Upptäckte att glykolen i summiten inte var orange-röd och fin längre utan den har lite brun-grå ton på den. Den fick ju ny motor inför säsongen ifjol och den går jättebra och har inget problem med kylningen så jag hoppas ju att det inte är något jätteproblem. Jag ser inga läckor och den drar ingen kylvätska heller. Skulle vilja se om det är avgaser i kylvätskan men jag har inte tillgång till något testkit för detta. Kan man köpa något i Östersundsområdet?
Funderar på att bara byta kylvätskan och rengöra systemet noga för att se om det händer igen.
Jag är inte helt säker men jag kan eventuellt ha toppat upp kylvätska på den ifjol. Jag körde fast ifjol så den stod rakt upp och då skenade tempen på den och den stängdes av. Troligtvis var det en luftbubbla i systemet som hamnade vid tempsensorn för kylarna blev aldrig jättevarma och när den väl hamnade plant igen så var tempen OK. Men jag är osäker om jag kanske fyllde på kylvätska efteråt den gången och då var det garanterat inte BRP´s glykol så den kanske blev lite mismatch där men som sagt så är jag inte säker på detta.
Har bett Oktan om en spec på vad som byttes vid motorbytet men om jag minns rätt blev det ett utbytesblock från Rotax, nya cyllar, kolvar, ev topp, oljepump men allt runtomkring i övrigt blev det som satt där innan. Frågan är ju om det fortfarande är ett block från 2017 eller om det är den nyare med nyare vattenpump.
Har ni några andra tips på saker man kan kolla? Ska se om jag kan modda ett gammalt kylarlock så jag kan provtrycka systemet men jag tror inte jag kommer att se något där för systemet är ju trycksatt när man har kört och jag mister ju ingen glykol.
Funderar på att bara byta kylvätskan och rengöra systemet noga för att se om det händer igen.
Jag är inte helt säker men jag kan eventuellt ha toppat upp kylvätska på den ifjol. Jag körde fast ifjol så den stod rakt upp och då skenade tempen på den och den stängdes av. Troligtvis var det en luftbubbla i systemet som hamnade vid tempsensorn för kylarna blev aldrig jättevarma och när den väl hamnade plant igen så var tempen OK. Men jag är osäker om jag kanske fyllde på kylvätska efteråt den gången och då var det garanterat inte BRP´s glykol så den kanske blev lite mismatch där men som sagt så är jag inte säker på detta.
Har bett Oktan om en spec på vad som byttes vid motorbytet men om jag minns rätt blev det ett utbytesblock från Rotax, nya cyllar, kolvar, ev topp, oljepump men allt runtomkring i övrigt blev det som satt där innan. Frågan är ju om det fortfarande är ett block från 2017 eller om det är den nyare med nyare vattenpump.
Har ni några andra tips på saker man kan kolla? Ska se om jag kan modda ett gammalt kylarlock så jag kan provtrycka systemet men jag tror inte jag kommer att se något där för systemet är ju trycksatt när man har kört och jag mister ju ingen glykol.