Det här är inte specifikt bara för Polaris utan gäller för alla skotrar som har förgasar typ av Mikuni VM32, 38 etc.
Jag har förstått att det "kan" bero på "Pilot Jet = Engelska" eller "lågfartmunstycke = Svenska"
Eller "Jet needle" alltså nålen i trotteln som gör att Skotern går dåligt på låg fart.
När skotern får upp lite fart, dvs att gaspådraget är ½ eller rent av 1/1 = FULL GAS så går den bra.
Men vid gaspådrag 1/4 och ingen fart alls har skotern ingen ork. (om man är på väg att fastna vill man ju har mer snurr på mattan)
Jag har nördat in mig i mikunis detaljerade beskrivning på:
Så frågan verkar handla om två komponenter rörande att skotern knappt har någon ork på låg fart.
1: Jet Needle, alltså nålen i Piston Valve (Kolv ventilen i förgasaren)
2: Pilot Jet (Lågfartmunstycket)
Jag är intresserad av hur ni ställer nålen, alltså på vilken placering "needle-clip / brickan" är på i temperaturer runt -5 till +5?
Dvs mer på "richer" eller mer på "leaner"
Har ni bytt ut lågfartmunstycket och till vilken?
Det skulle kunna handla om att "needle clip position" är för långt ned att den får för mycket bränsle helt enkelt.
Det här mina vänner är mikuni och förgasare på djup nivå så jag hoppas det finns någon där ute som kan assistera mig
Jag har förstått att det "kan" bero på "Pilot Jet = Engelska" eller "lågfartmunstycke = Svenska"
Eller "Jet needle" alltså nålen i trotteln som gör att Skotern går dåligt på låg fart.
När skotern får upp lite fart, dvs att gaspådraget är ½ eller rent av 1/1 = FULL GAS så går den bra.
Men vid gaspådrag 1/4 och ingen fart alls har skotern ingen ork. (om man är på väg att fastna vill man ju har mer snurr på mattan)
Jag har nördat in mig i mikunis detaljerade beskrivning på:
Mikuni carburetor operation and tuning
Mikuni motorcycle carburetor operation and tuning
www.iwt.com.au
Mikuni Tuning and Jetting Guide
What kind of Mikuni do you have? You may not know it, but not all Mikuni carbs are the same. That 24mm Mikuni that needs replacing on your 2005 Yamaha TTR125 isn't exactly the same as the VM24...
www.vintagebikebuilder.com
Så frågan verkar handla om två komponenter rörande att skotern knappt har någon ork på låg fart.
1: Jet Needle, alltså nålen i Piston Valve (Kolv ventilen i förgasaren)
2: Pilot Jet (Lågfartmunstycket)
Jag är intresserad av hur ni ställer nålen, alltså på vilken placering "needle-clip / brickan" är på i temperaturer runt -5 till +5?
Dvs mer på "richer" eller mer på "leaner"
Har ni bytt ut lågfartmunstycket och till vilken?
Det skulle kunna handla om att "needle clip position" är för långt ned att den får för mycket bränsle helt enkelt.
Det här mina vänner är mikuni och förgasare på djup nivå så jag hoppas det finns någon där ute som kan assistera mig
Attachments
-
56 KB Visningar: 5
-
12,6 KB Visningar: 5