Lynx rave 800 Powertek-07

combat

Medlem
8 nov 2006
18
0
1
Hej
Hur justerar man upp tomgång på en 800 pt? 07 vrider jag på justerskruven mellan förgasarna så hänger sig gasen några sekunder när sn släpper gasen.Gaswiren kärvar inte. Nya insugsgummin..

Tackar för hjälp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
De är rätt tomgångsskruv.Om den rusar så går den för magert de är vanligt för trottlarna sliuts fort så den drar förbi mer luft. Man får så lov att justera bränsleskruvarna efter varje 100 mil körda. Då skruvar du ut bränsleskruvarna ett halvt varv åt gången tills den går ner på tomg snabbt och stabilt. Du bör kolla att de är utskruvade lika mycket på bägge gasarna. De är de vita plastvreden jävligt trångt till på höger sida på varje förgasare. De sitter framför trotteln rel långt ner. Man kan bli tvungen ta bort luftburken för att få dit fingrarna. De är stört omöjligt att se plastskruvarna samtidigt som man skruvar på dem. Jag brukar såga/slipa av halva vredet så man känner med fingrarna hur många varv man skruvar ut /in dem. Men då måste man lös med förgasarna för att kunna slipa dem.
Jag brukar justera dem just på gränsen till rusande tomg för då surar den inte på tomg hur än länge man har den på tomg. Men notera hur kallt de är ute för om de är 0c eller plusgrader då man justerar bränslet och ställer in dem så den nästan rusar så kommer den rusa då de blir kallare. Öppna dem lite extra om de är varm då du justerar typ kvarts varv mer utskruvat. Och motorn måste ha full arbestemp då du justerar dem, och inte heller för varm. Justera in dem med vattentemp på 40-60c. Skruvar du ut dem får den mer soppa och in mindre, mer soppa gör att de går ner på tomg.
 
Reactions: combat

combat

Medlem
8 nov 2006
18
0
1
De är rätt tomgångsskruv.Om den rusar så går den för magert de är vanligt för trottlarna sliuts fort så den drar förbi mer luft. Man får så lov att justera bränsleskruvarna efter varje 100 mil körda. Då skruvar du ut bränsleskruvarna ett halvt varv åt gången tills den går ner på tomg snabbt och stabilt. Du bör kolla att de är utskruvade lika mycket på bägge gasarna. De är de vita plastvreden jävligt trångt till på höger sida på varje förgasare. De sitter framför trotteln rel långt ner. Man kan bli tvungen ta bort luftburken för att få dit fingrarna. De är stört omöjligt att se plastskruvarna samtidigt som man skruvar på dem. Jag brukar såga/slipa av halva vredet så man känner med fingrarna hur många varv man skruvar ut /in dem. Men då måste man lös med förgasarna för att kunna slipa dem.
Jag brukar justera dem just på gränsen till rusande tomg för då surar den inte på tomg hur än länge man har den på tomg. Men notera hur kallt de är ute för om de är 0c eller plusgrader då man justerar bränslet och ställer in dem så den nästan rusar så kommer den rusa då de blir kallare. Öppna dem lite extra om de är varm då du justerar typ kvarts varv mer utskruvat. Och motorn måste ha full arbestemp då du justerar dem, och inte heller för varm. Justera in dem med vattentemp på 40-60c. Skruvar du ut dem får den mer soppa och in mindre, mer soppa gör att de går ner på tomg.
Tack för ett väldigt utförligt svar. Man vrider bara med händerna på plastvreden? Inge verktyg?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Tack för ett väldigt utförligt svar. Man vrider bara med händerna på plastvreden? Inge verktyg?
Inga verktyg och de är fördel om du har smala tassar och armar. Prova komma åt dem utan luftburk men jag klarade inte det utan att ta väck burken. Du kan starta motorn utan burk för att höra om den går stabilt på tomg. Om du har en lång avbitartång kan du knipsa av en liten bit på vreden så du känner hur du skruvar.
 

combat

Medlem
8 nov 2006
18
0
1
Inga verktyg och de är fördel om du har smala tassar och armar. Prova komma åt dem utan luftburk men jag klarade inte det utan att ta väck burken. Du kan starta motorn utan burk för att höra om den går stabilt på tomg. Om du har en lång avbitartång kan du knipsa av en liten bit på vreden så du känner hur du skruvar.
Ok. Ska jag börja med att vrida typ ett halvt varv ut?
 

combat

Medlem
8 nov 2006
18
0
1
Ok. Ska jag börja med att vrida typ ett halvt varv ut?
Inga verktyg och de är fördel om du har smala tassar och armar. Prova komma åt dem utan luftburk men jag klarade inte det utan att ta väck burken. Du kan starta motorn utan burk för att höra om den går stabilt på tomg. Om du har en lång avbitartång kan du knipsa av en liten bit på vreden så du känner hur du skruvar.
Justerar jag först tomgångsskruven tills jag har rätt tomgång. Och sen bränsleskruvarna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Justerar jag först tomgångsskruven tills jag har rätt tomgång. Och sen bränsleskruvarna?
Du skruvar först ut bränsleskruvarna ett halvt varv och justera tomg till ca 1800varv.Rusar den ändå ut med skruvarna ett halvt varv till och justera in 1800v igen. När den börjar gå fint på tomg så finjusterar du skruvarna så inte skruvarna är onödigt mycket utskruvade för de kan ge surande tomg om den står länge på tomg och den kan bli svårstartad när den är varm, så du måste gasa lite samtidigt som du drar igång den. Om de blir det fenomenet vet du att bränsleskruvarna ska skruvas in en aning. Skruva ut bränsleskruvarna ca ett kvarts varv från de läge då motorn nästan rusar, typ går ner fint på tomg från lite gas 3 av 5 ggr. Där har du rätt läge på skruvarna.
 

combat

Medlem
8 nov 2006
18
0
1
Du skruvar först ut bränsleskruvarna ett halvt varv och justera tomg till ca 1800varv.Rusar den ändå ut med skruvarna ett halvt varv till och justera in 1800v igen. När den börjar gå fint på tomg så finjusterar du skruvarna så inte skruvarna är onödigt mycket utskruvade för de kan ge surande tomg om den står länge på tomg och den kan bli svårstartad när den är varm, så du måste gasa lite samtidigt som du drar igång den. Om de blir det fenomenet vet du att bränsleskruvarna ska skruvas in en aning. Skruva ut bränsleskruvarna ca ett kvarts varv från de läge då motorn nästan rusar, typ går ner fint på tomg från lite gas 3 av 5 ggr. Där har du rätt läge på skruvarna.
Tusen tack 😀

Vilka stift rekommenderar du? Sitter Br9ecs-5 nu
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Kär vidare på de stiften så länge de håller de behöver inte bytas om den startar lätt och går bra. Men om du vill byta ändå så sätt i NGK Br9eya stift för de tål mer olja och bränsle så de släcks inte lika lätt som andra stift. De är billiga dessutom.
 

Per Björk

Medlem
4 jan 2022
6
0
1
47
Älvsbyn
Lånar tråden lite och undrar om det är samma på TM40 till RE 600HO -07?
Och hur vet man om någon justerat bort sig på dom, finns det någon grund inställning á 3.5 varv ut ?

/Per
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Lånar tråden lite och undrar om det är samma på TM40 till RE 600HO -07?
Och hur vet man om någon justerat bort sig på dom, finns det någon grund inställning á 3.5 varv ut ?

/Per
Ja de är samma gasare. 1 varv + 1/4 dels varv utskruvat. 1 timme och 15 min på en klocka
 
Last edited:
Reactions: Per Björk