Kolv mxz 800 04

Aggeragge

Ny medlem
29 mar 2021
3
0
1
26
Råneå
Hej å hå.

Drog på mig ett projekt när jag köpte en kollegas gamla (lik) mxz 800 ho 2004. Long story short så har jag fått byta cylindrarna och ska nu investera i nya kolvar och övriga trasiga grejer.

När jag köpte skotern så kikade jag lite snabbt på typ sno-x för typ 1500kr och tänkte att det kändes som en bra deal men nu när jag väl ska beställa så börjar jag läsa på och klokare blir man ju inte.

Vad jag kan förstå så är det snow-x eller typ pro-x som gäller (hittar ingen som säljer förutom ebay vilket inte kändes toppen) annars typ original?

vad säger folket? Får man krypa till korset och spendera lite extra på original kolvar eller har ni några tips?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Wössner är bra till den motorn och de är minst 50gram lättare än andra gjutna kolvar så motorn blir rappare.
Annars kan du sopa i nästan vadsom för numer är i stort sett alla piratkolvar bra förutom kimpex.Om du vill ha lite extra bra piratkolvar så sätt i wössner / Snox Hypeerdrive / spi kolvar hittar du på ebay/Prox kan finnas på ebay eller om blixtens racing kan fixa hem dem. Även wiseco är bra numera trots att de och wössner är smidda så kräver de inte så våldsamt nog varkörning numer för de har mer lika material som en gjuten så de nyper inte lika lätt som för 20 år sedan. Men man ska va lite extra noga med varmkörning ändå med smidda. Även wiseco är lättare än org och andra prirat gjutna och wössner. Viktigaste vid kolvbytet är att slipa in ringgapet till rätt mått typ 0,50 på 82mm kolv och 0,53-0,55 på en 85mm kolv på en såpass vass tvåtaktare.

Aggeragge

Ny medlem
29 mar 2021
3
0
1
26
Råneå
Wössner är bra till den motorn och de är minst 50gram lättare än andra gjutna kolvar så motorn blir rappare.
Annars kan du sopa i nästan vadsom för numer är i stort sett alla piratkolvar bra förutom kimpex.Om du vill ha lite extra bra piratkolvar så sätt i wössner / Snox Hypeerdrive / spi kolvar hittar du på ebay/Prox kan finnas på ebay eller om blixtens racing kan fixa hem dem. Även wiseco är bra numera trots att de och wössner är smidda så kräver de inte så våldsamt nog varkörning numer för de har mer lika material som en gjuten så de nyper inte lika lätt som för 20 år sedan. Men man ska va lite extra noga med varmkörning ändå med smidda. Även wiseco är lättare än org och andra prirat gjutna och wössner. Viktigaste vid kolvbytet är att slipa in ringgapet till rätt mått typ 0,50 på 82mm kolv och 0,53-0,55 på en 85mm kolv på en såpass vass tvåtaktare.
Okej tusen tack för svaret! Hade fått googla mig tokig innan jag fått fram den infon 😄

Får ta mig en liten funderare då men kanske kör på ett billigare alternativ än org iaf

tack 🙏

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
pro-x kolvarna säljs av duell så vilken handlare som helst kan ta hem dessa, sen kan de säkert vara slut just nu men kommer säkert lite senare i sommar.

Reactions: Aggeragge