Sekundärfjäder Pro rmk 800?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Jag ska byta sekundärfjäder på min Pro rmk LE 800 2015 då den gått ca 200 tim nu.
De sitter en svart fjäder med lila färgduttar nu och de är väl org fjäder antar jag?
Jag är lite osäker på vilket tryck den har i start och slut men de jag får fram via nätet är Starttryck på 155lbs och sluttryck på 222lb.
De går köpa helsvart fjäder från Snoperformance som ligger på de trycket. Är de rätt tryck med andra ord?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Det är en sådan du har om den är svart med lila glegg. http://www.snoperformance.se/catalog/product_info.php?cPath=10_56_57&products_id=205
Vill du byta till orginalfjäder så har jag nog flera helt nya.
Ja jag vill ha tag på org fjäder för att felsöka varvtalstapp. Variatorerna är kanonfräsch och ny primärfjäder 10-68gr vikter org helix men den varvar bara 8000v och växlar på sig i djupsnö, dålig backshift. Jag provade en annan sekundärvarre med org fjäder, dock annan helix men då varvade den 8200-8300v och bra backshift. Den har växlat bra för o va org prylar förut och varvat mer. Fjädern har förmodligen suttit där i 200 tim ca 500 mil!
Jag köper gärna en fjäder av dig.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Vet någon vinklarna på Venom sn-13 Team helix? Den Helixen sitter i variatorns som den varvade ok med men jag hittar ingen info om vinklarna, inte ens på Venom hemsida.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.051
113
Stora Blåsjön
Det är en typisk ”köpes variatorkit helix” utan specade vinklar. Har man några helixar med kända vinklar så kan man mäta och jämföra vinklarna med papper och smutsiga fingrar. Slutvinkeln är enklast.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
83
48
Övik
Är det original helix i så är den bra, troligen bara trött fjäder. Köp en ny svart/lila fjäder eller svart/vit som är snäppet hårdare sluttryck
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Är det original helix i så är den bra, troligen bara trött fjäder. Köp en ny svart/lila fjäder eller svart/vit som är snäppet hårdare sluttryck
Ja min helix är original och den är fräsch i bussning och spår. Kan fjädern bli så slut att man tappar 200-300 varv på 200 timmar?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
83
48
Övik
Ja min helix är original och den är fräsch i bussning och spår. Kan fjädern bli så slut att man tappar 200-300 varv på 200 timmar?
Absolut! Väldigt varierande hur länge dom håller spänsten, skulle definitivt börja med en ny fjäder iallafall. Och svart/lila funkar bra för många, i vissa tunga fören tyckte jag den växlade på sig liiite för mycket så jag har åkt svart/vit istället
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Absolut! Väldigt varierande hur länge dom håller spänsten, skulle definitivt börja med en ny fjäder iallafall. Och svart/lila funkar bra för många, i vissa tunga fören tyckte jag den växlade på sig liiite för mycket så jag har åkt svart/vit istället
Hur mycket ska en standard Pro rmk 800 2013-15 varva med standardprylar i variatorerna?
I min maskin är de 10-68gr vikter. Är de verkligen org vikter för på Polaris parts sprängskiss står de 10-62gr!?
Svart/lila primärfjädern 140/330 samt org helix med svart/lila fjäder?
Allt utom 10-68 gr vikterna stämmer med Polaris parts.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
189
17
18
Piteå
10-68 original ska det va, gissar på att 10-62 är för dom i staterna/Kanada som kör på högre höjder.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
10-68 original ska det va, gissar på att 10-62 är för dom i staterna/Kanada som kör på högre höjder.
Jag misstänkte det. Men då antar jag att en standard motorn ska orka dra till 8250 (på havsnivå). Min orkar inte en 8000v nu.
Dotterns pro rmk 800 år 13 går o andra sidan för bra, den drar 11-70gr vikter till 8200v och 10-68 till 8400v!
Den har visserligen fixkitt men vist är de underligt den drar dessa vikter så hårt? Och den är inte slö från start heller, varvet brukar först smälla upp i 8300v i någ sekund för att tillslut stabiliseras på 8200.
Variatorspec på den är primärfjäder 140/340
Sekundärfjäder org Svart/lila men Helixen vet jag inte vinklarna på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Är de någon som har en startapparat /magnapull/dragstart komplett fungerande? Knuten gick upp i handtaget så snöret for in i magnapullen och efter ca 4 mil exploderade hela skiten ,stålklacken där inne kilade fast sig mellan alukåpa och svänghjul och svarvade av tändningsupphöjnaderna på svänghjulet. Jag måste lägga på svetsa och slipa till svänghjulets bölder för nu finns risk att den tänder någon grad för sent. Tom alukåpan sprack. Picupperna fick sig en smäll så avståndet blev gigantiskt mot svänghjul , men den gick bra ändå. Statorn har jag inte sett än ,den lär väl va väck också :oops:
Nu hädanefter kommer jag skruva bort dragstarten om de händer igen, även mitt ute i skogen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Jag skulle byta fjäder i sekundären ,,en Äkta Asker alla Team svar/rosa :)
Men till min stora förvåning va gamla fjädern svart/rosa!!?? De finns väl inte ens,,jag hittar ingen ivf?
Om de nu finns vilka tryck har den?