rotax 503 singel till dubbelförgasare

lillkato

Medlem
11 jan 2015
14
0
1
kramfors
tjenare allihop, ja ha en rotax 503 som ja ska lyfta ur en 59 och sätt ner i ett annat chassie. Men ja fundera på att montera dubbelförgasare på den men vad rekomenderas det för förgasare? bytte åt mig dubbla 38:eek:r men de lär ju va alldeles för saftig, funkar de om man bestycka ner rätt mycke eller vad tror ni?:)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Visst har 503:an kolvstyrt insug?

Sådana motorer lider ju av att det är så oerhört kort tid insugningsporten är öppen, att luftströmmen genom förgasaren/förgasarna pulserar ännu mer än vad den gör på en tvåtaktare med reedventiler eller slidmatning. Med enkelförgasare som matar två cylindrar blir problemet inte så stort eftersom de suger in omväxlande, men med två förgasare som matar en cylinder var kan det vara ganska slumpmässigt hur mycket bränsle som kommer in i motorn, en del stänker ju tillbaka ut i luftburken, och vid låga varvtal hinner vätskepelaren i huvudmunstycket sjunka tillbaka ner i flottörhuset innan motorn suger i sig luft nästa gång, då kanske det bara är under sista halvan av insugningsslaget som det behagar följa med någon bensin i luften.

Så jag tror nog det är enklast och ger bäst funktion om du behåller enkelförgasaren. Skulle du få tag på dubbelförgasare som har suttit på en 503:a så kan du sätta dit dem, men risken finns att man blir gråhårig och gör av med hela nöjesbudgeten på munstycken innan man får ett hemgjort dubbelförgasararrangemang att fungera bra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Om jag mins rätt har Lynx 3300 sådan 503a och dubbla fuggar 34mm på ikke r modell och 36or på r3300. Blizzard 5500 har 34 eller 36or också mf maskiner.
Man kan köra gasare som är upp till 2mm större än insuget i cylindern men bäst är samma mått som insuget.
Minst jobb och säkrast för motorn är att köpa dubbla 34mm gasare som suttit på en 503a för din motor har inte portning som sväljer 36or ens.
 
Last edited:

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.174
150
63
Säfsen
Nu är det så att Rotax 503 kommer i olika versioner.
Just Lynx 5900 har den som kallas för Alpine eller Scandinavia, den har cylindrar med väldigt "snäll" portning och en förgasare. Den levererar bara 35-40Hk, men väldigt bra bottenvrid (för att vara 2-takt)
Däremot så har t.ex Lynx 3500 en 503-motor med mera normal portning och dubbla förgasare. Den levererar 50-55Hk, men det är alltså inte bara de dubbla förgasarna som gör detta.
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
61
8
8
53
Finns en stor fördel med dubbla förgasare på fläktkylda motorer där den bortre cylindern alltid går varmare.
Lätt att bestycka den varmare cylindern lite fetare så håller motorerna oftast bättre.