850 e tec ras efter 200mil råd

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.264
81
48
Övik
Man köper schims och schimsar, samma princip som polaris och ac men det är faktiskt lite enklare på dessa p-drive. Däremot verkar behövet inte vara lika stort, förmodligen betydligt bättre toleranser från fabrik
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ja glömde skriva att de gäller primären.Kompisaren summit 850 220 hugger våldsamt när den är kall och stått ute i minusgrader (visserligen -18c då vi besiktrade den! De är lågt tillslag typ 3500v så de är nog org variatorprylar men när den körts i 10 min hugger den inte alls . En Ac eller Polaris hugger inte i närheten så hårtnär de är kall. Maskinen har gått 200 mil och vi vet inte skicket på primären än för han har inte ens köpt den än. Hur vanligt är de med sprickor i primär och sek på brp 850 , tänkte kolla de mer noga när den hämtas. Är de något vi ska besikta extra noga på den de är en "sp summit 154" 2020.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Ja glömde skriva att de gäller primären.Kompisaren summit 850 220 hugger våldsamt när den är kall och stått ute i minusgrader (visserligen -18c då vi besiktrade den! De är lågt tillslag typ 3500v så de är nog org variatorprylar men när den körts i 10 min hugger den inte alls . En Ac eller Polaris hugger inte i närheten så hårtnär de är kall. Maskinen har gått 200 mil och vi vet inte skicket på primären än för han har inte ens köpt den än. Hur vanligt är de med sprickor i primär och sek på brp 850 , tänkte kolla de mer noga när den hämtas. Är de något vi ska besikta extra noga på den de är en "sp summit 154" 2020.
Köper man BRPs variatorkit, 44/42 helix, grön sek fjäder så följer ett shims för tightare remspel med till primären. Pdrive är tyvärr lite het, jag gillar det men inte alla. Blir snällare om man shimsar. Typ liknande ja som p85 men skulle väl ändå påstå att det är enklare då inga specialverktyg krävs. Man shimsar mellan locket och korset. Original sitter inget. Kan sitta på senare årsmodeller men inget jag vet om iallafall.

I övrigt att tillägga på skotern ni ska se på så är det väl inte nått speciellt mer än rent skicket på maskin. Den årsmodellen har uppdateringar som bör sitta. Man kan komplettera med variatorkit som nämnts om inget är gjort. Sprickor i variatorer är inget man behöver oroa sig för. Jag har aldrig råkat ut för det men många verkar ju av nån anledning tappa bultar till helix och det kan om man har otur bli väldigt kostsamt. Nu vet jag inte men jag tror det har att göra med att man är och skruvar där (ägare eller ÅF låter jag vara osagt) och inte sätter loctite på bultarna till helix. Jag har kört QRS sen den kom fram till -21 och har varenda gång fått värma lös bultarna. Även i maskiner jag skruvar på fritiden. Jag kan inte ha sån ”tur” 😆
 
Last edited:
Reactions: Boost III

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
30624
Fick den äntligen att varva, bytte sekundärfjäder samt helix då jag fick dem billigt av en polare, vänstra fjädern är från en summit 850 -2017, den högra satt i. Tror att den högra fjädern är hårdare men gick mycket bättre med vänstra fjädern i, smörjning av rullarna i primären hjälpe ingenting.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
Hade velat ha lite högre tillslagsvarv då original är väldigt lågt, vad rekommenderar ni för fjäder i primären? Tillslaget nu ligger på 3400
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
417224156 170/300
417224016 200/300

Org är 150/250 om inget är gjort. Syns nåt artnr på sekundärfjädrarna? Jag tror nån har satt i en fjäder som hör till något helt annat för den som suttit i såg väldigt kort ut. 🤔

Edit: Fjädern du satt i är blå/blå ser jag nu. Satt i äldre xm summit. Vilken helix? Är det org står graderna stansat på sidan (40 eller 44/40 tex) och vad satt innan?

Köp nån av fjädrarna ovan till primär och BRPs egna sekundärkit (artnr finns i nån tråd om du söker här på forumet, försvann när telefonen dog) då kommer den gå riktigt bra. Delar för ca 800-900:- som kostar säkert 2000:- om du köper alla delar löst 😊
 
Last edited:

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
417224156 170/300
417224016 200/300

Org är 150/250 om inget är gjort. Syns nåt artnr på sekundärfjädrarna? Jag tror nån har satt i en fjäder som hör till något helt annat för den som suttit i såg väldigt kort ut. 🤔

Edit: Fjädern du satt i är blå/blå ser jag nu. Satt i äldre xm summit. Vilken helix? Är det org står graderna stansat på sidan (40 eller 44/40 tex) och vad satt innan?

Köp nån av fjädrarna ovan till primär och BRPs egna sekundärkit (artnr finns i nån tråd om du söker här på forumet, försvann när telefonen dog) då kommer den gå riktigt bra. Delar för ca 800-900:- som kostar säkert 2000:- om du köper alla delar löst 😊
Fjädern och helixen är org från en summit 850 -17, det satt likadan helix men den som satt hade en liten reva i bussningen så bytte den också när jag ändå hade en liggandes
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
417224156 170/300
417224016 200/300

Org är 150/250 om inget är gjort. Syns nåt artnr på sekundärfjädrarna? Jag tror nån har satt i en fjäder som hör till något helt annat för den som suttit i såg väldigt kort ut. 🤔

Edit: Fjädern du satt i är blå/blå ser jag nu. Satt i äldre xm summit. Vilken helix? Är det org står graderna stansat på sidan (40 eller 44/40 tex) och vad satt innan?

Köp nån av fjädrarna ovan till primär och BRPs egna sekundärkit (artnr finns i nån tråd om du söker här på forumet, försvann när telefonen dog) då kommer den gå riktigt bra. Delar för ca 800-900:- som kostar säkert 2000:- om du köper alla delar löst 😊
Vad får man för tillslag med 170/300 fjäder, samt funkar den bra med 990 ramperna?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Kollade vad för grejjer som satt i innan, det var 44/42 helix och grön fjäder. Den helix som jag satt i står det "40XTI" på
Då har brp kittet suttit alltså. Märkligt om den gick sämre men det, men skadan i bussningen kanske är orsaken.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
Då har brp kittet suttit alltså. Märkligt om den gick sämre men det, men skadan i bussningen kanske är orsaken.
Kan man köra sekundärkittet med hårdare primär är ju frågan, tänker om primärfjädern blir för mjuk med annan helix och hårdare sekundärfjäder
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
Kan man köra sekundärkittet med hårdare primär är ju frågan, tänker om primärfjädern blir för mjuk med annan helix och hårdare sekundärfjäder
Samt vilka ramper är bäst enligt dig? 967 eller 990? Sitter 990 i nu men har 967 liggandes
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Samt vilka ramper är bäst enligt dig? 967 eller 990? Sitter 990 i nu men har 967 liggandes
Jag skulle säga att det bästa du får för pengarna är som jag skrev tidigare. Körde den setupen tre säsonger i min dåvarande sp 146”. Vill minnas att jag fick sätta en bricka på varje pivotbult. Finns original brickor men man kan använda vanliga brickor anpassade för insex bultar (mindre ytterdiameter, vanliga blir för stora) 990 ramper är mest allround sätter du 967 blir den nog galet rapp, satt original i -17 innan dom uppdaterades, dock långt ifrån alla. Men man får räkna med hög remförbrukning tyvärr.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
Jag skulle säga att det bästa du får för pengarna är som jag skrev tidigare. Körde den setupen tre säsonger i min dåvarande sp 146”. Vill minnas att jag fick sätta en bricka på varje pivotbult. Finns original brickor men man kan använda vanliga brickor anpassade för insex bultar (mindre ytterdiameter, vanliga blir för stora) 990 ramper är mest allround sätter du 967 blir den nog galet rapp, satt original i -17 innan dom uppdaterades, dock långt ifrån alla. Men man får räkna med hög remförbrukning tyvärr.
Okej, Provar nog beställa en primärfjäder sen sätter i brp sekundärkittet som jag tog ur maskin och ser om den vill varva med dem delarna, om inte annat får jag väl beställa ett nytt sekundärkitt så jag får ny helix...
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
Kan man köra sekundärkittet med hårdare primär är ju frågan, tänker om primärfjädern blir för mjuk med annan helix och hårdare sekundärfjäder
Insåg nu att det blev lite felformulerat här, menade om det kan vara så att den inte orkar varva med originalfjäder och sekundärkittet? Att den blir för mjuk, och att om man byter så kanske den orkar varva med 170/300 fjädern. Sökte på numret du skickade på den fjädern men hittar inget?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Insåg nu att det blev lite felformulerat här, menade om det kan vara så att den inte orkar varva med originalfjäder och sekundärkittet? Att den blir för mjuk, och att om man byter så kanske den orkar varva med 170/300 fjädern. Sökte på numret du skickade på den fjädern men hittar inget?
Ser att jag blandat ihop sista siffrorna. Ska vara 417224165.

Borde inte bero på det. Visst helixen du stoppade i nu är flackare och det ger högre slutvarv om man utgår från samma fjäder men den gröna är rätt mycket hårdare än blå 180/300 vs 160/220 om jag minns rätt. Monterade senast förra helgen ett i en -18 Freeride 146” utan att byta primärfjäder och den varvade 8000.

Ska sitta ett nylonshims i helixen vars fjädern ligger, har det suttit där?
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
Ser att jag blandat ihop sista siffrorna. Ska vara 417224165.

Borde inte bero på det. Visst helixen du stoppade i nu är flackare och det ger högre slutvarv om man utgår från samma fjäder men den gröna är rätt mycket hårdare än blå 180/300 vs 160/220 om jag minns rätt. Monterade senast förra helgen ett i en -18 Freeride 146” utan att byta primärfjäder och den varvade 8000.

Ska sitta ett nylonshims i helixen vars fjädern ligger, har det suttit där?
Här har du bilder på helix, märkte även en skada på "Glidbanan" eller vad man ska kalla det, se bilder
 

Attachments

Addee

Ny medlem
12 feb 2024
2
1
3
24
dalarna
Flikar in med min erfarenhet. Åker själv med 990 ramper och 417224165 i primären, samt 44/42 helix med grön sekundärfjäder i min summit 154 17. Går riktigt bra jämfört med original.
 
Reactions: Antoni03

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
21
Norrland
Om någon har nån gissning på vad som kan ha hänt med helixen (skadan i "glidbanorna") så får ni gärna skriva 😀