Soppa problem

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
89
4
8
20
Luleå
13 switchback assult 800, skulle sommar starta först så starta den och dok strax kom på att jag slanga ut soppan tidigare så de va därför fyllde i ny men starta fortfarande inte bytte stift ifall den hade släkt men startar fortfarande inte, när jag ger den en sup nu så startar den och tänder till men hur ska jag göra får att få soppa fram till spridarna igen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Ja de är svåra att få fart på igen om man kört soppatorsk men de är bara att ge den rejäla supar så börjar den dra soppa tillslut. Du kan få ge den 2-4 omgångar supar innan den går. Sopa i minst två matskedar bränsle i varje cylinder och håll lite gas och när den startar så håller du den i luiv med lite gas så den varvar typ 3000v. Men de är lått att göra den sur med supar och i värsta fall knäcka stiften! Om du är rädd om stiften kan du sopa i valfria stift från någ bil eller vadsom bara för uppstart. Om den inte tänder på suparna så har den släckt stiften men då kan du få fart på dem genom att elda kraftigt på stiften med gasollåga. Om den inte går hur än du bär dig åt så ryck isär kontakten till bränslepumpen och fippla in ström i kontakten från löst 12v batteri. De är för att höra om pumpen ens funkar. Kontakten sitter bängligt till bakom sekundärvarren så i värsta fall får man ta lös variatorn. Men de ska gå att fiska upp kontakten bakom varren.
 
Reactions: Max Li

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.117
943
113
Stora Blåsjön
Ja de är svåra att få fart på igen om man kört soppatorsk men de är bara att ge den rejäla supar så börjar den dra soppa tillslut. Du kan få ge den 2-4 omgångar supar innan den går. Sopa i minst två matskedar bränsle i varje cylinder och håll lite gas och när den startar så håller du den i luiv med lite gas så den varvar typ 3000v. Men de är lått att göra den sur med supar och i värsta fall knäcka stiften! Om du är rädd om stiften kan du sopa i valfria stift från någ bil eller vadsom bara för uppstart. Om den inte tänder på suparna så har den släckt stiften men då kan du få fart på dem genom att elda kraftigt på stiften med gasollåga. Om den inte går hur än du bär dig åt så ryck isär kontakten till bränslepumpen och fippla in ström i kontakten från löst 12v batteri. De är för att höra om pumpen ens funkar. Kontakten sitter bängligt till bakom sekundärvarren så i värsta fall får man ta lös variatorn. Men de ska gå att fiska upp kontakten bakom varren.
Den mindre av de tre vita kontakterna framför oljetanken ovanför variator skyddet är till för soppapumpen, in med 12 v då så går pumpen. Brukar alltid köra pumpen med 12v när man haft isär soppasystemet så startar den normalt på 1-2 ryck.
 
Reactions: Max Li

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
89
4
8
20
Luleå
Tack för hjälpen! Hur mycket soppa bör jag minst ha i tanken? Ska säljas så fort vintern börjar eftersom ny maskin har inhandlats🤘🏻