Lynx Rave 600 SDI -08 problem.

Lischln

Ny medlem
16 jan 2024
2
0
1
30
Åsarna
Hej,

Sambon köpte en Lynx Rave 600 SDI som vi aldrig lyckats få att gå bra. Har även haft den på service men där är det riktigt oklart vad dom har gjort då problemet kvarstår.

Problemet är att den går dåligt då den blir varm. Den går bra i början för att sen successivt gå sämre och sämre så man får hålla mindre och mindre gas. Tillslut går den inte alls - vet någon vad detta problemet kan grundas i?

Tändstiften är bytta, batteriet likaså och service är som sagt gjord med den enda utlägget att "-det är den finaste Rave jag kört" från verkstaden.

I år vill den inte ens starta då tändstiften knappt ger ifrån sig gnista. Tändstiften givetvis bytta efter detta men ingen skillnad. Kan detta hänga ihop med ovanstående problem?

Tacksam för svar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Låter som endera statorn /picuppspole/ tändspolar. Men uteslut först sopparelaterat problem genom att hälla i 2 matskedar bensin i varje tändstiftshål och håll lite gas då ska den starta om de nu är soppabrist.

Statorn är mest misstänkt den kan man ohmmäta upp. Har man tur ser man avvikand värde men de är inte säkert den kan visa rätt ohm men va felande ändå. Och någon av kablrna kan jorda så mät de också så ingen lindning går i jord.
Picuppspole för fram driving går också mäta.
Tändspolarna är ingen mening mäta de byter man eller lånatr från anmnman maskin.
 
Reactions: Lischln

Mercaalex

Medlem
8 apr 2024
9
0
1
Boden
hej! har en skidoo summit 600 HO från 2007 och har likadant problem de går bra när den är kall men varm går den som skit! har kollat allt och de ser bra ut. kan de vara elfel? finns ingen elstart eller batteri så de är bara snöret man måste dra igång den med, vart ska jag börja leta? de som är bytt va javet som farsan gjort under tidigare år är: statorn, även provat att koppla ur baklampa, handvärmare, framlyktan för å se om de är de som spökar men icket
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
kan de ändå vara fel på den fast den är bytt? menar den borde ju ha funkat som den ska skotern efter den blev bytt annars måste de väl vara nå annat🤔
Byttes statorn nu i felsökning av detta fel så behöver ni inte felsöka dstatorn igen förutsatt att de är en garanterat fungerande stator.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
nä den byttes för ett par år sen men hur mäter man den då är värdelös på motorer😂
Du mäter motståndet i ohm mellan de gula kablarna ut från ststorn.
De ska va 0,4ohm + - 20% och inen kontakt mellabn nmpåg av dessa gula kablar och jor i chassit.
I länken till statorn hos rmstator finns spec en bit ner på sidan där styår värdena och vilka kabelfärgen man mäter på.
Mät även picup coil /trigger spolen den sk ha 250 ohm +- 20%
 

Mercaalex

Medlem
8 apr 2024
9
0
1
Boden
Du mäter motståndet i ohm mellan de gula kablarna ut från ststorn.
De ska va 0,4ohm + - 20% och inen kontakt mellabn nmpåg av dessa gula kablar och jor i chassit.
I länken till statorn hos rmstator finns spec en bit ner på sidan där styår värdena och vilka kabelfärgen man mäter på.
Mät även picup coil /trigger spolen den sk ha 250 ohm +- 20%
okej tack så mycket!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.513
404
83
Malå/Adak
Något jag varit med om själv är att en E-tec med trasiga insugningsgummin kan gå skapligt kall för att börja jävlas varm. Den ger helt enkelt "tillräckligt" med soppa sålänge den går på kallstartsprogrammet men börjar gå magert varm.