Arctic Cat Triple Touring 600 -01

crosstony2

Medlem
28 sept 2010
23
1
3
Umeå
Hallå.

Har precis införskaffat mig en trippel touring och tänkte höra om det finns något roligt man kan göra på denna motor utan att behöva lägga ner alldeles för mycket tid.
Är det någon som har byt ut ljuddämparen eller monterat v-force reeds t.ex. ?

Tänkte även höra om kända fel och vad som kan vara bra att kolla igenom innan man drar ut på långsvängen.

Mvh
 

crosstony2

Medlem
28 sept 2010
23
1
3
Umeå
Hallå.

Har precis införskaffat mig en trippel touring och tänkte höra om det finns något roligt man kan göra på denna motor utan att behöva lägga ner alldeles för mycket tid.
Är det någon som har byt ut ljuddämparen eller monterat v-force reeds t.ex. ?

Tänkte även höra om kända fel och vad som kan vara bra att kolla igenom innan man drar ut på långsvängen.

Mvh
Har även bara handtagsvärmare på ena sidan passagerar handtagen, är det lätt att byta ut dom? Ser ut att vara nitat själva handtaget.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.876
878
113
Kramfors
De finns inga billiga moddar att göra för de är rätt fulländade som de är. Reeds gör inget alls på 600an.
De enda som ev gör något är tändkil för 1000cc 99-01 hade väldigt låg tändning men 600an har jag inte koll på. Läs på usa forum om de sätter dit tändkil på dem.
Piporna och ljuddämparen är effektiv så byt inte ut dämparen för då går den sämre och lever om. Trimpipor hittar du inte och hittar du så kostar de över 10000kr beg.
Variatorkitt är de som ger mest för de är tråkig ledanpassade kallibrering org. Höj startvarvet till minst 4500 och i med en mer rak helix som ex en rak 49 graders. Men de är ett jäkla jobb att justera in rätt varv i hela registret så bäst och billigast är att köpa färdigt variatorkitt.
Den motorn är helt sprängsäker men kolla oljeförbrukningen vs hur mycket soppa den tar i procent. Häll i 1% olja i bränslet tills du sett att den drar minst 2,5% olja ur oljebehållaren. Du justerar oljepumpens arm på wirens spänning nere på pumpen. Kolla även att armen på pumpen går tillbaka fullt ut vid avslagen gas.
Ta kompprov också så du vet skicket på cylindrar o kolvar.
 

crosstony2

Medlem
28 sept 2010
23
1
3
Umeå
De finns inga billiga moddar att göra för de är rätt fulländade som de är. Reeds gör inget alls på 600an.
De enda som ev gör något är tändkil för 1000cc 99-01 hade väldigt låg tändning men 600an har jag inte koll på. Läs på usa forum om de sätter dit tändkil på dem.
Piporna och ljuddämparen är effektiv så byt inte ut dämparen för då går den sämre och lever om. Trimpipor hittar du inte och hittar du så kostar de över 10000kr beg.
Variatorkitt är de som ger mest för de är tråkig ledanpassade kallibrering org. Höj startvarvet till minst 4500 och i med en mer rak helix som ex en rak 49 graders. Men de är ett jäkla jobb att justera in rätt varv i hela registret så bäst och billigast är att köpa färdigt variatorkitt.
Den motorn är helt sprängsäker men kolla oljeförbrukningen vs hur mycket soppa den tar i procent. Häll i 1% olja i bränslet tills du sett att den drar minst 2,5% olja ur oljebehållaren. Du justerar oljepumpens arm på wirens spänning nere på pumpen. Kolla även att armen på pumpen går tillbaka fullt ut vid avslagen gas.
Ta kompprov också så du vet skicket på cylindrar o kolvar.
Tackar för gediget svar! Har hällt olja i tanken och ska kolla hur mycket olja i behållaren den drar på en fulltank. Just nu är inslagsvarvet på ca 3800.
Får ta ett kompprov vid tillfälle också!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.876
878
113
Kramfors
Inslagsvarvet måste minst upp i 4500v för att den ska bli rappare. Man byter då primärfjädern till hårdare starttryck men samma sluttryck som den som sitter i nu. Frågan är om någ bytt fjäder eller om de är org? Jag skull provat ca 30 lbs hårdare starttryck på fjädern. Jag skulle även satt dit en rak helix 45/46/47/48/49 graders då blir den bet rappare i backshift men kolla så de inte sitter rak redan från fabrik eller någ bytt.
Du ser variatorbestyckningen på resevdelslistan Arctic cat.