Maskin går på 1 cylinder

PetterJJ

Medlem
29 nov 2023
16
2
3
26
Sverige
Halloj!
Har lite strul med maskinen och behöver nu lite tips och råd då min kunskap inte räcker till.
Det är då en ski doo mxz x 440 2004.
När skotern är kall går den på båda cylindrar, men så fort den blir varm går den endast på 1.
Primear jag så går den superfint samt på båda cylindrar (en väldigt kort stund).
Har gjort rent båda förgasarna i en ultraljudstvätt, så inget skit i förgasarna, plockade isär senast idag bara för att dubbelkolla.
Sitter nya V-force 3 reeds och nya stift.

Alla tips, råd och idéer uppskattas.
Mvh Petter
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
De låter som fel på ena gasaren kolla vilken sida som lägger av och riv förgasaren igen.Först o främst måste huvudmunstycke och lågfartsmunstyckena renas ur med ståltråd eller veckad koppartråd från elkabel. Ta lång tråd och vecka den så den rivetr bra när du drar munstycket framotillbaka på tråden. Bränsleskruvar måste skruvas loss och blåsas igenom med typ bräcklen och minst 6 bars tryckluft.
Flotärnålen och dess säte den tätar mot måste lös för rengöring och kontroll att inte nålen suger fast i nålsätet för då får den ingen soppa och beter sig som din.Om nåklen är sliten kan de nämligen fasta i stängt läge. Flotörhöjden måste också kontroleras att den är rätt.
Kolla även med startgas om ramlagrets packbock inte läcker på den sida som lägger av, de gör du med motor igång ock sprutar startgas mot packboxen. Om motorn reagerar på det så är packboxen väck.
 

PetterJJ

Medlem
29 nov 2023
16
2
3
26
Sverige
De låter som fel på ena gasaren kolla vilken sida som lägger av och riv förgasaren igen.Först o främst måste huvudmunstycke och lågfartsmunstyckena renas ur med ståltråd eller veckad koppartråd från elkabel. Ta lång tråd och vecka den så den rivetr bra när du drar munstycket framotillbaka på tråden. Bränsleskruvar måste skruvas loss och blåsas igenom med typ bräcklen och minst 6 bars tryckluft.
Flotärnålen och dess säte den tätar mot måste lös för rengöring och kontroll att inte nålen suger fast i nålsätet för då får den ingen soppa och beter sig som din.Om nåklen är sliten kan de nämligen fasta i stängt läge. Flotörhöjden måste också kontroleras att den är rätt.
Kolla även med startgas om ramlagrets packbock inte läcker på den sida som lägger av, de gör du med motor igång ock sprutar startgas mot packboxen. Om motorn reagerar på det så är packboxen väck.
Tack för svar!
Huvudmunstycke samt lågfartsmunstycket är rensat i båda förgasarna.
Skalade en stump fk och rensade med koppartråd, munstyckena i båda förgasarna såg fin ut.
Ska testa att blåsa rent bränsleskruvarna, för det har jag inte gjort.
Provade även att spruta startgas runt packboxen igår och skotern reagerade inte på det när den gick på tomgång, så den verkar vara hel👍🏼