tack för svar, får testa att köra och hoppas på lite turEn backventil inne i ett av alla oljeinsprutningsmunstyckena är hängd i öppet läge. Om du har flax så kan den börja funka igen så starta o kör bara. Om inte maskinen tar för mycket olja stillastående eller släcker tändstift så låt de vara för de är ingen risk för haveri snarare tvärtom då den dränks i olja när den står.
Men om du vill fixa det så får du byta ut alla oljeinjetorerna på den sida vevhus du tror de kommer ifrån för de är omöjligt att fgveta vilket mu nstycke som står på vid gavel. Du bör se inne i utblås grenrör från viken cylinder de kommer ifrån så byt bar de som sitter i den sidans vevhus. De dryga är att de sitter vrångt till så du måst förmodligen ta loss hela motorn för de krävs ganska stor kraft för att vrida/dra loss dem.
De här felet är väldigt vanligt på Arctic cat runt 2012-15 ev tidigare också de håller inte ens tätt med nya oljeinjektorer men de är bara tuta o köra om man i nte stör sig på pissandet och rökmoln efter längre tids vila.
Va bilden på oljan efter att du startat den eller innan första start efter sommarförvaringt? Husom så dra några drag med avstängd tändning så de inte blir hydrallock för de kan knäcka en vevstake!tack för svar, får testa att köra och hoppas på lite tur
Inte kört konserveringsprogrammet, har startat och kört in den i garaget för att skruva isär och kolla vars de läker… ska tänka på det innan nästa start’!Va bilden på oljan efter att du startat den eller innan första start efter sommarförvaringt? Husom så dra några drag med avstängd tändning så de inte blir hydrallock för de kan knäcka en vevstake!
Och frågan om du kört konserveringsprogrammet innan sommaren och du inte stratat den kan förklara oljan som sagt.
Vilken årsmodell är det så kan man kolla reservdelslistans sprängskiss om någon oljenippel går att byta utan att lossa motorn. Som sagt den kan funka om du kör ett tag men låt den gå länge på tomg och vakta gasen så den inte går ner i varv och släcker stift. Öka sedan gasen mer o mer försiktigt under 15 min för oljan i vevhus kan ligga kvar uppimot 15 min och ryka kraftigt i takt med ökat varvtal men tillslut ger den sig såklart.Inte kört konserveringsprogrammet, har startat och kört in den i garaget för att skruva isär och kolla vars de läker… ska tänka på det innan nästa start’!
De va bra tänkt för de låter mer logiskt då den tycks starta och går bra. Om en backventil i blocket läcker måste den fylla stora delar av vevhuset för att de ska kunna skottas upp och ut genonm grenröret.Det kan komma från RAVE-ventilerna. Du har oljeslangar in till dessa och det sitter en check-valve på dessa också.