Allround skoter 2t eller 4t

Nylanderz

Medlem
14 okt 2009
22
0
1
Örnsköldsvik
Tjena.
Har idagsläget en pulka men ingen snöskoter.
blir nog säkert 70/30 led-lössnö då man är hemma och kör men kan nog bli en fjällsresa varje vinter då de blir lössnö körning.
Har bara haft mountain maskiner sen innan men nu då man har familj så ser ju såklart läget helt annorlunda ut både typ av körstil men såklart också ekonomiskt och tid.
Har sneglat på en tundra att "puttra" runt på men den blir ju säkerligen väldigt tråkig att ta med till fjällen då de andra åker 9R och 850s, funderar då om Viper MTX 153" kan vara något att ha?
Vad jag förstått så är det ju driftsäkra motorer som är relativt bränslesnål samt luktar det ju inte och man slipper hålla på å kånka och köpa hem oljedunkar.
Samt så har de väl även fläkt så kylningen bör ju inte va några problem även då man åker iväg med pulkan?
Förstår såklart att vipern inte är roligaste skotern utanför leden men någon form av potential bör väl ändå finnas.

Frågan är, blir man besviken på 4 takt?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.252
1.086
113
Stora Blåsjön
Om de andra åker 9r och andra 850is och du kommer med en viper så är det nog sista gången då får följa med :)
Då kommer du ha roligare på en tundra, även om det inte är någon maskin där det börjar bli brant.
 

Nylanderz

Medlem
14 okt 2009
22
0
1
Örnsköldsvik
Om de andra åker 9r och andra 850is och du kommer med en viper så är det nog sista gången då får följa med :)
Då kommer du ha roligare på en tundra, även om det inte är någon maskin där det börjar bli brant.
Misstänker det! Lite annan prisbild på tundrorna men de lär de nog säkert vara värt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.834
866
113
Kramfors
En Polaris SKS 155" är ju bra på led och rolig i snö de är de närmaste fulländad lössnöamskin du kan köpa som även har bra kylning på led. De brukar ha Camso Pike matta från fabrik som funkar stenbra på led och inte helt värdelös i snö.
Och BRP har ju freerider
AC har ju m8000 LTD . De heter så 2013-17 åtminstone sen vet jag inte vad 18+ heter om den har stora kylaren?
De har lika bra kylning som polaris sks. De är crossover slädar helt enkelt och tvåtakt.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.881
115
63
Skellefteå
Jag brukar oftast hålla med om inlägg som JAAG skriver, det kommer allt som oftast så otroligt underliga förslag på, i detta fall, en allround skoter. Så om du orkar JAAG skriv nått klokt. En Tundra är väl inte en allround skoter?
 
Reactions: JAAG

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.252
1.086
113
Stora Blåsjön
Jag brukar oftast hålla med om inlägg som JAAG skriver, det kommer allt som oftast så otroligt underliga förslag på, i detta fall, en allround skoter. Så om du orkar JAAG skriv nått klokt. En Tundra är väl inte en allround skoter?
Tundran är en väldigt smal skoter på flera sätt :)
Det är en ganska extrem skoter på sitt användnings område.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
272
106
43
Vittangi
Lynx Xterrain Pro 850 3900 kan kanske vara något? I princip en Lynx Boondocker 850 3900, men med full längd på tunneln och en kylfläkt som hjälper till om den inte får nog med kylning så den bör funka bra för att dra runt familjen med. Samt inte göra bort sig när när du ska upp till fjällen och köra med kompisarna iom. motorn och lång matta med höga kammar (2,5"/63,5mm) och att den har hyfsat smalt mellan skidorna. Eller den nyare Lynx 49 Ranger Pro 850 kanske? Det är i princip samma skoter som Xterrain Pro, men lite nyare (hela framändan på skotern är annorlunda/nyare) och dyrare då.

Bägge de modellerna finns även med 600-motor, men om de du ska köra med har 9R och 850 så är det kanske mer lämpligt att även du inriktar dig på 850.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.548
421
83
Malå/Adak
Jag brukar oftast hålla med om inlägg som JAAG skriver, det kommer allt som oftast så otroligt underliga förslag på, i detta fall, en allround skoter. Så om du orkar JAAG skriv nått klokt. En Tundra är väl inte en allround skoter?
Hahaha!! Jag får väl försöka då ;)
70% led gör nog att du nog ska skippa alla lössnöskotrar, och nästan särskilt Tundran i och med att den är ännu smalare!! (ingen sambo/fru kommer bli glad av att du lägger omkull med jämna mellanrum för att hon inte lutar exakt rätt)

Kom ihåg, höga kammar saboterar snudd på mer på spåret än lägre kammar gör bredvid. Samma med supersmal framvagn!

Så håll igen på kamhöjd och undvik smalaste spårvidderna, det är trots allt något som ska vara uthärdligt familjeåka med du hörs vara ute efter.
I min värld är en ganska lång skoter med låga kammar en bättre allround än en kortare med högre kammar. Ingenting som ska gå på spår i huvudsak ska i min värld ha högre kammar än 44mm! Tyvärr verkar det inte göras inte crossoverskotrar med vettiga mattor längre.

Mycket led gör nog även att du ska fundera på 600/650cc snarare än 850. 600cc-klassen är dessutom betydligt mindre känslig för varmgång än motsvarande storkubikare.

Rena modellrekommendationer vet jag inte om jag ska ge mig in på däremot.

En 600-650cc, 155" lång med 44mm kammar och med med 40" framvagn och kanske även extrakylare torde vara nära den ultimata crossovern mellan lek och familjeliv.
 
Reactions: mattgojohn

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.881
115
63
Skellefteå
Jajamen, där satt den! Tack JAAG! Däremot så är det nog småsvårt att hitta en skoter som passar den du föreslår i din sista mening. Men en Nordic Pro 650, eller en Backcountry 600, eller en Assault 650 är ju iaf nära, dock utan kylare.
 
Reactions: JAAG

Nylanderz

Medlem
14 okt 2009
22
0
1
Örnsköldsvik
Lynx Xterrain Pro 850 3900 kan kanske vara något? I princip en Lynx Boondocker 850 3900, men med full längd på tunneln och en kylfläkt som hjälper till om den inte får nog med kylning så den bör funka bra för att dra runt familjen med. Samt inte göra bort sig när när du ska upp till fjällen och köra med kompisarna iom. motorn och lång matta med höga kammar (2,5"/63,5mm) och att den har hyfsat smalt mellan skidorna. Eller den nyare Lynx 49 Ranger Pro 850 kanske? Det är i princip samma skoter som Xterrain Pro, men lite nyare (hela framändan på skotern är annorlunda/nyare) och dyrare då.

Bägge de modellerna finns även med 600-motor, men om de du ska köra med har 9R och 850 så är det kanske mer lämpligt att även du inriktar dig på 850.
det blir ju sånna pengar när du går upp i dom klassen. Så de faller som bort.
Annars känns en 600a som lämpligast, de senaste åren har man blivit för gubbig för å stå å hålla på med nån vräkig 9R å byta tändstift osv.

sen att de blir en sväng till fjälls med grabbarna en gång om året är ju en väldigt svängande parameter och nått som jag inte räknar med, blir väl mest hemma körning.
 

Nylanderz

Medlem
14 okt 2009
22
0
1
Örnsköldsvik
Hahaha!! Jag får väl försöka då ;)
70% led gör nog att du nog ska skippa alla lössnöskotrar, och nästan särskilt Tundran i och med att den är ännu smalare!! (ingen sambo/fru kommer bli glad av att du lägger omkull med jämna mellanrum för att hon inte lutar exakt rätt)

Kom ihåg, höga kammar saboterar snudd på mer på spåret än lägre kammar gör bredvid. Samma med supersmal framvagn!

Så håll igen på kamhöjd och undvik smalaste spårvidderna, det är trots allt något som ska vara uthärdligt familjeåka med du hörs vara ute efter.
I min värld är en ganska lång skoter med låga kammar en bättre allround än en kortare med högre kammar. Ingenting som ska gå på spår i huvudsak ska i min värld ha högre kammar än 44mm! Tyvärr verkar det inte göras inte crossoverskotrar med vettiga mattor längre.

Mycket led gör nog även att du ska fundera på 600/650cc snarare än 850. 600cc-klassen är dessutom betydligt mindre känslig för varmgång än motsvarande storkubikare.

Rena modellrekommendationer vet jag inte om jag ska ge mig in på däremot.

En 600-650cc, 155" lång med 44mm kammar och med med 40" framvagn och kanske även extrakylare torde vara nära den ultimata crossovern mellan lek och familjeliv.
Känns riktigt klokt de du säger , absolut blir de en 600a. Jag har på något konstigt vis blivit intresserad av Viper mtx -16,är dom verkligen så dålig? Framvagn justerar man upp till 38,5” som max,för höga kammar för ledåkning såklart då. 4t är väl alltid trevligt rent motormässigt tills du svänger av leden då sätter den ju i regel föraren på plats. Viper kvalar väl in på 600 sidan mer eller mindre rent effektmässigt känns de som.
 

Nylanderz

Medlem
14 okt 2009
22
0
1
Örnsköldsvik
Tack för alla inputs! Siktar på en 600a helt klart om de är 2t, polaris faller bort dock för min del.
BRP vet man ju sen innan att de håller hög byggkvalitet vilket är ju trevligt.

förstår att Viper absolut inte är något att kalla för rolig,pigg och lättsam osv.
men är dom verkligen så dålig? -16 verkar dom ju fått en uppskattad uppdatering i framvagn.
Sen vill man ju såklart ha turbo men då man mest drar pulka så gör väl turbon lite nytta.

någon som har kört en?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.834
866
113
Kramfors
Jag har kört viper turbo 190 kittad och den är ju trevlig på led men i djup snö är den fruktansvärt klumpig de känns som den väger 500kg men är de bara glest mellan träden så tar den sig fram bra och rakt uppför om man kan utnyttja motorn går den ju svinbra. Jag har kört nyare Sidwinder också (turbo) 2018 men den va väldigt lika vipern även den med org turbo 185-195hk ligger dem på bromsad effekt. En sak jag inte alls gillade med dem va tungstyrd i låga farter på hårt underlag samma sak med äldre Yamha Nyttro som va ännu mer tungstyrd. Men de kan bha gått att justera till bättre i boggi och framvagn.
Vilken prisklass ligger du i så blir de lättare att rek maskiner.
 

Nylanderz

Medlem
14 okt 2009
22
0
1
Örnsköldsvik
Jag har kört viper turbo 190 kittad och den är ju trevlig på led men i djup snö är den fruktansvärt klumpig de känns som den väger 500kg men är de bara glest mellan träden så tar den sig fram bra och rakt uppför om man kan utnyttja motorn går den ju svinbra. Jag har kört nyare Sidwinder också (turbo) 2018 men den va väldigt lika vipern även den med org turbo 185-195hk ligger dem på bromsad effekt. En sak jag inte alls gillade med dem va tungstyrd i låga farter på hårt underlag samma sak med äldre Yamha Nyttro som va ännu mer tungstyrd. Men de kan bha gått att justera till bättre i boggi och framvagn.
Vilken prisklass ligger du i så blir de lättare att rek maskiner.
ok! Jo jag provkörde en nytro och tycker dom va hemskt, hade då en XF800 tyckte AC chassit va trevliga, därav tänkte jag kanske dem nyare yammorna med ac chassit kanske är en hyffsad kombo.
Tänker väl mig kring 60-80, håller väl mig närmre 60 än 70.
det är ju som det är med småbarn, man vet aldrig riktigt hur mycket tid man har att använda grejjerna.