Om du ska åka själv och mest lössnö/lek så är nog en Summit 600 som du redan kört och gillade ett bra alternativ. Även Lynx Boondocker 600 kan ju då vara något, det kan ju sägas vara Lynx motsvarighet. Lynxen sägs vara något sämre i lössnö än Ski-doo pga. annan boggie samt att Boondocker även är något tyngre än Summit, men i gengäld så tycker många att Boondockern är bättre på led och att den är lite stadigare byggd. Men, kanske att jag skulle rekommendera Ski-doo Summit 600 mer än Lynx Boondocker 600 om du helst vill ha kul när du kör lössnö.
Längd på mattan, ja det beror på vad du prioriterar. En Summit 600 med 154" matta kommer ha bättre framkomlighet än en med 146" matta och kommer även vara mer förlåtande om man inte kan eller vågar gasa så mycket, men en med 146" matta kommer upplevas som mer lekfull och rolig (samt lättare att "köra på rulle" med om man vill göra det).
Om du har råd så skulle jag faktiskt rekommendera att du kollar på en nyare Summit 600 än en 2016, mer specifikt en Summit 600 från 2018 och framåt. Det eftersom att den då har det nyare G4-chassiet som jag personligen tycker är mycket bättre bättre och roligare än XM-chassiet i lössnö (som annars gällde från 2013 till ca. 2016, eller ev. 2017 för vissa modeller). Du får då även får den nyare och uppdaterade Rotax 600R E-tec motorn som kom 2018 och som är mycket roligare och rappare än dess föregångare Rotax 600 E-tec (inget R).
Om budgeten inte medger en så pass ny Summit 600 så är det absolut ingen ko på isen, Summit 600 på XM-chassiet och med gamla Rotax 600 E-tec är absolut ingen dålig skoter och du har ju även kört en sådan och tyckte om den. Troligen så är den även något lättare för en nybörjare att köra med i och med att motorn är lite lugnare och sävligare samt att chassiet inte är riktigt lika instabilt/vingligt (instabilitet/vinglighet är bra när man är mer erfaren eftersom man lättare får skotern att gå dit man vill, men kanske lite jobbigt som oerfaren).
Både Rotax 600R E-tec och Rotax 600 E-tec är riktigt hållbara och bränslesnåla motorer, så bara servicen är skött och skotern inte gått typ uppåt 800-1000 mil eller något så bör den hålla bra. Sedan bara kolla allmänt skick så att mattan inte saknar kammar eller har sprickor eller skador, att inget är böjt eller av i boggie, stag i framvagnen eller i själva chassiet. Jag känner inte till några speciella årsmodeller som man bör undvika.