Är det något man bör ha extra koll på i serviceboken?
Tänker som i fallet med bilar ska ex. Multirem/drivrem, kammaxelrem, växellådsolja etc bytas med vissa intervall. Nått liknande med skotrar och där man kan åka på en stor service om skotern börjar närma sig nått visst miltal.
Det optimala är ju om det är ifyllt i serviceboken att den varit in på skoterfirma minst en gång per år på service, men många brukar övergå till att serva skotrarna själva när de blivit så pass gamla att alla garantier har gått ut (garantier brukar inte gälla annars om man servar själv). Så det är inte säkert att det går att bara kolla på det, eller urvalet riskerar att bli ganska litet om man har som krav att serviceboken ska vara fullt ifylld från skoterfirma.
Vad gäller tvåtaktare (600 E-tec) så finns det inte något så stort som multirem/drivrem/kamrem som behöver bytas. Drivrem/variatorrem byter man när den gamla börjar vara i dåligt skick (börjar slira, leva om eller att skotern inte går som den ska pga. den), inte vid årligt service egentligen. Den kan hålla i många, många år om man kör lugnt med skotern. Gällande olja så tvåtaktare bränner ju upp sin motorolja, så det är ingen sådan olja eller oljefilter att byta.
Så det man gör på en enkel service på en tvåtaktare är att byta kedjehusolja/växellådsolja samt att fylla på med fett i alla fettnipplar, årligen. Samt generellt kolla igenom skicket (att allt som ska vara fast är fast och allt som ska vara löst är löst samt att inget verkar vara skadat eller slitet), spänna kedjan vid behov, kolla mattspänningen (både kedje- och mattspänning bör man kontrollera under själva säsongen också). Om man är riktigt seriös så kan man plocka loss och rengöra avgasventiler samt byta bränslefilter, men jag skulle inte säga att det är nödvändigt att göra årligen. Kanske med 2-3 års intervall, ev. mer. Tändstift kan man byta i förebyggande syfte, men åtminstone med fallet E-tec så har jag aldrig behövt byta tändstift på hundratals mil eftersom de har så ren gång och ren förbränning av bränslet så om du köper en 600 E-tec så skulle jag säga att man byter tändstift först när man får något problem med misständning eller liknande.
Fyrtaktare påminner ju mer om en bil och den service en bil behöver då, med skillnaden att en fyrtaktare i skoter går mycket kortare sträckor och antagligen aldrig kommer att komma upp i sådana miltal att t.ex. en kamrem/kamkedja behöver bytas. Ev. skulle det vara om sådana byten ska göras med vissa års mellanrum, det kan man ju komma upp i. Sen så har jag hört om att en del som kört väldigt långt med sina fyrtaktare har fått göra ventilinställningar på dem, det ska tydligen göras vid något visst miltal också. Annars så är det som jag förstått det (har aldrig ägt en fyrtaktare själv) samma service som jag beskrivit på en tvåtaktare, med skillnaden att man även får göra ett byte av motorolja och oljefilter varje år.