Hej, jag har en Ockelbo 4500 -86 som har lite variatorproblem. Går det tungt/man kör ut i djup lössnö och gasar på fullt så kan man se att drivremmen gräver ner sig i sekundären och skotern tappar kraft och går ner i varv. Gör man samma sak fast man inte gasar fullt och istället puttrar på så uppstår inte problemet lika tydligt. På hårda leder märker man av detta problem ännu mindre. Då remmen gräver ner sig i sekundären så tar det även nån sekund för den att återhämta sig och backshifta efter man släppt gasen.
Jag misstänker att detta har med fjädern att göra, att den har blivit klen genom åren och tappat mycket av sin styrka, så att den inte orkar hålla drivremmen på plats vilket får skotern att växla upp för mycket och för snabbt.
Jag hör gärna vad ni tror om detta. Ska försöka få tag på en ny fjäder men verkar vara svår att hitta.
Jag misstänker att detta har med fjädern att göra, att den har blivit klen genom åren och tappat mycket av sin styrka, så att den inte orkar hålla drivremmen på plats vilket får skotern att växla upp för mycket och för snabbt.
Jag hör gärna vad ni tror om detta. Ska försöka få tag på en ny fjäder men verkar vara svår att hitta.