MXZ 600 -99 Vettigt köp? Att tänka på?

skidooJonas

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
"MXZ 600 -99"

Det är ett bra köp!
Bättre chassie än 583:an som den hette -98, även en annan ny motor som vad jag hört fungerar mycket bra. En mycket fin skoter kort sagt!!!
 

Nicke3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
43
0
0
mxz600 årsm99

Har själv en mxz600 årsm 99 som jag varit mycket nöjd med. Det man kan klaga på är att den är vinglig i orginal utförandet . Men detta är snabbt åtgärdat av Jonssons allrep som för en vettig penning chimsar om bakdämparna.
Sedan så sätter han dubbla fjädrar på främre boggiedämparen samma som 00 har samt nya fjädrar på skiddämparna
SKILLNADEN ÄR SOM NATT OCH DAG.
Lycka till med att hitta en fin skoter.
 

Geton

Medlem
5 jan 2008
32
0
1
luleå
mxz 600

hur mycket gick det lös på med omshimsning mm
hejsan, jag har en mxz 600 99, men den äter stift dom bara dör spelar ingen roll om skotern är varm eller kall den dödar dom.
hinner köra ca en dag så går nått av stifen.... vad ska jag göra och vad är fel??
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sv: mxz 600

hejsan, jag har en mxz 600 99, men den äter stift dom bara dör spelar ingen roll om skotern är varm eller kall den dödar dom.
hinner köra ca en dag så går nått av stifen.... vad ska jag göra och vad är fel??
Stift : BR9EYA
Elektrodavstånd: 0,45 - 0,5
Varmkör alltid ordentligt!

Gjort ovanstående ?

Färg på stiften ?
När tar den stift ? fullgas, tomgång eller mellanregisret?
Samma stift hela tiden eller växlar det mellan cyllarna?
 

lotto

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Gävle Sverige
www.borg.se
Sv: MXZ 600 -99

VARNING
Polarens Ski Doo fick problem . den rök som bara den .
på servicen sa dom att tydligtvis hade 99 ett plastdrev i motorn som blir slitet och då skär motorn. . Ska tydligtvis sitta krångligt till.

Så se upp för långmilare.

Servad blev den men den gick inte långt han kollade aldrig var det blev för fel Han sålde den som den var.

Nu kollade jag inte själv på drevet men någon som vet bättre kanske kan konstatera om det stämmer.

Förresten gick den bättre är 800 mxz .
 

Geton

Medlem
5 jan 2008
32
0
1
luleå
Sv: mxz 600

Stift : BR9EYA
Elektrodavstånd: 0,45 - 0,5
Varmkör alltid ordentligt!

Gjort ovanstående ?

Färg på stiften ?
När tar den stift ? fullgas, tomgång eller mellanregisret?
Samma stift hela tiden eller växlar det mellan cyllarna?
de löste sig jag ringe till en kill som meckar i skotrar och han sa att jag skulle köpa BR9EYA som jag skulle knacka till 0,5mm så jag gjorde de och det gick fint
 

henke_summit

Medlem
16 aug 2007
32
0
1
mora
du får se upp med insugsgummina .dom brukar torrspricka... dom brukar vara dyra om membranet sitter ihopp.men tror inte dom sitter ihop på 600:an .annars en mycket fin skoter ,med bra dämpare och bra motor och chassi . mvh henke
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Jag har kört min mxz 600 -99 i 4 veckor nu, och den har hållt ihop än så länge. Förra ägaren hade bytt MPEM-box, bytt kolvar och shimsat dämpare. Dock har den en tendens att drivhjulen kuggar över då man kör på något hårt med främre delen av boggien. Nonslip-drivhjul är att föredra!