Dämparshimsning khaos -21

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Har bara provat lite i framdämparna och då lade jag i en extra storbricka i kompresionsstacken av samma tjocklek som redan sitter där. Det gav ca 5 klick hårdare kompression om man ska räkna så...
Sen om man har kraftig benstomme så kan en hårdare bakfjäder vara ett tips för den är mjukare på khaosen än pro rmk och assaulten har den hårdaste.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Har bara provat lite i framdämparna och då lade jag i en extra storbricka i kompresionsstacken av samma tjocklek som redan sitter där. Det gav ca 5 klick hårdare kompression om man ska räkna så...
Sen om man har kraftig benstomme så kan en hårdare bakfjäder vara ett tips för den är mjukare på khaosen än pro rmk och assaulten har den hårdaste.
Hur lätt ska man vara för att kunna hålla någorlunda transporttempo? 😆 Har en dämpare med 210 fjäder liggandes, ska prova den fjädern. Spannet på kompstacken är märklig, är guppen likadana i följd kan det fungera helt ok. Sen kommer en svacka med motlut eller bara längre avstånd, går från helt ok till genomslag direkt. Hoppa ska vi inte prata om 🙈

Vart köpte du passande shims? Lurar på att stärka upp högfartsstacken.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Hur lätt ska man vara för att kunna hålla någorlunda transporttempo? 😆 Har en dämpare med 210 fjäder liggandes, ska prova den fjädern. Spannet på kompstacken är märklig, är guppen likadana i följd kan det fungera helt ok. Sen kommer en svacka med motlut eller bara längre avstånd, går från helt ok till genomslag direkt. Hoppa ska vi inte prata om 🙈

Vart köpte du passande shims? Lurar på att stärka upp högfartsstacken.
Shims plockade jag från en annan we skrotdämpare bara.
Jag tycker inte boggiedämparna är så dåliga, kör med orginalfjäder, visst har man kört på bättre men då har de kostat 30k+. Men har du renoverat dämparna, antar att de gått mer än 50mil?
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Shims plockade jag från en annan we skrotdämpare bara.
Jag tycker inte boggiedämparna är så dåliga, kör med orginalfjäder, visst har man kört på bättre men då har de kostat 30k+. Men har du renoverat dämparna, antar att de gått mer än 50mil?
Jag hade velocity på min förra pro rmk /khaos 850 också. Vet hur dom är nyrenoverade. Ska renovera dom här, gått 120mil nu. Men som sagt vis av tidigare maskin är dom "konstiga".
Körde dom vanliga We (19) fram på den maskinen, dom kändes bättre, linjära och förutsägbara när det kommer klappa igenom och inte.
Antar att det är "velocity" konstruktionen som gör att det i vissa lägen bypasar kolven lite väl mycket? (Inte öppnat dom själv)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.503
402
83
Malå/Adak
Hur lätt ska man vara för att kunna hålla någorlunda transporttempo? 😆 Har en dämpare med 210 fjäder liggandes, ska prova den fjädern. Spannet på kompstacken är märklig, är guppen likadana i följd kan det fungera helt ok. Sen kommer en svacka med motlut eller bara längre avstånd, går från helt ok till genomslag direkt. Hoppa ska vi inte prata om 🙈

Vart köpte du passande shims? Lurar på att stärka upp högfartsstacken.
Polaris och WE har en lång, lång tradition av att schimsa dämpare "stenhårt mjuka", dvs stötiga och jävliga tills stacken öppnar då faller den igenom direkt. Turas det behöver man inte ens köpa något för att fixa en sådan utan det kan räcka med att bara möblera om i stacken. Favoriten var -04 ProXR som var fullständigt uppåt väggarna schimsade men hade enorma stackar, polarn som sysslade med att ordna till dessa har schims kvar från dessa fortfarande, dom var perfekta för att fylla på bra_att_ha_lådan =)

Det är kanske aningens krångligare än så men är du nöjd med hur den beter sig i början men tycker att den faller igenom kan det räcka med att exempelvis plocka bort något litet schims och på så sätt begränsa hur mycket dom stora "öppnar", då ändras inte startbeteendet men den bromsar hårdare sen.

Är det någon form av "Needledämpare" på dom där? Dom är alltid jävliga att få till, vet inte hur många sådana vi "stelopererat".
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Polaris och WE har en lång, lång tradition av att schimsa dämpare "stenhårt mjuka", dvs stötiga och jävliga tills stacken öppnar då faller den igenom direkt. Turas det behöver man inte ens köpa något för att fixa en sådan utan det kan räcka med att bara möblera om i stacken. Favoriten var -04 ProXR som var fullständigt uppåt väggarna schimsade men hade enorma stackar, polarn som sysslade med att ordna till dessa har schims kvar från dessa fortfarande, dom var perfekta för att fylla på bra_att_ha_lådan =)

Det är kanske aningens krångligare än så men är du nöjd med hur den beter sig i början men tycker att den faller igenom kan det räcka med att exempelvis plocka bort något litet schims och på så sätt begränsa hur mycket dom stora "öppnar", då ändras inte startbeteendet men den bromsar hårdare sen.

Är det någon form av "Needledämpare" på dom där? Dom är alltid jävliga att få till, vet inte hur många sådana vi "stelopererat".
Det låter som du är inne på att plocka bort "crosovershimset" mellan låg och höfartsstack? Eller tänker du att byta det sista "clampshim" till större diameter för att då hela stacken hårdare?

Dom här har inte nål. Däremot är dom "lägeskänsliga". Behållaren sitter mera mitt på dämparröret och i början på slaget trycks olja ut i behållaren och bypasar shimsen.
Hört mig för lite och däri verkar det uppstå problem, kolvhastigheten måste vara så hög innan shimsen tar över hela jobbet att det är svårt att påverka i bypassområdet. Blivit tveksam till att det är idé att försöka själv då dom inte reagerar som en traditionell dämpare.
Robin, IRR kanske har löst det på något vis.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.503
402
83
Malå/Adak
Precis samma problem med needledämparna, hopplöst göra en stack som funkade både i och utanför "needleområdet"

Nu har jag ingen aning om hur stacken ser ut i dom där så detta blir ju hypotetiskt men i princip vill du ju begränsa hur mycket största shimset/shimsen i stacken kan öppna utan att förändra öppningstrycket. Det gör man ju rent teoretiskt genom att begränsa dess rörelsefrihet utan att göra det styvare. Ta bort ett av de mindre shimsen "i spetsen av stacken" är ett alternativ. Byta något/några av de mindre shimsen till ett med större diameter är ett annat.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Aha det var samma problem där... Undra om bypas flödet tillbaka till behållaren går att ändra, samma som att ändra justerområdet på kompjusteringen.
Så här ser stacken ut på centern ivf:

1.55x.010
1.55x.008
0.900x.006
1.55x.008
1.30x.008
1.10x.008
1.00x.008
0.900x.010
0.800x.008
0.700x.010
1.50x.120
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.503
402
83
Malå/Adak
Kolven överst eller underst?

Kanske ovidkommande men en bekant som är hemma på hydraulik, och dessutom mixtrat en del med dämpare sa en sak en gång i tiden som man kan grubbla kring. Hans filosofi var att man alltid skulle sträva efter att ha någorlunda rätt grundschimsning och att clickerrattar skulle ses som finjustering. Anledningen till detta är att dämparen fungerar som en tryckstegrare så den strypning som jobbar i överströmningskanalen jobbar mot ett högre tryck än huvudkolven gör och att oljans livslängd förkortas av att "plågas" genom överströmningskanalens strypning hellre än att jobbet i huvudsak görs i huvudkolven. Å andra sidan så har jag inte missförstått det hela så har Öhlins TTX-dämpare inga schims på kolven utan enbart i/bakom justerskruvarna i överströmningskanalen.

WE har för övrigt en tradition av att med jämna mellanrum komponera bisarra schimsstackar även bakom clickern.