Billigt bränslefilter till Polaris mf märken.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Jag tycker Polaris bränslefilter som kostar 600kr + frakt (pirat) är på tok för dyrt. De i sin tur gör att många skiter i att byta det och de i sin tur kan ge skuren motor.
Jag köpte löst filter på Dalhems för 115 kr och bränsleslang och klammer på Mekonomen för ca 100a kr. Nästa byte kostar bara ett filter 115kr + frakt.
De är rel enkelt att slipa sönder pressfattningarna bryta lös dem. De är fina röranslutningar under pressfattningen så de blir görtätt med slang och klammer.
29737
 
Reactions: Max Li

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
89
4
8
20
Luleå
Jag tycker Polaris bränslefilter som kostar 600kr + frakt (pirat) är på tok för dyrt. De i sin tur gör att många skiter i att byta det och de i sin tur kan ge skuren motor.
Jag köpte löst filter på Dalhems för 115 kr och bränsleslang och klammer på Mekonomen för ca 100a kr. Nästa byte kostar bara ett filter 115kr + frakt.
De är rel enkelt att slipa sönder pressfattningarna bryta lös dem. De är fina röranslutningar under pressfattningen så de blir görtätt med slang och klammer.
Visa bifogad bild 29737
Detta inlägg var passande, min fråga är kan man köpa en löst bränsle filter som passar på orginal slangarna direkt? Kan man köpa nå bränsle filter på Biltema eller nå så man slipper vänta på frakt? Du kanske har nå tips?:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.051
113
Stora Blåsjön
Detta inlägg var passande, min fråga är kan man köpa en löst bränsle filter som passar på orginal slangarna direkt? Kan man köpa nå bränsle filter på Biltema eller nå så man slipper vänta på frakt? Du kanske har nå tips?:)
Originalslangarna är väldigt hårda och har tunna väggar så man behöver använda samma pressmetod som de använder från fabrik för att det ska bli tätt. Därför är det säkrare att använda vanlig bränsleslang.
 
Reactions: Max Li

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
89
4
8
20
Luleå
Originalslangarna är väldigt hårda och har tunna väggar så man behöver använda samma pressmetod som de använder från fabrik för att det ska bli tätt. Därför är det säkrare att använda vanlig bränsleslang.
Kan man behålla metal förseningarna i slutet av slangarna och bara fästa dom slangarna i dom? För om man ska köpa ett nytt filter så e de ju filtret med slangar och metal”munstycken” på båda sidorna
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Ja man slipar bara bort stålpressfattningen på org metall anslutningarna och rycker lös org slang. Du ser på bilden att jag skruvat fast gummi bränsleslang i org anslutningarna.
Jag hittade ingen bra filter man kan köpa på typ mekonomen Biltema. Jag köpte ett filter på prov från Ford Focus men nipplarnas mått in ut ur fillter är för små. De är närmare 7-8 mm inv hål i org Polaris filter medans de flesta standardbilar har ca 4-5mm. Dalhems filter jag länkade till har minst lika stort hål som polaris filter.
De finns även bra filter på Sledstore men lite dyrare Köp hellre därifrån för de tog minst två veckor att få det från Dalhems!
 
Reactions: Max Li

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
89
4
8
20
Luleå
Ja man slipar bara bort stålpressfattningen på org metall anslutningarna och rycker lös org slang. Du ser på bilden att jag skruvat fast gummi bränsleslang i org anslutningarna.
Jag hittade ingen bra filter man kan köpa på typ mekonomen Biltema. Jag köpte ett filter på prov från Ford Focus men nipplarnas mått in ut ur fillter är för små. De är närmare 7-8 mm inv hål i org Polaris filter medans de flesta standardbilar har ca 4-5mm. Dalhems filter jag länkade till har minst lika stort hål som polaris filter.
De finns även bra filter på Sledstore men lite dyrare Köp hellre därifrån för de tog minst två veckor att få det från Dalhems!
Super bra svar ska se vad jag hittar, igentligen borde väll typ alla filter funka så länge de sitter tätt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Super bra svar ska se vad jag hittar, igentligen borde väll typ alla filter funka så länge de sitter tätt
Alla filter utom plastfilter för de tål inte 3,5 bars tryck och de måste va 9,5-10mm mått utv på slanganslutningarna på filtret de ger 6-8mm inv mått. Enda org bilfilter som duger är de med grov gänga som anslutning. Där kan man gänga in lösa nipplar med valfri dim. Volvo 940 har dessa filter som ex men de är våldsamt stora och de blir inte billigare än de filter jag länkat till.
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
89
4
8
20
Luleå
Alla filter utom plastfilter för de tål inte 3,5 bars tryck och de måste va 9,5-10mm mått utv på slanganslutningarna på filtret de ger 6-8mm inv mått. Enda org bilfilter som duger är de med grov gänga som anslutning. Där kan man gänga in lösa nipplar med valfri dim. Volvo 940 har dessa filter som ex men de är våldsamt stora och de blir inte billigare än de filter jag länkat till.
fan också beställde imorse ett plast
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.051
113
Stora Blåsjön
Se också till att använda bra slang och riktiga slangklämmor i rätt storlek och i hög kvalite. Det är ca 3.5bars tryck på bränslet så en läcka kan skapa en fin dimma i motorutrymmen och sen poff, ingen skoter kvar…
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
köp den här vers på slangklammer (länk) de finns även på Mekonomen. Om du köper slang på Mekonomen så går de åt 3st 14 mm klammer och ett 12mm. 12 mm klammret är till för att slanganslutningen som går ner i tank är en aning smalare så 14mm klammer klämmer inte helt bra där, de kan funka med 14mm även där också men tvinga på 12mm klammer!
Obs länken visar bara vilken typ av klammer du ska ha inte storlek.