Spelar märket på tvåtaktsoljan roll?

gallsbojonas

Ny medlem
22 dec 2021
3
0
1
40
Edsbyn
Hej!
Jag har precis införskaffat mig en ski doo gtx -08. Hur noga är det med vilken tvåtaktsolja man stoppar i den? Jag har någon flaska med tvåtaktsolja som passar till båtmotor, mc och till skoter. Fungerar det? Eller är motorerna känslig? Måste det vara ski doos egna olja?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Du kan köra vilken olja du vill men inte en ren båtmotorolja för den skyddar dåligt på höga varv och effektuttag. Ska man va noga bör oljan va lika lättrinnande (visko) eller lättare i kyla som BRP oljan. Men bestäm dig för en oljesort och håll koll på hur mycket den drar i procent mot bensinen den drar. Justera oljepumpen så den tar minst 2 % för då spelar inte viskositeten någ roll längre och motorn håller bra. 2% gäller även med brp olja, vissa skotermotorer kan va farligt snålställd i oljepumpen så de bara tar 1,3-1,5%.

gallsbojonas

Ny medlem
22 dec 2021
3
0
1
40
Edsbyn
Du kan köra vilken olja du vill men inte en ren båtmotorolja för den skyddar dåligt på höga varv och effektuttag. Ska man va noga bör oljan va lika lättrinnande (visko) eller lättare i kyla som BRP oljan. Men bestäm dig för en oljesort och håll koll på hur mycket den drar i procent mot bensinen den drar. Justera oljepumpen så den tar minst 2 % för då spelar inte viskositeten någ roll längre och motorn håller bra. 2% gäller även med brp olja, vissa skotermotorer kan va farligt snålställd i oljepumpen så de bara tar 1,3-1,5%.
Tack!
Då borde shells olja fungera bra, så får jag hålla koll på hur mycket olja den drar i förhållande till bensin.
Den andra oljan kan jag använda i min gamla ET.

Attachments