Funderingar, första skotern

Gubben50

Ny medlem
15 okt 2024
2
0
1
54
Fjollträsk
Halloj! Är på väg att köpa min första skoter, men det är ju minst sagt en djungel.
Jag har hyfsad koll på Skidoo/Lynx och har väl kommit fram till att det är en cross-over jag ska ha. Kommer köra primärt led till en början men vill inte vara helt handikappad utanför led. Det kommer säkert att bli mer och mer utanför led med tiden ... Har tittat lite på Backcountry och Xterrain. Det verkar vara rätt populära och ligger högt i pris. Ofta hittar jag Summit / Boondocker som ligger rejäl mycket lägre. Tror dock inte att de är bra val för mig.

600 e-tec är det jag tittat på, eller ska man gå på 850 direkt?

Polaris har jag noll koll på. Har dock lite fördomar att det ska vara "skräp" och sämre motorer än Rotax-maskinerna?

Vad säger ni om Yamaha Sidewinder? En tung skoter, jag vet, men mycket skoter för pengarna. Funderar på varför de ligger så lågt i pris.
Utmaningen där är väl att hitta en som inte är trimmad och körd stenhårt.

Skulle vara intressant att höra tankarna från er Proffs. Har en budget på dryga 100k.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
270
106
43
Vittangi
Låter som vettiga tankar att gå på en crossover. Klarar det mesta, men är kanske inte bäst på något. Ett bra alternativ som första skoter, innan man är helt säker på vilken slags körning man tycker mest om. Om man väljer rena ledmaskiner eller lössnömaskiner så blir de mer specialiserade och är väldigt bra på en sak, men mindre bra på resten. Som du är inne på så är Lynx Xterrain och Ski-doo Backcountry bra alternativ och jag tycker du är helt rätt ute när du kollar på 600 e-tec. De nyare 600 e-tec (600R e-tec) har ca. 120-125 hästkrafter och är på inget sätt slöa eller svaga. De något äldre 600 e-tec (utan "R") har något färre hästkrafter (ca. 115 hästkrafter) och kan kännas lite sävligare, men är inte heller slöa eller svaga på något sätt. Bränslesnåla och hållbara motorer bägge två.

850 e-tec är en fantastiskt rapp och kraftfull motor, men för de allra flesta så är det för mycket motor i en förstaskoter. Blir bara svårkört om man inte har erfarenheten att hantera den.

Polaris har haft fantastiska chassien under många år, men det har historiskt sett varit en del problem med hållbarhet och gången i motorerna (Polaris har haft lite svårt att få till bra mappningar). Åtminstone på 800/850. Om du skulle välja 600- eller 650-motorn på en Polaris Switchback t.ex. så tror jag alls inte att det skulle vara en dålig skoter däremot.

Arctic Cat har också sina Crossfire/XF 600/6000 modeller och deras 600-motor är även den riktigt bra.

Yamaha Sidewinder skulle jag inte rekommendera som en förstaskoter. Som du skriver så är det en tung skoter. Mycket motor ja, men kombinationen tung skoter och mycket motor gör det inte lättkört som en förstaskoter.
 
Reactions: monno och Gubben50

Gubben50

Ny medlem
15 okt 2024
2
0
1
54
Fjollträsk
Tack för svar! Vad säger ni om Boondocker? Är ju i grunden samma som Summit, men någon sa att den påminner mer om Skidoo Backcountry än Summit i sitt uppträdande och funkar rätt bra på led om man tar kortare mattan?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
270
106
43
Vittangi
Tack för svar! Vad säger ni om Boondocker? Är ju i grunden samma som Summit, men någon sa att den påminner mer om Skidoo Backcountry än Summit i sitt uppträdande och funkar rätt bra på led om man tar kortare mattan?
Visst, Lynx Boondocker 600 med mattlängden 3700 är också en rätt all-round maskin. Bättre än Summit på led är min uppfattning också, men något sämre i lössnö än Summit. Det är en rätt bra jämförelse mellan Lynx Boondocker och Ski-doo Backcountry, de är nog mer lika än vad Boondocker och Summit är.
 
Reactions: Gubben50

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.623
99
48
Örnsköldsvik
Tycker 600R är en otroligt trevlig motor.
Gamla E-tech 600an är, trevlig och tillförlitlig men inte mycket mer. Och ska man inte leka allt för mycket så funkar ju trevlig rätt bra.

Polaris & AC 600 har jag kört så lite av så ska inte uttala mig.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.513
404
83
Malå/Adak
Kör du led huvudsakligen så håll ner kamhöjden! En längre skoter med lägre kammar är en bättre kompromiss än en kortare med höga kammar!

Tyvärr har det gått hysteri i kammhöjd så nu har alla crossovers 50mm+ vilket är skit på led.

Gå på en 600-klass, det är rätt nivå att börja på. Om du köper en 600R eller Polaris 650 eller ACs motsvarighet kvittar, dom funkar bra allihopa. Möjligen om du kikar på maskiner som gått långt att jag skulle rekommendera 600R före de andra, det finns gott om BRP 600 som med råge passerat 1000 mil utan bekymmer. De andra har inte varit lika populära hos yrkesanvändarna så där är det sämre med data, däremot inte sagt att det håller sämre, det finns bara inte lika mycket att döma efter.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Om jag bara talar för hållbarhet på motorer så är alla märkens 600/650 lika hållbar men Etec går ju klart billigat på led bränslemässigt. Går vi upp på 800-850cc från låt oss säga 2020 upp som ligger runt 100k så skulle jag säga att alla märkens motorer håller bra och funkar bra.Nackdel etec 850 är att vevaxeln är orenoveringsbar på ski doo Lynx 850 så går den väck kostar det endera en beg motor för 35k på skroten eller ny vev för ca 30-35k ink yttre ramlager som krävs.Fördel Rotax 850 är bränsleförbrukningen vid lugn ledkörning, de drar lika de andra i djupare snö hård körning. Rasar veven på AC och polaris renoverar man dem för max 6000kr eller köper en bra beg på sklrot för 5-6k.
Polaris 800 från 13- har varit enormt bra och hållbar medans rotax 800or haft mer problem med vridna vevaxelar,. AC 800 har alltid varit sprängsäker absolut hållbarast av dem alla. De flesta polaris 850 har numera fått bra mappningar och de håller jättebra så du kan absolut köpa en SKS 155" som är en crossover de är ju lättkördast av dem alla och lättast.
 
Reactions: Norrbotten89

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Jo jag skröt ju om bränsleförbruknmingen på Rotax 850 motorerna men glömde bort att de kan söka is ofantliga mängder olja istället.Kör man inspirerat i lössnö med mycket pumpgasning som de blir då så har jag sett förbrukningar på 6-7% olja på lössnömaskinerna. Men om man kan hålla tummen mer stillsam typ inte gå ner på tomg och tokpumpa så kan de dra mer normala siffror, ja 3-5% i lössnö (rätta mig om jag har fel). Men nu ska ju du köpa en freeride eller Bondocker och köra mycket led och då lär de ta bet mindre olja. Man blir också lurad av att etec drar så lite soppa att oljeförbrukningen blir hög i procent vid ledkörning åtminstone. Ex kollar man vad en polaris eller AC tar i olja räknat i mil sett på led så drar de lika mycket olja. En Polaris eller Acrtic cat drar max 2,5% i genomsnitt som ref och de motorerna kan du köra nästan vilken billig olja du vill. Brp Rotaxmotorerna är mer känslig på olja då de har hårttrycksinsprutning i topplocket som kan sota igen men andra oljer så där bör man köra BRP oljan som är rel dyr tyvärr. Om mjag ska klaga mer på Rotax 850 jag kört och hört klagomål på OBS jag har bara kört en 18 summit och en 20 summit men de va berdrövliga i låg fart motorn och varioatorinställningarna på dem va allt eller inget i farter under 20-30kmt. Alltså rör man gasen ölilla minsta från tomg eller typ 15kmt så hoppar de ivöäg och slöäpper man gasen så flög jag faktist av maski nen förta gången. De va motorbroms utan dess like. Jag hoppas och tror att freeride och Bondocker är smodare betsyckad i variatorerna men de får någ annan svara på. Men över 30kmt gcik den lika fint som en Polaris eller AC och de är väldigt rappa och mest hk av alla 800-850 så de är en rolig motor bara de inte är så hispiga i start. Jag har läst att de går sopa dit lugnare variatorprylar så de blir smoodare i låg fart.