Lynx Adventure 2008 elfel, elproblem, jordfel, kabelbrott

Limpan77

Medlem
4 jan 2021
16
1
3
47
Falun
Hej,

Har en gammal Lynx Adventure LX 2008 som krånglar.
Upptäckte för några veckor sedan att hastighetsmätaren la av samtidigt som olje- broms och laddlampa lyste för fullt. I samma veva noterade jag att handtagsvärmarna blev väldigt heta, gick knappt att hålla i styret. Upptäckte sen också att båda halvljusen gått i lamporna. Märkte efter ett tag att hastighetsmätaren började fungera när jag slog på helljuset, även varningslamporna slocknade.
Köpte då nya H4 lampor och allt verkade fungera.... ett tag tills halvljusen gick igen och samma symptom med hastighetsmätare och varningslampor kom tillbaka.
Mätte då lite halvhjärtat och kom fram till att laddspänningen varierade en del även på tomgång och var upp över 15V.
Vad bra! Bara att yta voltregulatorn tänkte jag och beställde en ny.

Nu har jag bytt voltregulatorn men tyvärr fått andra symptom:
  • Hel- och halvljus lyser ganska svagt
  • Hel- och halvljus lyser något starkare om jag slår på handtagsvärmaren
  • Ljusstyrkan minskar med ökat varvat! (Borde det inte vara tvärtom, om något?)
  • Hastighetsmätaren lägger av vid ökat varvtal (om jag inte har handtagsvärmaren på)
I övrigt går skotern bra över hela registret.

Börjar misstänka jordfel, kortslutning, kabelbrott eller liknande.
Har tagit isär alla kontakter jag kunde hitta och har försökt skrapa, göa rent lite grann. Tycker inte att det såg speciellt dåligt ut i någon kontakt och det har heller inte hjälpt.

Någon som kan tipsa hur man bäst går tillväga för att försöka hitta felet? Vad är mest troligt och hur kollar man det?

Alla tips är välkomna!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.763
844
113
Kramfors
Köpte du en billig pirat voltregulator?
Har du en länk till den?
Varför jag frågar är för att vissa billiga voltreg inte funkar på vissa skotermodeller.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.763
844
113
Kramfors

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
231
43
28
Kabel till baklyset kan bli klämd och jordar då, kolla även jordpunkt till chassie från batteri, sen så provar du koppla ur allt och testa sedan koppla in en kontakt i taget
 

Limpan77

Medlem
4 jan 2021
16
1
3
47
Falun
Kabel till baklyset kan bli klämd och jordar då, kolla även jordpunkt till chassie från batteri, sen så provar du koppla ur allt och testa sedan koppla in en kontakt i taget
Tackar!
Batteriet verkar ordentligt jordat. Inte heller några kabelbrott under tank eller sadel.
När jag mäter spänningen till baklyset får jag dock ca 12,2V till baklyset men ca 5V till bromslampan, som sedan går ner till 0V när jag trycker in bromshandtaget. Är detta rimligt? Eller är det här jag ska söka vidare? Kontakten vid bromshandtaget?
Har iofs tagit isär de flesta kontakter utan att få felet att försvinna så jag börjar undra om det kan vara något annat ändå?

Skulle trasig stator kunna ge dessa symptom? Och skulle skotern verkligen gå bra i så fall?

Mätte lite hjälpligt på kontakten från statorn och ingen av lindningarna (2st) är kortsluten mot jord. Däremeot fick jag det tll att det är kontakt mellan lindningarna. Kan det vara så?

Hmmmm, många funderingar och börjar bli rejält less på att stå utomhus i snön och meka. Nåja, får väl testa lite till imorgon och se om jag hittar nåt.
Alla tips på vad jag kan mäta upp eller kolla mottages tacksamt!

/ Michael
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.763
844
113
Kramfors
Om du inte redan provat rycka ur elvärmehandtagen så gör det.
De är sällan statorlindningen för ström till maskinen går väck men skaffa mätvärden och vika kablar som ska ommätas ändå.
 
Last edited:

Limpan77

Medlem
4 jan 2021
16
1
3
47
Falun
Trodde jag hade hittat felet då skotern gav ca 14V laddspänning till batteriet på tomgång när jag tagit isär kontakterna som går upp till styret (handtagsvärmare, bromsljus, tumvärem etc). Så snart jag satte i kontakterna gick laddspänningen ner till 12V (kanske bara det som kommer från batteriet?) Tog en provtur utan dessa kontakter ihopkopplade men märkte snart att problemen kom tillbaka med ökat varvtal.
Min stator(tändplatta) har 4 kablar som kommer ut. En svart(jord?), gul, gul/svart samt svart gul. När jag Ohm-mäter så är ingen av de gula kortsluten till jord vilket är bra antar jag. När jag mäter mellan de övriga kablarna med gult så får jag ca 0,4 ohm mellan två av dem medans den tredje ger (O.L.) till de bägge andra.
Betyder detta att jag har ett brott på en lindning i statorn och denna är kass?
Om statorn är kass, hur kan det komma sig att skotern går bra?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.763
844
113
Kramfors
12v laddning på tomg kan va ok mät vid minst 3300v och då bör de ladda 13,5-14,5v. Att den går bra trots ev fel på stator beror på att din maskin har förgasare. Din stator har separata "tändningsspolar med finare lindning för själva motordriften. Mätvärden har jag inte koll på.
Insprutare kräver fräscht batteri och fullt fungerande laddning /lysspolar annars stannar de omg. Du kan köra utan batteri om du vill men gör inte det för då brukar voltregulatorn brinna upp.

Jag hittade din stator på Rm stators. De skriver alltid ut rätt mätvärden kolla länk. De såg ut att stämma perfekt med dina mätningar.
 
Last edited:

Limpan77

Medlem
4 jan 2021
16
1
3
47
Falun
12v laddning på tomg kan va ok mät vid minst 3300v och då bör de ladda 13,5-14,5v. Att den går bra trots ev fel på stator beror på att din maskin har förgasare. Din stator har separata "tändningsspolar med finare lindning för själva motordriften. Mätvärden har jag inte koll på.
Insprutare kräver fräscht batteri och fullt fungerande laddning /lysspolar annars stannar de omg. Du kan köra utan batteri om du vill men gör inte det för då brukar voltregulatorn brinna upp.

Jag hittade din stator på Rm stators. De skriver alltid ut rätt mätvärden kolla länk. De såg ut att stämma perfekt med dina mätningar.
Tackar!
Jag är dock inte helt säker på hur jag ska tolka specifikation och vilka mätvärden jag bör ha.
I den fyrkantiga kontakten från statorn finns fyra stift. Svart, gul, gul/svart samt svart/gul.
Dessa värden får jag när jag mäter:
Svart - någon av de andra = O.L. (Ska vara så antar jag?)
Gul - gul/svart = 0,4 Ohm
Gul - svart/gul = O.L. (Bör vara 0,4 Ohm?)
Gul/svart - svart/gul = O.L.(Bör vara 0,4 Ohm?)

Borde inte detta betyda att det är avbrott i lindningen på svart/gul?

Vill vara någorlunda säker på att det är statorn som är paj innan jag ger mig på ett byte 😁
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.763
844
113
Kramfors
Tackar!
Jag är dock inte helt säker på hur jag ska tolka specifikation och vilka mätvärden jag bör ha.
I den fyrkantiga kontakten från statorn finns fyra stift. Svart, gul, gul/svart samt svart/gul.
Dessa värden får jag när jag mäter:
Svart - någon av de andra = O.L. (Ska vara så antar jag?)
Gul - gul/svart = 0,4 Ohm
Gul - svart/gul = O.L. (Bör vara 0,4 Ohm?)
Gul/svart - svart/gul = O.L.(Bör vara 0,4 Ohm?)

Borde inte detta betyda att det är avbrott i lindningen på svart/gul?

Vill vara någorlunda säker på att det är statorn som är paj innan jag ger mig på ett byte 😁
Ja färgerna de uppger värde på stämmer inte med dina färger. Du har inte två helt gula att mäta mellan som de beskriver. Jag tror inte de är fel på statorn.
De här kan låta dumt men de är viktigt att halvlyset funkar, om en lampa är väck kan de bli alla möjliga elfel. Om du har dubbla lysen måste bägge funka.
De har tom hänt att folk fått ordning på elfel genom att byta glödlampor som tillsynes funkat.