Isolering för Skydd för pipan

Fendurk

Medlem
28 aug 2024
8
0
1
23
Sverige
Hej!
Har nyligen köpt en RMK 800 från 2000 med ett löst skydd för pipan och undrar:
Behöver den vara på?
Vad kan jag ha som "isolering" mellan skyddet och pipan? Antar att det inte ska vara metall mot metall
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.680
814
113
Kramfors
De är svårt att hitta billig isolering som inte vibrerar sönder så lätt jag har inte hittat någ vettigt. Även org isolering vibrerar sönder.
Jag brukar ta grillfolie så tjock man kan hitta, inte ugnsfolie för den är för tunn. Om man skrynklar ihop flera lager aluminiumfolie så kan man bygga på ett tjock lager som man trycker fast med rätta aluplåtarna.De ger riktigt bra värmeskydd men de går åt många rullar för de duger inte med bara 4-5 lager utan snarare 15-30 lager ber på hur bra man får till skryklorna. Jag kör ibland enbart med skrynklad grillfolie typ 15-20 lager men då måste man naja fast den tätt med stål eller koppartyrådar.De ger oerhört bra värmeskydd och håller rätt bra. Jag brukar även gå steget längre genom att linda avgasbandage utanpå skrynklad grillfolie då slipper man toknaja folien och de ser väl lite bättre ut.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.143
978
113
Stora Blåsjön
Brandfilt brukar jag köra med mellan värmesköldarna och pipan. Men klipp inte upp den i onödigt små bitar utan behåll de så stora som möjligt.