Märkligt fenomen på polaris ultra vid väderomslag/extrem kyla

badruby

Medlem
2 sept 2023
15
4
3
39
Härnösand
När det har varit kallt ute och jag ska köra skotern ett varv så går den kalasbra i ungefär 2-3minuter. Sen uppstår ett problem där skotern liksom går i pulser. Då måste jag stanna skotern och låta han gå på tomgång i allt från 5-10min så funkar den toppen igen. Se länk för video och mer specifik beskrivning. Jag är idel öra om idéer vad det kan vara.
Det jag uteslutit är
Reedventiler
Bränsle
Tändstift
Tändkablar/hattar
Tändspolar

länk

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.287
86
48
Övik
Helt klart något som klipper tändningen, skulle vilja gissa på gashängsbrytaren! Om jag inte minns fel så är det ett 2-poligt kontaktstycke som går till gasblocket som går till både gashängsbrytaren och nödstoppen. Prova ryck ut det och se ifall det blir någon skillnad, tänk bara på att du då är utan nödstopp..!

badruby

Medlem
2 sept 2023
15
4
3
39
Härnösand
Helt klart något som klipper tändningen, skulle vilja gissa på gashängsbrytaren! Om jag inte minns fel så är det ett 2-poligt kontaktstycke som går till gasblocket som går till både gashängsbrytaren och nödstoppen. Prova ryck ut det och se ifall det blir någon skillnad, tänk bara på att du då är utan nödstopp..!
Högst intressant. Trodde jag visste saker om gammskotrar men hönggasbrytare har jag aldrig ens hört. Ska testa rycka den och se om det gör nån skillnad. Då får jag bara köpa en ny. Tusen tack för tipset