Lynx adventure 600 SDI -07

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Tjo.
Längesen jag postade något nytt.

Fick förra året tag på en skuren adventure SDI som hade värmenypt men med minimala skador. Cylindrarna var bara att syra tvätta å i med nya kolvar.
Startar klockrent och går perfekt.

Dock när varvtalet når nånstans 5500-6000 varv så börjar motorlampan blinka men går helt normalt och varvar ur hela registret. Startar om och den är släckt tills samma varvtal.

Nån som har upplevt detta och har nåt tips? Tänkte ta den till verkstaden för å koppla upp den men tiden är inte densamma på dagarna 😂
Vad tror ni?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Har du sökt felkoder i displayen?
Och viste ägaren varför den värmenypt och fixat orsaken till värmenypningen?
Frågan är om de va för hög kyltemp eller att cylindern gick för het av bränslebrist och skar?
 
Last edited:

Snöskor

Medlem
9 feb 2022
9
6
3
41
Hälsingland
Några grejor som var urballad på min 600 SDI, men som jag fann när jag gjorde förebyggande underhåll, var följande: reedkorgar (spruckna undertill, tjuvluftar och går snålt). BTR (bränsletrycksregulator, det sitter en svart t-koppling på bränsleledningen efter filtret. Den ena går till fuelrailen den andra går till BTR:en, den ut som en svart backventil. Den öppnar, eller ska öppna vid, 4 bar. Felmodet på min var att när man kört lugnt på led och kommer ut på en sjö och gasar på så får man ut typ 7400 varv. Då orkar inte BTR:en stänga med för mycket överströmmning på den som följd, det i sin tur gör att bränsletrycket sjunker och man får inte ut effekt, samt att motorn går snålt. Jag väntar just nu på en ny BTR från radium med en Bosch-regulator, då original kostar över 2kkr och ser ut att ska kosta 20kr. Se till att sätta dit ett nytt bränslefilter med. Jag upptäckte detta genom att åka med en bränsletrycksmätare inkopplad under körning. Mest troligt är det reedkorgarna/bootsen som är slut på din för min betedde sig som din innan jag bytte mina, men det borde du märkt när du var av med cylindrarna kan man tycka. Skulle gissa på att den går för snålt, och då får den för hög EGT och sätter ECM:en den i limp home mode och därför varvaden inte mer
Soppafilterbyte är ett måste om du inte gjort det, sen skulle jag kika på bränsletrycket under körning.
Ber om ursäkt för hur det är skrivet, men jag orkar inte läsa igenom det och få det korrekt. Jag sitter hemma i soffan med feber, så texten får bli i den ordning jag tänker.
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Några grejor som var urballad på min 600 SDI, men som jag fann när jag gjorde förebyggande underhåll, var följande: reedkorgar (spruckna undertill, tjuvluftar och går snålt). BTR (bränsletrycksregulator, det sitter en svart t-koppling på bränsleledningen efter filtret. Den ena går till fuelrailen den andra går till BTR:en, den ut som en svart backventil. Den öppnar, eller ska öppna vid, 4 bar. Felmodet på min var att när man kört lugnt på led och kommer ut på en sjö och gasar på så får man ut typ 7400 varv. Då orkar inte BTR:en stänga med för mycket överströmmning på den som följd, det i sin tur gör att bränsletrycket sjunker och man får inte ut effekt, samt att motorn går snålt. Jag väntar just nu på en ny BTR från radium med en Bosch-regulator, då original kostar över 2kkr och ser ut att ska kosta 20kr. Se till att sätta dit ett nytt bränslefilter med. Jag upptäckte detta genom att åka med en bränsletrycksmätare inkopplad under körning. Mest troligt är det reedkorgarna/bootsen som är slut på din för min betedde sig som din innan jag bytte mina, men det borde du märkt när du var av med cylindrarna kan man tycka. Skulle gissa på att den går för snålt, och då får den för hög EGT och sätter ECM:en den i limp home mode och därför varvaden inte mer
Soppafilterbyte är ett måste om du inte gjort det, sen skulle jag kika på bränsletrycket under körning.
Ber om ursäkt för hur det är skrivet, men jag orkar inte läsa igenom det och få det korrekt. Jag sitter hemma i soffan med feber, så texten får bli i den ordning jag tänker.
Den varvar helt normalt när lampan blinkar. Går dom jag skrev helt normalt både före och efter lampan börjar blinka
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Har du sökt felkoder i displayen?
Och viste ägaren varför den värmenypt och fixat orsaken till värmenypningen?
Frågan är om de va för hög kyltemp eller att cylindern gick för het av bränslebrist och skar?
Den värmenöp av överhettning i kylarvätskan på stenhårt före.
Den har gått flera omgångar med lampan blinkande utan problem. Kylare blir genomvarma så inga problem med pumpen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Den värmenöp av överhettning i kylarvätskan på stenhårt före.
Den har gått flera omgångar med lampan blinkande utan problem. Kylare blir genomvarma så inga problem med pumpen.
Ok de va bästa nypningen för då bör den inte ha någ fel på kringutrustning typ igensatta spridare eller lågt bränsletryck.
Men frågan är om du kan lita på förra ägaren för den kan ha överhettgat pga en cylinder höll på nypa av bränslebrist! De är svårt att överhetta en Adveture för de har ju grym kylning ,slidsen borde ha bränts innan den blir för het.
Jag skulle som minst kolla bränsletrycket under färd. Den ska va stabilt från tomg -till full gas över en hel sjö. Jag bytte bränslepump och tryckregilator på en sdi 600 i fjol för den tappade tryck i farter över 70kmt. Tryckfallet va ibland bara ner till 3 bar och de märkes inte på effekten eller motorgången. Jag har för mig de ska ligga stabilt på 3,8 eller 3,9 bar. Men som redan nämnts kolla reedblad för de slit hårt på dem och insugsgummina går sönder speciellt om någ köpt pirat insug! Köp aldrig eftermarknads insugsgummi till någon modell för de håller max en säsång a 160 mil. Mina Snox eller spi gummin gick sönder på 20 mil!
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Ok de va bästa nypningen för då bör den inte ha någ fel på kringutrustning typ igensatta spridare eller lågt bränsletryck.
Men frågan är om du kan lita på förra ägaren för den kan ha överhettgat pga en cylinder höll på nypa av bränslebrist! De är svårt att överhetta en Adveture för de har ju grym kylning ,slidsen borde ha bränts innan den blir för het.
Jag skulle som minst kolla bränsletrycket under färd. Den ska va stabilt från tomg -till full gas över en hel sjö. Jag bytte bränslepump och tryckregilator på en sdi 600 i fjol för den tappade tryck i farter över 70kmt. Tryckfallet va ibland bara ner till 3 bar och de märkes inte på effekten eller motorgången. Jag har för mig de ska ligga stabilt på 3,8 eller 3,9 bar. Men som redan nämnts kolla reedblad för de slit hårt på dem och insugsgummina går sönder speciellt om någ köpt pirat insug! Köp aldrig eftermarknads insugsgummi till någon modell för de håller max en säsång a 160 mil. Mina Snox eller spi gummin gick sönder på 20 mil!
Nya insugsgummin och denna har kombinerat med reeds och insugsgummi. Stiften lämnar en fin gyllenbrun färg