Tändning, elstart glapp. Ranger 49 ACE 2017

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Ett knepigt problem med tändningen och elstart på min 49:a.
Har då en Ranger 49 600ACE från 2017.

Upprinnelsen är att den helt plötsligt efter att ha blivit avstängd med stoppknapp som vanligt vägrade att "vakna till liv".
Normalt trycker man på tändknappen eller elstartknappen på väster sida styret och då vaknar den till liv med instrumenten och man startar därefter genom att hålla in knappen tills den startar.
Det har alltid funkat problemfritt, men denna gång helt död. Inte ett livstecken oavsett.

Vred lite på styret för att ställa skidorna rakt och helt plötsligt vaknade den till liv, och den gick starta utan problem.

Detta problem skedde nu varje gång den skulle startas och enda sättet att få den att vakna och kunna starta var att vrida styret till vänster (att svänga vänster stillastående). Då var det precis som den fick kontakt och gick starta. Aldrig att den under färd stannade eller att man märkte att något var fel.
Min tanke är att någon kabel kommit i kläm, eller blivit nött, och därför startar den inte.

Tog lös rutan, skruvade lös instrumentkonsollen och lyfta lös den. Plus den lilla skyddbiten som håller fast en skyddsfrigolit mitt på styret och som gömmer kablaget som sedan går ner genom styrhöjaren och in under plasten.
Hittar inga skavda eller lösa kablar och provat att rucka på allt medan jag försökt få den att vakna genom att trycka på startknappen.
Men nu är skotern helt död. Hur jag än vrider på styret, vilket förut funkade så händer inget. Den är helt död.

Det blev att bogsera hem den, och nu är den förvarad i väntan på ork att skruva i den.

Jag tror det är något elektiskt. Men det knepiga var att den tidigare tände och startade när man vred på styret. Men ingen kabel jag kan se är i kontakt med något som händer när man vrider på styret.

Alla tips och tankar uppskattas!!
Någon som har en ide? Eller som varit med om liknande?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Kolla volten i batteriet och dra åt kabelskor på batteriet till att börja med. På hojsidan har jag varit med om kablar som gått av invändigt i koppartråden men de har varit erkänt dåliga kablar från fabrik. Som sista åtgärd får du ohmmäta varenda kabel från längst upp på styret och så långt ner i härvan de går
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Kolla volten i batteriet och dra åt kabelskor på batteriet till att börja med. På hojsidan har jag varit med om kablar som gått av invändigt i koppartråden men de har varit erkänt dåliga kablar från fabrik. Som sista åtgärd får du ohmmäta varenda kabel från längst upp på styret och så långt ner i härvan de går
Ska absolut kolla det när jag har tillgång till skotern igen. Den står på annan ort just nu dock.

Har googlat lite på amerikanska forum oxå och det verkar som att dålig jord verkar vara ett spökande problem.
Minns att det satt en liten jordkabel mitt på styret under den lilla skyddsbiten och frigoliten.
Då den tidigare kunde vakna till liv när man svängde på styret och det enda elektiska som jag kunde se som rörde sig var kablarna som kom upp genom styrhöjaren. Ska ge den en översyn oxå.
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Har nu under helgen försökt hitta något tydligt fel på någon kabel.
Batteriet kollat, allt sitter fast som det ska.
Kollat jordkablar och dess anslutning och skrapat bort ev. färg eller liknande som kan ställa till det.

Fick tips att kolla kablage till startmotorn och inget konstigt där.

Läste på andra forum att man kunde bygla mellan de två kopplingspunkterna på startrelä för att höra om startmotorn går bara den får signal. Och det funkade. Lade en skruvmejsel över de två bultarna och startmotorn gick runt. Så där emellan funkar det.
Men om startrelät är OK vet jag inte riktigt. Verkar som signalen från styret och tänd-/startknapp inte kommer fram.

Hittade de tre kablarna som kommer från tänd-/startknapp och skalade helt sonika av de tre kablarna innan kupplingsplinten under mätarhuset. När +kabeln av dessa tre hittades byglade jag över till en av de andra kablarna och skotern vaknade till liv!
Mätarna vaknade, instrumentlamporna tändes och det pep till som vanligt med startspärren. Så när man lägger ihop +kabeln med tändkabeln så vaknar den. Det trista är att den samtidigt bränner 15A säkringen som är märkt på säkringshållaren som "START". Någonstans blir det kortis.

Som det är nu känns det som det troligaste är själva tänd-/startknappen som är felet. De tre kablarna som går in bakom knappen är gjutna så det går inte komma åt att se eller mäta själva knappen. Nu blev det inte så att jag kapade kablarna till knappen och testade lägga ihop dem utan knappen så jag vet inte säkert om det är knappen som är felet. Men det känns mest rimligt just nu.

Jag ska köpa en startknapp och testa att byta ut den. Då lär jag få veta säkert om det är den som är felet.

Någon som har en idé om varför den bränner en säkring när man kopplar ihop kablarna som går till knappen?
Är det för att det är kortis i knappen, eller blir det helt enkelt fel när kablarna sitter fast i knappen och man byglar dem samtidigt?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.169
148
63
Säfsen
Du har nog helt rätt i att det är stratknappsdelen som det är fel på.
En granne till mig fick stopp med sin 59 Yeti 600ACE, helt död precis som din.
Han lämnade in skotern hos Cubic i Mora (med ångest om att 10-tusentals kronor skulle ryka)
Men på verkstaden så hittade de felet ganska fort, och de bytte hela knappmodulen med startknapp, handtagsvärmarknappar o hel-halvljusknapp. Totalsumma för felsök + material 3200 kronor.
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Problemet troligtvis löst!

Jag är på annan ort än skotern just nu, men lyckades övertala min far att göra ett test att kapa kablarna som går till knappen för att sen lägga ihop dem och se om skotern vaknar.

Han kapade dem några centimeter före de går in i konsolen och bakom knappen. Men inget händer när han lägger ihop kablarna.
Finns ingen ström alls där uppe. Fast vi hade ström nere vid kopplingsplinten där vi testade i helgen. Säkringen hel.

Vidare undersökning visar att +kabeln är av. Det är ett kabelbrott på strömkabeln upp till tänd-/startknappen. Och det har hänt precis där kablarna kommer upp vid styret och in i styrhöjaren. Kabeln ligger skyddad inuti en nätstrumpa tillsammans med andra kablar och finns inget tydligt märke eller skav på själva nätstrumpan. Men där har kabeln alltså gått av.
Det stämmer då bra överens med att skotern kunde starta och vakna till till liv när man svängde på styret tidigare.
Men när jag felsökte och drog lite i kablarna så drog jag säkert av kabeln klart och då var det kört.

Blir att göra ordentliga skarvningar nu av kablarna och testa igen. Förhoppningsvis är problemet löst och jag har en körbar skoter till nästa vinter. Inte kul att bogsera och ställa bort skotern och inte veta vad som är fel...

Återkommer med resultat när vi har fixat kablarna.
 
Reactions: mas och Psycho Dave

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Först ser jag att jag skulle återkomma med resultatet, men blev antagligen för exalterad när jag fick igång den så glömde det helt enkelt.

Jag lödde ihop den kabeln som hade gått av påväg upp genom styret och fram till startknappen Det är en R/B (röd/blå) kabel.
Efter att jag lött ihop den, isolerat alla kablarna som varit "öppnade" så startade skotern som vanligt igen.
Körde med den hela vintern 2022/-23 samt fram till förra helgen.

Det startade precis som vanligt, har startat precis som vanligt fram till förra helgen oavsett temperatur ute, kall eller varm skoter osv.
Men under färd när vi körde och stannade, utan att stanna av motor på något vis så slocknade den bara. Allt blev dött.
Testade att trycka på tändningen/startknappen och den vaknade till liv men slocknade lika snabbt igen. Det hände ett par gånger men sedan helt död. Inget liv alls i den. Blev att bogsera hem den och in i garaget.

Jag gick direkt på kablaget och att den lagningen jag gjort inte var OK, eller att den på något vis har fått samma fel igen.
Men inte denna gången.
Alla säkringar hela, startmotorn vaknar när man byglar över på bultarna som tidigare. Batteriet helt och OK, inga lösa eller glappande jordkablar osv. Har testat alla kablar från kopplings-boxen under mätaren med kablarna som går upp till startknappen men alla är hela och man går signal med spänningsprovaren. Har även testat att byta ut hela kabelstammen och knappväljaren på styret från en annan skoter men ingen skillnad. Den är helt död.
Har hittat ström på stiftet/kabeln som sedan går upp till startknappen och när man trycker på knappen så ser man att strömmen går vidare ner igenom kablarna igen. Har följt en ljusbrun eller beige tunn kabel som går ner genom kabelstammen och mot ECU-boxen, (eller ECM-boxen, vad den nu kallas).

Det är kanske långsökt, men kan det vara boxen som gått sönder? Alltså att ECU/ECM-boxen är trasig?
Hur testar man det?
För vad jag nu kan se är att strömmen går upp till styret och tändningen/startknappen och när man trycker på den så går strömmen vidare ner och fram mot ECU/ECM-boxen. Men skotern vaknar inte.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ta isär alla kontakter som har med ecm att göra och besikta vartenda litet stift i den för de är vanligt med ärga i sånna kontakter.Kolla även om något stoft sjunkit in i kontakterna typ blivit för het och smält in. Slipa aöääa kontaktstift i honkontajkten med sanpapper eller likn och lägg gärna på lite vaselin i alla kontakter du tar isär för de är bästa smeten att klägga i kontakter.
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Tack för snabb respons Boost!!

Vaselinet, är det för att få en beläggning på stiften så de inte ärgar? Eller är det i form av "kontaktspray"?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Tack för snabb respons Boost!!

Vaselinet, är det för att få en beläggning på stiften så de inte ärgar? Eller är det i form av "kontaktspray"?
Vaselin är för att förhindra ärga. Har di inge vaselin så spruta i någon wd40 eller liknande alt liten mängd fett på stiften. Vaselin är de bästa de läggs på i alla typer av känsliga kontakter på elutrusning som är utomhus. Diniotrol hålrums vax/olja är bra också.
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Har fått lös ECU:n.
Krävdes en del skruvning då tanken behöver flyttas bakåt. Men har fått lös den och kollat alla stift, alla kablar osv.
Men det finns inga synliga defekter eller något som kan tänkas bara ev anledning.

Lutar åt att köpa en ECU och hoppas att det är problemet…
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Fick hem en "ny" komplett startknapp ink. kablage som gav en viss förhoppning att mina tidigare lagningar av den befintliga var problemet. Skriva ihop skotern tillräckligt för att testa, men ingen skillnad. Fortsatt stendöd.

Har via en skoterskrot fått tag på en ECM/ECU inkl. D.E.S.S.
Håller tummarna att det är felet och jag får något liv i skotern med det bytet.

Men har läst på andra forum att det kan ev. vara voltregulatorn eller "laddningsreläet" som är en potentiell felkälla.
Att den har av någon anledning brunnit och inte skickar eller tar emot strömmen som den ska.
Att den är defekt och bränt ECM:n.
Min oro är att den faktiskt är defekt och riskerar att den förstör även den ECM jag ska testa med. Men hittar inte hur jag ska gå tillväga för att kunna kontroller att voltregulatorn är trasig när skotern i övrigt är död...

Några tips hur jag kan avfärda voltregulatorn?
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Jag plockade lös voltregulatorn och gjorde ett bänk-test av den och fick ungefär samma resultat som instruktionen jag såg på Youtube. Kändes inte som det var där felet låg.

Eller jag vet att det inte är där felet är.
Jag hittade felet igår och även om det är nästan lite pinsamt så känns det som jag bör meddela det så ingen annan behöver plocka ut ECM´n som jag gjorde. Det är en helt del skruvning och speciellt när kan ska tillbaka med allt och upptäcker när man är klar att man har några delar kvar på golvet så man måste göra om det igen...

Hur som helst.
Det sitter 3st små identiska relän tillsammans med säkringarna på denna skotern.
Ett av dem är "RELAY 1"/ "MAIN".
Jag bytte plats på det reläet med det som heter "RELAY 3"/"ACCECORY". Skotern vaknade snällt och startade utan problem...
Testade att byta plats på även det tredje reläet som heter "RELAY 2"/"LIGHTING" och skotern startade även med det.

Så denna gång är det med största sannolikhet reläet "RELAY 1" som är trasigt.
Detta relä är lagervara hos den lokala BRP-handlaren så jag har lagt undan ett och ska hämta det efter jobbet.
Förhoppningsvis är problemet löst. Om inte så börjar felsökningen igen! ;)
 
Reactions: Boost III och mas

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Bara för att bekräfta så köpte jag ett nytt relä igår.
Och skotern startade utan problem igen.

Nu håller jag tummarna att det blir ett bekymmersfritt skoterägande igen :)
 
Reactions: mas och Boost III

Janzan

Ny medlem
23 mar 2024
1
0
1
67
Storuman
Vilket bra jobb du har gjort. Har skälv en Xtrim SC 900 ACE 1917 där samma problem uppstått. Ett tipps, ta kontakt med din Lynx verkstad.
Be dom kolla om dom har ett meddelande att hela säkringsdosan skall bytas ut. Det har varit problem med kablar som går till den.
Troligen för dålig kontakt till dosan. (kanske ett för dåligt krimp verktyg) Om du tittar på ditt trasiga relä så ser du att dom fyra pinnarna har blivvigt väldigt varma. Idag ersätts tydligen dom gamla reläerna med ett annat (har ett annat nr som reservdel)
Arctic Cat och Yamaha har samma relä med dom är mycket dyrare. Än en gång bra jobbat inget roligt fel, se bara till att ha relä i reserv.