Fördelar trippel:
Effekt. Inget snack om saken, vill du ha RIKTIGT mycket pulver så finns inga alternativ. En motor med fler cylindrar kan leverera mer effekt än en med färre. Punkt slut. Börjar vi sen titta på effektpotential vid trimning, så blir skillnaden RIKTIGT stor. Att man sedan VÄLJER att inte ta ut så mycket effekt ur vissa tripplar är en helt annan sak.
Mjuk och vibrationsfri gång. En trippel är betydligt "mjukare" i karaktär än motsvarande twin. Detta innebär förutom ökad komfort, också att motor/variator oftast lever längre.
Breeett effektregister. Mycket lätt att hitta rätt variatorkalibrering.
Fördelar twin:
Låg vikt. En motor med färre cylidrar går naturligtvis att bygga lättare än motsvarande trippel. Att det sedan har tagit tillverkarna så lång tid att verkligen genomföra det, är en annan sak...
Det smala registret hos en twin, är något som många uppskattar, eftersom motorn upplevs ha en grym "lågvarvspunch".
-------------
Vad gäller bränsleförbrukning så har det nog väldigt lite med just cylinderantalet att göra. Det finns extremt bränslesnåla tripplar, liksom det finns extremt bränslesnåla twinar. Och tvärt om. Många andra faktorer spelar in här.
Som jag ser det så har bägge konstruktionerna sin plats. Vill man ha en pigg hanterbar maskin, så väljer man en twin, alt. en hyfsat lätt singlepipe trippel. Vill man åka fort på sjöar osv. så väljer man en trippel.
Dessutom så är det mycket en känslomässig grej.. jag vet många som ALDRIG skulle byta bort sin trippel mot en twin, av så enkla skäl som ljud, osv.
I och med introduktionen av dom större, effektstarkare twinarna, så kan man tycka att man där får det bästa av två världar: Hög effekt, men ändå en lätt och hanterbar maskin. Problemet är att en jättetwin alls inte är så hanterbar i skogen som man kanske kan tro om man tittar på pappret. Men visst, en godkänd kompromiss kan det ju vara.