklingen än de 4t som finns idag.Drar 600 ace mycket mindre än 900 ace en bekant har haft ranger 49 med både 900 ace samt en 600 e-tec och han påstår att bränsle förbrukningen är likvärdig. Har själv haft Viper samt nytro dvs båda 4 t maskiner och dom drar mera än min nuvarande Boondocker med 850 så att 4T ger lägre förbrukning som många tror kan säkert stämma i vissa fall men i andra fall är det tvärtom.
Pappa gick från 600 etec till 900ace och han kör i princip bara led. Han var lite besviken att inte 900ace drog nått mindre än 600 etec. Så nog är etec snål som 4t vid ledkörning. Dock är ljudnivån när man kör med tex pulka betydligt lägre på 900 aceDrar 600 ace mycket mindre än 900 ace en bekant har haft ranger 49 med både 900 ace samt en 600 e-tec och han påstår att bränsle förbrukningen är likvärdig. Har själv haft Viper samt nytro dvs båda 4 t maskiner och dom drar mera än min nuvarande Boondocker med 850 så att 4T ger lägre förbrukning som många tror kan säkert stämma i vissa fall men i andra fall är det tvärtom.