2-takt eller 4-takt

Tigerwoo

Ny medlem
6 nov 2024
2
0
1
47
Täby
Tjena alla.

En fråga då jag vart borta från skoter-världen ett par år. (Då hade jag en Assault-800 2013)
Ska köpa ny skoter inom kort och undrar hur tex en Assault eller Boondocker (2-takt) klarar att dra pulka med 2 vuxna i upp på fjället?
Har fått för mig att en 4-takt är bättre på detta?

Kommer åka 70% led, 30% djupsnö och dra pulka 2-3 ggr per år.

Just nu spanar jag på en Renegade. Så alla ni som har kunskap om den skotern, får gärna hissa o dissa :)

Tack på förhand

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Assault och Boondocker har för dålig kylning för att dra pulka på led men Polaris crossover SKS 800 och Freerider och alla andra tvåtaktare som inte är rena lössnömaskiner funkar bra att dra pulka på hårt underlag. För mig går alla fyrtaktare bort om jag kör mer än 10% lössnö, de är för tung och tråkiga helt enkelt.Kolla på Freerider som är en bra crossover. Polaris sks och Brp Freerider är ju hyfsad på led och rätt bra i snö helt perfekt om du skulle ha kört 50/50 led snö.
Renegade funkar kanon på led men mindre bra i snö.

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.872
112
63
Skellefteå
Är det en helt ny skoter? Isf så finns ingen SKS längre, däremot Nordic pro. En Assault i matyryx chassit går nog helt ok att dra pulka med. Min har bättre kylning än de Renegade och Mxz jag hade innan. Många handlare tar en ny Assault och sätter smalare framvagn och kallar den för SKS i annonsen.

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
432
84
28
norrland
Skillnaden mellan Freeride och Boondocker är minimal angående kylning på nyare är det ju ofta shorty även på Freeride annars skiljer chassilängden och en stänklapp sitter där men gör ingen jätte skillnad. Låg fart på led då är det luftkylare med fläkt som gäller och med 2 vuxna i pulkan gissar jag att dom i alla fall vill åka sakta.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.513
404
83
Malå/Adak
Antalet förare som "behöver" ett shorty-chassie ar bara bråkdelen av de som tror sig behöva det.

Köp en X-terrain med extrakylare, då har du en jäkligt allround skoter utan kylproblem. Har du stor börs går du på en 850RE, mindre börs 600R. För ledkörning så håll ner kamhöjden!
Sen så till i år verkar har Lynx ha rökt på ordentligt när dom lagt upp sortimentet så i princip samma skoter går väl köpa med flera olika andra modellbeteckningar också.

Reactions: Snöskor

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.513
404
83
Malå/Adak
Om man nöjer sig med 600 så klarar den sig mycket bättre angående varmgång än vad tex 850 gör.
Definitivt, det är en jäkla skillnad. Jag och sambon hade varsin ny -19, hon en Summit 600R och jag en BD 850. Samma längd och samma matta. Hon kunde glassa omkring på vårhårda leder och kolla på fåglar medans jag fick leta kylning konstant.

Tigerwoo

Ny medlem
6 nov 2024
2
0
1
47
Täby
Halloj.

Stort tack för alla svar. Har mer eller mindre klivit ifrån 4-takt :)
Min budget är typ max 130 000:-

Just nu inne på en SKS 146 (2019/2020) Ibland står det "stora" kylpaketet i annonserna.
Fyller det någon större funktion med det kylpaketet?

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
189
17
18
Piteå
Halloj.

Just nu inne på en SKS 146 (2019/2020) Ibland står det "stora" kylpaketet i annonserna.
Kylarmässigt finns Sks 146 bara i ett utförande, frontkylare+tunnelkylare.
Kombinera det med isrivare så har du en skoter som kyler tillräckligt bra 99% av fallen.

Enda gången det inte räcker till är när det är blankis så långt ögat når och du drar pulka så
farten måste hållas nere.

Vill man vara extra säker så finns det fläktkylare att köpa till men då drar det ju iväg lite i pris.

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
87
5
8
Halloj.

2019 Polaris 850 hade problem med att de skar pga igensatta/avsaknad av oljekanaler.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.009
113
Stora Blåsjön
2019 Polaris 850 hade problem med att de skar pga igensatta/avsaknad av oljekanaler.
ja säkrast att satsa på en 2020+, men sen är nog de flesta 2019 850 motorer bytta vid det här laget så det kan vara värt att kolla upp om man ska köpe en sådan.