Jag är inne på ungefär samma linje som trådstartaren och skall köpa en ny skoter med ungefär samma användningsområde. Jag körde mycket i ungdomens glada dagar, men har näst intill noll koll numera. Jag har möjlighet att ta ett skoterköp på skogsbruket, så det bör vara en modell som klarar den typen av deklaration. Jag kommer primärt att använda den för att åka runt och inventera skogsfastigheten, t ex leta vindfällen. Det är skottad skogsbilväg och kanske några hundra meter led på en del ställen, men det är huvudsakligen ospårad terräng med mycket lössnö, d v s den måste vara lättkörd och fungera att glida runt mellan träden. Jag kommer inte att köra fullängdstimmer eller ved med timmerstötting. Eventuella vindfällen skall kapas i bitar och tas ut på packkälke så den behöver inte klara av att dra tungt då det är bara att köra fler turer. Alternativ så tar jag det med fyrhjuling på sommaren. Bensinförbrukning är inte speciellt väsentligt då det inte blir så mycket körning att det spelar någon avgörande roll mellan alternativen.
Förutom detta så kanske det bli en tur till fjällen på ripjakt med packkälke eller liknande, men det blir nog mest turer hemmavid i ospårad terräng utan kälke. Viktigt är också att det är en kul maskin att köra. Jag hade siktet inställt på en Tundra av främst ekonomiska skäl, men har börjat fundera om den inte är för svag. Första tanken var att först köpa en sådan och sedan kanske byta upp mig om något år, men då jag har ekonomiskt utrymme (kanske uppemot 150') just nu så kanske det är bättre att direkt gå på en kraftigare maskin. Jag tänkte köpa den till nästa säsong så jag har den här vintern på mig att fundera och kanske t o m provköra någon maskin. Vilka modeller av Lynx och Ski-doo bör jag kolla in?
Förutom detta så kanske det bli en tur till fjällen på ripjakt med packkälke eller liknande, men det blir nog mest turer hemmavid i ospårad terräng utan kälke. Viktigt är också att det är en kul maskin att köra. Jag hade siktet inställt på en Tundra av främst ekonomiska skäl, men har börjat fundera om den inte är för svag. Första tanken var att först köpa en sådan och sedan kanske byta upp mig om något år, men då jag har ekonomiskt utrymme (kanske uppemot 150') just nu så kanske det är bättre att direkt gå på en kraftigare maskin. Jag tänkte köpa den till nästa säsong så jag har den här vintern på mig att fundera och kanske t o m provköra någon maskin. Vilka modeller av Lynx och Ski-doo bör jag kolla in?