Okej har beställt en sådan nu.
Vad kostar din mappning och hur går det till?
Mappning i i bänk kan gå på allt från 4 timmar = 3000-4000kr , men om den ska mappas från grunden kan de ta en hel dag också 5000-8000kr.
Fördelen är att man kan bromsa fast motorn vart man vill i registret så de är lätt att justera in bränslet och tändning.
De har också tillgång till en bra mätmetod till förutom Lambda och piptemp , de mäter även bränsleflödet bsfc värde som är lika värdefullt som AFR värde.
Och personalen har såklart bra erfarenhet av mappning om de är en erkänt bra firma.
Att försöka mappa in den själv ute i snön är grymt svårt. Ex jag har hållit på nu under två veckor för att finslipa in en mapp till min Polaris Pro rmk 800 2015 och då har jag bara mont Slp pipa och en Bikeman topp. Jag har ändå ganska bra koll på Bestyckning och mappning. Och då har jag utgått från en redan hyfsad slp mapp, jag är inne på ca 20 moddade vers av den mappen och jag är inte nöjd än. De svåraste med mappa ute i fält är att lista ut om Airfuelvärdet (afr) stämmer med verkligheten inne i motorn. Samma sak med piptemp. Man måste ha koll på stiftfärger i inledningsskedet så man törs köra mot AFR och piptemp. I bänk har man bsfc värdet att gå på också så där kommer man snabbare fram till om afr och piptemp går att lita på. men även bänkpersonalen dubbelkollar mot tändstiften.
Här har du AFR värdetabell du kan utgå från som grund, du fetar på eller snålar bränslemappen för att få liknade siffror som tabellen på afr mätaren. Men du måste läsa på ordentligt om hur fett eller snålt du törs köra en turbo tvåtaktare, den här tabellen kan du inte lita blint på. Just min pro rmk 800a med pipa och topp stämmer bra med den här tabellen, den går stenbra med dessa siffror vs tps (gaspådrag). Min afr mätare visar i stort sett exakt dessa siffror nu efter x ant timmars mappande.