varför inte trippel

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
jag kan inte förstå varför nästan alla märken (utom yamaha) har slutat med tripplar, iofs är dom väl kanske lite tyngre men det kan väl inte vara så stor skilnad, man kan ju få ut mera effekt ur en trippel, som tex. Polaris XCR 800 =ca 160hk och XC 800 =ca 140hk. trippeln (XCR) har ju mycke högre effekt. ett till exempel här: Arctic cat Firecat 700 = ca 135. Yamaha SRX = ca 145hk. där är ju trippeln (srx) också starkare.
 

Thunders

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Älvsbyn Sverige
Varför inte tripplar?
Jag det finns många anledningar.. Minskad vikt,bränsletörst, mindre framtunga, mer lätthanterliga. dagens twins har tillräckligt med effekt så det räcker och blir över.
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Thunders!

Du verker ju ha NOLL koll... en trippel tar inte mer bensin, där har du helt fel! Dom tar ju mindre! Min XTC 700 drar 1.7 liter/mil långkörning! ligger kring 2-2.5 liter/mil om man plågar den..!!
 

Kenneth

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
För det första pysen, så väger inte srx:n 250 kilo. Rättare sagt 237 kilo, visst är det en skillnad, men Yamaha är inte för det en dålig skoter! Men men...det är väl så, avundsjukan har sitt pris!
 

Funkyflow

Välkänd medlem
1 jan 2000
136
0
6
lycksele Sverige
jomen tjena en tripple drar inte mera bensin.
vi körde 8mil och det drog ca 10liter medans en lynx rave 600 drog halv tank och en mach 1:a ochså tog halv tank,, så kom med egna erfarenheter och gå inte bara på alla tester
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Kaka: är du dum i huvet? jag måste bara fråga..! Berätta för mig varför en trippel skulle ta mer bensin?
 

eric1

Rookie sledder
1 jan 2000
16
0
0
yamahas tripplar är bränsle snål jag körde min 700 tripple idag och det va 5+ grader ute och hade en som åkte baki mig den drog 13 liter på 8,2 mil =) och det var blandad körning :)
 

Thunders

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Älvsbyn Sverige
Förlåt då, man ska väl inte dra alla tripplar över en kant och säga att dom är bränsletörstiga. Yamahas tripplar har bra bränsle eknonomi. Dom polaris tripplar jag har kört har då iaf haft en virvel i tanken.!
 
V

V-max

Min 700 Xtc drog 1,46l/mil idag när vi skotrade till Vindeln.
Min brors 700 Sx tog 1.55l/mil.
Det var ingen mes körning.

Matcha det med en 700 twin.:9
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
När jag var ute på sjön idag så gjorde min XTC 700 mätaren ut! Dvs 180 knyck! Vet inte om det är så himla slött? Räcker då iaf för mig... men du är väl en sån här liten skoterfjortis som inte har råd med en skoter, utan bara läser i tidningar och på internet!;P;P
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Åker själv trippel och inte tycker jag att jag tankar mer än de som kör twinar.
Ps. det är manligt med tripplar...
 
L

Loke

Äntligen en som pratar sanning!!!
3 liter milen nu börjar vi närma oss sanningen..ni andra grabbar är ni säker på att dett inte är fyrtaktare ni kör med era fantastiska bränsleförbrukningar.har själv ägt både 4 takt o tripplar o twinnar...
men jag håller med om att tripplarna är härliga motorer mera vrid och manligt sound!!
 

Storm

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Tjena måste bara säga att jag avgudar tripplar..å så fina de är då de håller å funkar...
men är inte tripplar rappare ?
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Nog är det mkt möjligt att Bacon lyckas få sin att dra 3 liter/milen! Men jag säger dock att med min är det svårt.. 2.8 har den dragit som mest! Då var det 70 cm djupsnö och fullgas hela tiden! Ställer man in skotern rätt så kan man ju få den att dra mindre också..