har lite koll men är inte nån expertÄntligen någon som gör något (undantag Asker då för han är ju övermänsklig
Vilka planer har du för maskinen?
Har du full kolla på den maskinens svagheter eller vill du ha tips på vad som man bör göra för att de ska hålla bra?
Aha bra att veta med oljan för en del skriver att man ska bara göra så när dom ska köras inBra att du ställt upp oljepumen men justera in den allteftersom du kör och räknar ut hur mycket olja den drar vs soppan du kör upp. Ställ in den tills den drar 2% men häll i 1% olja även i bränsletanken om den tar 2% ur behållaren de ger böästa tänkbara hållbarhet som är i klass med en Arctic cat 800 motor. Varför de är viktigt med olja i bränslet är föatr att spridarna sopar in rentbränsle rakt mot kolvens insugssida så de slits onödigt hårt där utan olja i bränslet.
Ang bränslereläet som man kan vrda i två olika lägen är inte usa soppa vs svensk bensin , de är för mängden etanol och oktan.Kör man 98 okt som har 5% etanl i sig klassas det som non etanol och kör du 95okt som har 10% etanol heter de etanolläge. På den modellen kan du köra i non etenol både på 95 och 98 okt för de är en rel fet mapp i hela registret och de går effektmässigt bäst i non etanol och drar mindre soppa där. Men kör man med fixkit så kan de tänkas den spikar eller spikvarnar pga att fixkitt ger större vevhusvolym som kan behöva att den körs i non etanol läget. Om den ger spikvarning i non etanol så vrid om pluggen till etanolläget.
Ang wiseco kolvarna så hoppas jag inte du följt deras kolvringsgap rek för de påstår att 0,40 eller om de va 0,45mm duger men de gär de inte! De måste va minst 0,50mm jag brukar sätta dem till 0,53mm annars blir de ringsizing delux! 0,50-0,55mm ringgap slipar man in tiöll alla med 85mm borr skotermotorer.
0,52mm är perfektAha bra att veta med oljan för en del skriver att man ska bara göra så när dom ska köras in
Och med kolv ringarna så tyckte jag och farsan att det var lite lite med det dom rekommenderar så då fick vi fram 0,52 i från en amerikansk sida och då blev det så och det värkar funk fint
Japp det gjorde jag0,52mm är perfekt
Kollade ni att kolvringsstopparna låg bra centrerade mellan portarna också? Wiseco har i regel bäst centrerade kolvringsstoppar av alla fixkit.
Kanon då kommer den hålla bra.Japp det gjorde jag
Tack! Det där ska jag göra 98 kör jag redanKanon då kommer den hålla bra.
Här har du ett gratis trimtips att borra 3 hål i luftburkens avdelningsskiva. Borra tre hål extra ca 30mm stora som på bilden i länken. De ger några hk till men den kommer leva om bet mer upp genom luftintagen på huven så ljudet går rakt in i öronen! De är lätt att sättlimma fast plastskivor över hålen om man blir störd på ljudet.
Om du gör den modden så måste du absolut köra i etanolläget och helst 98 okt.
Polaris Pro-R 600/800 CFI High Flow Air Box Shelf
Fits all Pro-R Chassis 600/800 CFI Snowmobiles +3 Easy Horsepower! A great combination to add with your other BMP modifications.www.bikemanperformance.com
De finns inte ens någon prisvärd trimåtgärd till de här äldre motorerna för chassit sabbar formen på pipan så de är enormt svårt att få ut effekt ur dem. Rätt variatprbestyckning är de viktigaste.Okej känns lite bökigt och börja med nån större insats nu innan snön kommer…
Ang v-force från axys så har jag monterat dessa på pro-ride 13 och en 15 och utan minsta problem, inte behövt justera tomgången eller kört med någon pc5.Byta reedventiler till V-force ska ge 4 hk i bänk på högre varv så de är prisvärda om man köper beg från polaris axys 800 ho 2016-. Men då bör man ha powercommander för de ger för lite flöde på tomg så motorn går fett = för låga varvtal så man måste skruva upp tomgången. TPS värdet blir för högt när man ställer upp tomg trots att varvtalet ligger på 1700v så jag rek inte byta reeds utan pc för backen kan börja klatra då men tvingar upp tomgången med justerskruven. Med pc kan man dra ner bränslet på tomg så varvat ökar till rätt tomgvarv och då blir även motorn rappare vs att höja tomg med tomgångsskruven. V-force som sitter org på lössnömaskinerna Axys 800cc från 16 kräver även lite moddning och lim för att bli tät på äldre motorn.