Visst har 503:an kolvstyrt insug?
Sådana motorer lider ju av att det är så oerhört kort tid insugningsporten är öppen, att luftströmmen genom förgasaren/förgasarna pulserar ännu mer än vad den gör på en tvåtaktare med reedventiler eller slidmatning. Med enkelförgasare som matar två cylindrar blir problemet inte så stort eftersom de suger in omväxlande, men med två förgasare som matar en cylinder var kan det vara ganska slumpmässigt hur mycket bränsle som kommer in i motorn, en del stänker ju tillbaka ut i luftburken, och vid låga varvtal hinner vätskepelaren i huvudmunstycket sjunka tillbaka ner i flottörhuset innan motorn suger i sig luft nästa gång, då kanske det bara är under sista halvan av insugningsslaget som det behagar följa med någon bensin i luften.
Så jag tror nog det är enklast och ger bäst funktion om du behåller enkelförgasaren. Skulle du få tag på dubbelförgasare som har suttit på en 503:a så kan du sätta dit dem, men risken finns att man blir gråhårig och gör av med hela nöjesbudgeten på munstycken innan man får ett hemgjort dubbelförgasararrangemang att fungera bra.