Rotax 521

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
hehehe, såå, då skulle man kunna förvandla min iofs pigga 536 på 521 kubik till ett 611 kubiks raveportat monster...:rock: hehehe Bara genom att leta tag på 583 cylindrar och topp då från 89-94... hehehe :beer:
Skiljer det någonting på höger och vänster cylinder på en 583 eller kan man köpa en i taget om man skulle råka få tag på någon lite billigt?
Borde man leta tag på en 3800 pipa eller e det liten skilnad från 536:ans pipa? Eller e det lika bra å leta efter en eftermarknadspipa direkt om man nu ska idas/är det värt det?
Hur mycket skiljer mellan 583 och 536:ans slidskiva? Meningsfullt att byta vid tänkt förvandling till andra cylindrar?

MVH
Lynxx
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Sååå, då skulle man alltså kunna förvandla min iofs pigga 536 på 521 kubik till ett 611 kubiks raveportat monster...
Bara genom att leta tag på 583 cylindrar och topp då från 89-94 ?

2. Skiljer det någonting på höger och vänster cylinder på en 583 eller kan man köpa en i taget om man skulle råka få tag på någon lite billigt ?

3. Borde man leta tag på en 3800 pipa eller e det liten skillnad från 536:ans pipa ?
Eller e det lika bra å leta efter en eftermarknadspipa direkt om man nu ska idas/är det värt det ?

4. Hur mycket skiljer mellan 583 och 536:ans slidskiva ?
Meningsfullt att byta vid tänkt förvandling till andra cylindrar ?

MVH
Lynxx
1. Ja !

2. Nej , det skiljer ingenting mellan höger och vänster.
Se bara till att du får tag i cylindrar till rätt modell så att säga
( Mk-I eller Mk-II ).

3. Jaaa enligt mig borde du definitivt försöka få tag på en 3800 pipa eller en Mach-1 pipa avsedd för 583'an

4. Du kan i princip sätta vilken slidskiva som helst....
finns inget egentligt rätt eller fel...
Det fina med "RV" motorer är att du kan ändra motorns karaktär helt genom valet av en annan slidskiva.


.
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Jo, man skulle kanske kunna likställa slidskivan med en kamaxel från en fyrtaktare alltså då, typ. Och därifrån har jag ju lärt mig att det är mycket bättre å lägga pengarna på en bra topp/portningsjobb istället för å köpa en super kamaxel för dyra slantar. Då är det bara vänta på att rätt läge ska dyka upp och att säsongen ska ta slut så man får börja skruva strax... :) hehehe
Tack så mycket 2stroke och bcool
MVH
Lynxx