För min del spinner det inte alls, har inte tagit stopp hittills trots otroliga "rular" framför plogen. Ända behovet jag kan känna efter snökedjor är när plogen är snedställd allt som går och då skulle det vara fint med snökedjor på framhjulen, för då vill fronten gjärna knuffas lite i sidled.beror på hur mkt snö du ska skotta, spinner mest om du inte har kedjor,dubbar eller liknande.
Min far har haft liknande och för han spann det bara, det beror nog på fart och snömängd om det spinner eller inteFör min del spinner det inte alls, har inte tagit stopp hittills trots otroliga "rular" framför plogen. Ända behovet jag kan känna efter snökedjor är när plogen är snedställd allt som går och då skulle det vara fint med snökedjor på framhjulen, för då vill fronten gjärna knuffas lite i sidled.
Jag har en gårdsplan på 40x20m och det går riktigt undan med fyrhjulingen.
känner inget behov av snökedjor själv, inte ens när jag styrdeblötsnö.
Har testat fyrhjuling med piggkedjor bak, men då blev den bara otroligt understyrd, då det är diffat bak. Om man behöver kedjor, så tror jag i de flesta fall det räcker med kedjor fram, men vad vet jag, själv kör jag utan.
det kan ju även bero på vikten på maskinen och föraren.Min far har haft liknande och för han spann det bara, det beror nog på fart och snömängd om det spinner eller inte
Snöröjning av väg använder jag traktor med slunga till, fyrhjulingen blir på gården där det känns smidigare samt hos min mor och syster där traktorn inte kommer in på gården vintertid.Jag tycker det fungerar fint att ploga med fyrhjuling och kör med kedjor bak, men ska även ha fram i vinter då det styr dåligt ibland med lite snö framför bladet och hårt underlag.
Har plogat 20-30cm blötsnö utna problem. Men som någon sa så gör tyngden på maskinen och hjulmönstret en väldig stor skillnad på om det spinner elr driver. Jag plogar cirka 250-300m väg med mycke uppför och en stor gårdsplan och det tar runt 1,5-2 timmar vid skapligt underlag och inte allt för tung snö. :hello:
Nej, jag har funderat på att sätta frontlastare på traktorn också, så man kan lyfta undan snön, som det är nu måste jag använda bakskopa, vilket iof går bra, men innebär redskapsbyte, vilket man ofta är för lat för.Okey, ja det vore inte fel med en traktor med slunga, fast här neråt är det tyvärr sällan det behövs.... :sad2:
Men det fungerar fint med fyrhjulingen på väg oxå, fast när det är en bra vinter tenderar vägen till att bli lite smal mot slutet av vintern då man inte kan trycka ut kanterna så illa mycket.
Varför tycker du att can-am är mer prisvärd? Ska även vara servostyrning på -10Canam känns ju mer prisvärt där, dock så sa canams åf här på orten till mig att de vägreggade canam'arna hade konstant 4x4 dvs det går inte koppla ur till rwd på dem vilket låter helt sjukt och suger, då de går klart tyngre vid landsvägskörning med 4x4 ikopplad. Kolla ifall detta stämmer först.
canams viskodiff på framhjulen är ju riktigt fin, iaf efter -08 då den blev förbättrad så den slog i mjukare.
Fick samma pris på canam själv här, men köpte goes 520 för 66000kr inkl warn plogpaket, vägreggad och valbar diff/rwd/4wd.
och oreggad canam för 75 000kr tror jag det var.