Köper man BRPs variatorkit, 44/42 helix, grön sek fjäder så följer ett shims för tightare remspel med till primären. Pdrive är tyvärr lite het, jag gillar det men inte alla. Blir snällare om man shimsar. Typ liknande ja som p85 men skulle väl ändå påstå att det är enklare då inga specialverktyg krävs. Man shimsar mellan locket och korset. Original sitter inget. Kan sitta på senare årsmodeller men inget jag vet om iallafall.Ja glömde skriva att de gäller primären.Kompisaren summit 850 220 hugger våldsamt när den är kall och stått ute i minusgrader (visserligen -18c då vi besiktrade den! De är lågt tillslag typ 3500v så de är nog org variatorprylar men när den körts i 10 min hugger den inte alls . En Ac eller Polaris hugger inte i närheten så hårtnär de är kall. Maskinen har gått 200 mil och vi vet inte skicket på primären än för han har inte ens köpt den än. Hur vanligt är de med sprickor i primär och sek på brp 850 , tänkte kolla de mer noga när den hämtas. Är de något vi ska besikta extra noga på den de är en "sp summit 154" 2020.
Fjädern och helixen är org från en summit 850 -17, det satt likadan helix men den som satt hade en liten reva i bussningen så bytte den också när jag ändå hade en liggandes417224156 170/300
417224016 200/300
Org är 150/250 om inget är gjort. Syns nåt artnr på sekundärfjädrarna? Jag tror nån har satt i en fjäder som hör till något helt annat för den som suttit i såg väldigt kort ut.
Edit: Fjädern du satt i är blå/blå ser jag nu. Satt i äldre xm summit. Vilken helix? Är det org står graderna stansat på sidan (40 eller 44/40 tex) och vad satt innan?
Köp nån av fjädrarna ovan till primär och BRPs egna sekundärkit (artnr finns i nån tråd om du söker här på forumet, försvann när telefonen dog) då kommer den gå riktigt bra. Delar för ca 800-900:- som kostar säkert 2000:- om du köper alla delar löst
Vad får man för tillslag med 170/300 fjäder, samt funkar den bra med 990 ramperna?417224156 170/300
417224016 200/300
Org är 150/250 om inget är gjort. Syns nåt artnr på sekundärfjädrarna? Jag tror nån har satt i en fjäder som hör till något helt annat för den som suttit i såg väldigt kort ut.
Edit: Fjädern du satt i är blå/blå ser jag nu. Satt i äldre xm summit. Vilken helix? Är det org står graderna stansat på sidan (40 eller 44/40 tex) och vad satt innan?
Köp nån av fjädrarna ovan till primär och BRPs egna sekundärkit (artnr finns i nån tråd om du söker här på forumet, försvann när telefonen dog) då kommer den gå riktigt bra. Delar för ca 800-900:- som kostar säkert 2000:- om du köper alla delar löst
3800 skulle jag gissa. Körde 200/300 i min och hade strax över 4000. Funkar klockrent med 990Vad får man för tillslag med 170/300 fjäder, samt funkar den bra med 990 ramperna?
Kollade vad för grejjer som satt i innan, det var 44/42 helix och grön fjäder. Den helix som jag satt i står det "40XTI" på3800 skulle jag gissa. Körde 200/300 i min och hade strax över 4000. Funkar klockrent med 990
Då har brp kittet suttit alltså. Märkligt om den gick sämre men det, men skadan i bussningen kanske är orsaken.Kollade vad för grejjer som satt i innan, det var 44/42 helix och grön fjäder. Den helix som jag satt i står det "40XTI" på
Kan man köra sekundärkittet med hårdare primär är ju frågan, tänker om primärfjädern blir för mjuk med annan helix och hårdare sekundärfjäderDå har brp kittet suttit alltså. Märkligt om den gick sämre men det, men skadan i bussningen kanske är orsaken.
Samt vilka ramper är bäst enligt dig? 967 eller 990? Sitter 990 i nu men har 967 liggandesKan man köra sekundärkittet med hårdare primär är ju frågan, tänker om primärfjädern blir för mjuk med annan helix och hårdare sekundärfjäder
Jag skulle säga att det bästa du får för pengarna är som jag skrev tidigare. Körde den setupen tre säsonger i min dåvarande sp 146”. Vill minnas att jag fick sätta en bricka på varje pivotbult. Finns original brickor men man kan använda vanliga brickor anpassade för insex bultar (mindre ytterdiameter, vanliga blir för stora) 990 ramper är mest allround sätter du 967 blir den nog galet rapp, satt original i -17 innan dom uppdaterades, dock långt ifrån alla. Men man får räkna med hög remförbrukning tyvärr.Samt vilka ramper är bäst enligt dig? 967 eller 990? Sitter 990 i nu men har 967 liggandes
Okej, Provar nog beställa en primärfjäder sen sätter i brp sekundärkittet som jag tog ur maskin och ser om den vill varva med dem delarna, om inte annat får jag väl beställa ett nytt sekundärkitt så jag får ny helix...Jag skulle säga att det bästa du får för pengarna är som jag skrev tidigare. Körde den setupen tre säsonger i min dåvarande sp 146”. Vill minnas att jag fick sätta en bricka på varje pivotbult. Finns original brickor men man kan använda vanliga brickor anpassade för insex bultar (mindre ytterdiameter, vanliga blir för stora) 990 ramper är mest allround sätter du 967 blir den nog galet rapp, satt original i -17 innan dom uppdaterades, dock långt ifrån alla. Men man får räkna med hög remförbrukning tyvärr.
Insåg nu att det blev lite felformulerat här, menade om det kan vara så att den inte orkar varva med originalfjäder och sekundärkittet? Att den blir för mjuk, och att om man byter så kanske den orkar varva med 170/300 fjädern. Sökte på numret du skickade på den fjädern men hittar inget?Kan man köra sekundärkittet med hårdare primär är ju frågan, tänker om primärfjädern blir för mjuk med annan helix och hårdare sekundärfjäder
Ser att jag blandat ihop sista siffrorna. Ska vara 417224165.Insåg nu att det blev lite felformulerat här, menade om det kan vara så att den inte orkar varva med originalfjäder och sekundärkittet? Att den blir för mjuk, och att om man byter så kanske den orkar varva med 170/300 fjädern. Sökte på numret du skickade på den fjädern men hittar inget?
Här har du bilder på helix, märkte även en skada på "Glidbanan" eller vad man ska kalla det, se bilderSer att jag blandat ihop sista siffrorna. Ska vara 417224165.
Borde inte bero på det. Visst helixen du stoppade i nu är flackare och det ger högre slutvarv om man utgår från samma fjäder men den gröna är rätt mycket hårdare än blå 180/300 vs 160/220 om jag minns rätt. Monterade senast förra helgen ett i en -18 Freeride 146” utan att byta primärfjäder och den varvade 8000.
Ska sitta ett nylonshims i helixen vars fjädern ligger, har det suttit där?