Läker olja ur grenröret…

OskeN

Ny medlem
11 nov 2023
3
1
3
30
Ursviken
Tjena, har en re 800e-tec som det byttes kolvar på ifjol. Hann inte med så mycket körning efter det och nu när jag tagit fram den igen läker del en hel del olja ur grenröret, oljan är röd som om de rinner direkt från oljebehållaren, nån som han nån aning om varför det är så?
30328
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
En backventil inne i ett av alla oljeinsprutningsmunstyckena är hängd i öppet läge. Om du har flax så kan den börja funka igen så starta o kör bara. Om inte maskinen tar för mycket olja stillastående eller släcker tändstift så låt de vara för de är ingen risk för haveri snarare tvärtom då den dränks i olja när den står.
Men om du vill fixa det så får du byta ut alla oljeinjetorerna på den sida vevhus du tror de kommer ifrån för de är omöjligt att fgveta vilket mu nstycke som står på vid gavel. Du bör se inne i utblås grenrör från viken cylinder de kommer ifrån så byt bar de som sitter i den sidans vevhus. De dryga är att de sitter vrångt till så du måst förmodligen ta loss hela motorn för de krävs ganska stor kraft för att vrida/dra loss dem.
De här felet är väldigt vanligt på Arctic cat runt 2012-15 ev tidigare också de håller inte ens tätt med nya oljeinjektorer men de är bara tuta o köra om man i nte stör sig på pissandet och rökmoln efter längre tids vila.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.264
81
48
Övik
Körde du konserveringsprogrammet när du ställde undan den så skulle det kunna förklara saken
 

OskeN

Ny medlem
11 nov 2023
3
1
3
30
Ursviken
En backventil inne i ett av alla oljeinsprutningsmunstyckena är hängd i öppet läge. Om du har flax så kan den börja funka igen så starta o kör bara. Om inte maskinen tar för mycket olja stillastående eller släcker tändstift så låt de vara för de är ingen risk för haveri snarare tvärtom då den dränks i olja när den står.
Men om du vill fixa det så får du byta ut alla oljeinjetorerna på den sida vevhus du tror de kommer ifrån för de är omöjligt att fgveta vilket mu nstycke som står på vid gavel. Du bör se inne i utblås grenrör från viken cylinder de kommer ifrån så byt bar de som sitter i den sidans vevhus. De dryga är att de sitter vrångt till så du måst förmodligen ta loss hela motorn för de krävs ganska stor kraft för att vrida/dra loss dem.
De här felet är väldigt vanligt på Arctic cat runt 2012-15 ev tidigare också de håller inte ens tätt med nya oljeinjektorer men de är bara tuta o köra om man i nte stör sig på pissandet och rökmoln efter längre tids vila.
tack för svar, får testa att köra och hoppas på lite tur👍🏻
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
tack för svar, får testa att köra och hoppas på lite tur👍🏻
Va bilden på oljan efter att du startat den eller innan första start efter sommarförvaringt? Husom så dra några drag med avstängd tändning så de inte blir hydrallock för de kan knäcka en vevstake!
Och frågan om du kört konserveringsprogrammet innan sommaren och du inte stratat den kan förklara oljan som sagt.
 

OskeN

Ny medlem
11 nov 2023
3
1
3
30
Ursviken
Va bilden på oljan efter att du startat den eller innan första start efter sommarförvaringt? Husom så dra några drag med avstängd tändning så de inte blir hydrallock för de kan knäcka en vevstake!
Och frågan om du kört konserveringsprogrammet innan sommaren och du inte stratat den kan förklara oljan som sagt.
Inte kört konserveringsprogrammet, har startat och kört in den i garaget för att skruva isär och kolla vars de läker… ska tänka på det innan nästa start’!
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Inte kört konserveringsprogrammet, har startat och kört in den i garaget för att skruva isär och kolla vars de läker… ska tänka på det innan nästa start’!
Vilken årsmodell är det så kan man kolla reservdelslistans sprängskiss om någon oljenippel går att byta utan att lossa motorn. Som sagt den kan funka om du kör ett tag men låt den gå länge på tomg och vakta gasen så den inte går ner i varv och släcker stift. Öka sedan gasen mer o mer försiktigt under 15 min för oljan i vevhus kan ligga kvar uppimot 15 min och ryka kraftigt i takt med ökat varvtal men tillslut ger den sig såklart.
Nr 8 på sprängskissen en 2016 e-tec sitter Check valve under insuget på underhalvan motorblock.Jag tror inte du kan byta dem på plast för de krävs i regel lite våld och värme för att lirka ut dem. Men någ du ev kommer åt att göra är att rycka lös en oljeslang från oljepumpen och spruta in typ wD 40 sprayolja och tryckluftsblåsa in det i motorn. Om du har flax så åker ev skräp in i motorn så den börjar funka.Jag tvättar alltid igenom dessa munstycken vid renovering med just wd40 liknade spray och kollar att backventilerna funkar. Fyll upp slanhen igen med tvåtaktsolja efter urblåsning och kolla att slangen inte blåst loss från nippel! De kan va smart att köra primermode eller sorage mode på oljepump för att den garanterat ska trycka igenom luftfickor efter en sådat ingrepp
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Det kan komma från RAVE-ventilerna. Du har oljeslangar in till dessa och det sitter en check-valve på dessa också.
De va bra tänkt för de låter mer logiskt då den tycks starta och går bra. Om en backventil i blocket läcker måste den fylla stora delar av vevhuset för att de ska kunna skottas upp och ut genonm grenröret.