De bromsningar av skotermotorer som man kan hitta om man googlar är oftast gjorda i USA och oftast är det mer eller mindre glädjesiffror som presenteras. Det var nog ingen 800 e-tec som hade 160 hästar i verkligheten, utan i så fall troligen närmare 150 än 160 hästar. Man brukar väl säga att 800 e-tec har mellan 150-155 hästar medan 850 e-tec har mellan 160-165 hästar. Visst kan det säkert skilja någon hästkraft mellan Ski-doo och Lynx, men det är nog i så fall understigande fem hästkrafter och det lär man inte kunna känna eller märka på något sätt vid körning. Det finns andra saker som påverkar mer i så fall (variatorkalibrering, vikt, boggie, matta etc.).
Registreringsbeviset (och det som man får fram via biluppgifter.se) har jag märkt inte heller alltid är korrekt, där är det oftast så att det står någon/några hästkrafter mindre än vad det egentligen är. Oklart varför det är så, kanske finns någon fördel för tillverkaren (Ski-doo/Lynx) att ange lite mindre effekt än vad skotrarna egentligen har? Men du kan nog känna dig lugn i att din Lynx med 800 e-tec inte kommer vara märkbart slöare än kompisens Ski-doo med 800 e-tec och är den det så beror det troligen på att Lynxen är tyngre, har annan boggie, annan matta, annan variatorkalibrering eller något annat som inte har direkt med motorn att göra.