Ang afr värdet så undrar jag vart i registret du har 13,6? Om du kör 13,6 på halv till full gas så lär den tvärstanna och de står DET i displayen dvs spikvarning. Du måste köra neråt 10,5-11 afr på de gaspådragen inledningsvist innan du vet viket afr värde som är safe vs tänsdstiftsfärg och inte ger spikning.
Ang svårstartad kan bero på för snål afr vid tomg eller för fetsom ex.
Jag kör afr mätning hela tiden på min trimmade pro rmk 800 och jag mappar själv och jag är inne på säsång 4 nu så jag känner motorn väl vs afr vöärdet den ska ha.
Här är ex på vilket afr värde jag satsar på vid olika belasningar och varvtal. Dessa siffror ger samma eller lägre bränsleförbrukning än en standardmaskin och "på min maskin" ger de perfekta stiftfärge
Tomg och krypfart: upp till 20% gaspådrag vartal från 0-5500v sätter jag så snålt som 14,5-16 den fladdar då mellan 14,5-16.
30%- 40% tps (gasppådrag) varvtal kan nå 6500-.7500v duger 14,5-13,5
Vid 40-60 % tps där man når 8000varv ibland sätter jag runt 13-13,5
60-80% då når min maskin 8000-8400varv i pike korta stunder så då måste man börja fega inann man konstaterat att ett vist afr värde är safe, typ verifiera afr värdet mot stiftfärgen eller att den aldrig spikar och döärmed tvärstannar eller ger det varning i display. Jag vet att min maskin inte klarar snålare än 12,4-12,8 Afr värde på 80-100% gaspådrag för snålare än så ger spikning och stiften blir för ljus.Vid 50-60% tps kan jag ligga nära 13-13,5. Hade jag försökt mappa in med turbo skulle jag ligga fegt först max 11 afr på gaspådrag 60-100% och kolla viken färg de ger på stiften. Senare kan du gå ner till 12 afr och kolla stiften igen och se om den detar eller i de flesta fall tvärstannar i fart med "det" i displayen.
Innan turbon börjar ge ladd kan du köra efter mina siffror men såfort den börjat ladda får du först köra fetare värden än mina typ minst 10% fetare och fegsnåla dig uppöver i afr siffror.
Jag har min lambdasond ca 30-40cm från cylinder högst upp i pipan och där ger den dessa värden.
Asker har mer koll på afr värde vs turbo för jag har aldrig kölrt turbo på tvåtakt.