Primärvariator

Adrian14

Ny medlem
27 feb 2012
4
0
1
jönköping
Vad kan vara galet, har renoverat primären och när allt är tillbaka och remmen på så driver primären på remmen i fullt utställt läge.
Remmen bottnar inte mot axeln utan ligger ca 7-10mm upp mellan skivorna.
Så den ligger i spänn direkt typ.
Jag har inte ändrat någonting mer än bytt dåliga bussningar, bytt rullar och justerat glidknapparna.
Tacksam för input.
Mvh Adrian
 

Attachments

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Något hindrar alltså variatorn att gå isär helt? Och inget har hänt med remspänningen i sekundären?
Finns det nu ett spel mellan vikt och rulle? Där ska vara helt tajt.
Och alla shims under korset är rätt monterade?
 

Adrian14

Ny medlem
27 feb 2012
4
0
1
jönköping
Ja precis så uppfattar jag det med, vikterna ligger an mot rullar så det ser rätt ut.
Sekundären stämmer, dock kan jag inte ställa in remmen rätt på sekundären pga att den ligger fel i primären från början..
Jag har nog inget annat val än att ta isär korset igen och dubbel kolla shimsen.
Vet du hur många tiondelar shims som borde sitta där i orginalutförande?
 

Adrian14

Ny medlem
27 feb 2012
4
0
1
jönköping
Ni har helt rätt, jag tog isär korset idag igen och det visar sig att firman monterat ihop det fel, både brickan och shimsen på utsidan av korset istället för insidan...
Nu är det åtgärdat efter tillverkningen av avdragsverktyg 😁
Funkar utmärkt nu, dock tycker jag att det är lite stort glapp till remmen i orginalutförande, skulle nog lätt få dit en 0.5 shims också?
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
155
34
28
Timrå
Vill du minska remspelet så måste du plocka bort shims. Runt 0,5mm spel (beroende på hur märkningerna för balanseringen linar upp) med ny rem tycker jag är optimalt. Tänk på att klämma in remmen tight mot skivan när du mäter spelet. 👍
 
Reactions: Adrian14

Adrian14

Ny medlem
27 feb 2012
4
0
1
jönköping
Ja, såklart, ta bort. Det som är att jag har bara den breda grundshimset + ett tunt shims men det passar som i grundshimset så det bygger i princip ingenting så jag vet inte hur jag ska minska något mer.
Finns det grundshims som är tunnare som man sedan kan bygga på med fler shims så man får rätt "rem till skiva" mått?
Ny rem sitter på men skulle gissa på att spelet är runt 1mm för tillfället.
Är på jobbet just nu så kan inte kolla exakt måttet men det är defenitivt mer än 0.2-0.5mm
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.681
814
113
Kramfors
Ja, såklart, ta bort. Det som är att jag har bara den breda grundshimset + ett tunt shims men det passar som i grundshimset så det bygger i princip ingenting så jag vet inte hur jag ska minska något mer.
Finns det grundshims som är tunnare som man sedan kan bygga på med fler shims så man får rätt "rem till skiva" mått?
Ny rem sitter på men skulle gissa på att spelet är runt 1mm för tillfället.
Är på jobbet just nu så kan inte kolla exakt måttet men det är defenitivt mer än 0.2-0.5mm
Yes de finns shimssatser med massa tunna shims. De n går iväg mjukare med typ 0,5mm spel, då blir de nästan inge hugg alls och mer fördelar så tar rullarna längre in på hälen på vikterna så de blir en aning annan utväxling. Synd de är så drygt att ändra, man skulle ha köpt ett justerbart lock från Knracing men de kostar 5000kr
 
Reactions: Adrian14

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
155
34
28
Timrå
Grundshimset kan du ta bort och ersätta med tunnare shims. Köpte lite olika tjocklekar på rk-verktyg här i stan. 👍

Knracing locket låter för enkelt. Då borde ju rullarna från start ligga längre ut på vikterna som resultat? Det vill inte jag iaf.
 
Reactions: Adrian14

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.146
979
113
Stora Blåsjön
Yes de finns shimssatser med massa tunna shims. De n går iväg mjukare med typ 0,5mm spel, då blir de nästan inge hugg alls och mer fördelar så tar rullarna längre in på hälen på vikterna så de blir en aning annan utväxling. Synd de är så drygt att ändra, man skulle ha köpt ett justerbart lock från Knracing men de kostar 5000kr
Det där locket flyttar ju inte korset så det gör egentligen ingen som helst nytta. Gör ju bara att vikten börjar längre upp på kurvan, vilket är precis tvärt om det man önskar.
 
Reactions: neden och Adrian14

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.681
814
113
Kramfors
Det där locket flyttar ju inte korset så det gör egentligen ingen som helst nytta. Gör ju bara att vikten börjar längre upp på kurvan, vilket är precis tvärt om det man önskar.
Ja de är sant och då är de abslout inte värt 5k.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Min erfarenhet är att 1mm spel inte är dåligt på något vis, däremot om det är för tajt så får man bekymmer när grejerna kommer upp i ordentlig arbetstemp.
Så jag kör hellre på den säkra sidan, då kan man även köra tex ultimax rem om det skulle behövas för den brukar vara lite bredare, åtminstone dom jag provat tidigare..!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.681
814
113
Kramfors
Min erfarenhet är att 1mm spel inte är dåligt på något vis, däremot om det är för tajt så får man bekymmer när grejerna kommer upp i ordentlig arbetstemp.
Så jag kör hellre på den säkra sidan, då kan man även köra tex ultimax rem om det skulle behövas för den brukar vara lite bredare, åtminstone dom jag provat tidigare..!
Jag kör också ca 1mm för jag orkar inte shimsa ner till 0,5 stup i kvarten men de är stor skillnad i smoodhet med 0,5mm. Maskinen hugger inget när man ska iväg från start. De är synd att inte Polaris och AC yamaha variatorer är lika enkla att shimsa om som nyare Rotax som är gjort på 10-15 min utan att ens ta lös varren.
 
Reactions: Adrian14