Sveriges bästa område för skoterkörning?

• Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

När man sitter och ser de amerikanska skoterfilmerna så kan man inte undgå att känna lite avundsjuka. De har så grymt häftig terräng att köra skoter på, speciellt i Klippigabergen. I Sverige har vi haft en istid för cirka 35000 år sedan som hyvlade ner våra berg och ”förstörde” våra möjligheter till häftig skoteråkning, eller? Nu undrar jag om det finns något liknade område i Sverige? Ett område som är kraftigt kupperat, med 2 meter pudersnö, och massor med naturliga hopp och avsatser. De svenska fjällen är ofta vindpinade med ett litet hårt snötäcke. Det är inte roligt att göra ett 35 meters hopp när det ser ut så, om det i huvudtaget går. Där det finns skog kan det om man har tur finnas rejält med lös-/pudersnö, men då finns det oftast inga naturlig hopp eller avsatser. Är någon som känner till ett sådan område? Himmelriket för skoteråkaren. Det kan vara värt att lasta upp skotern på släppet och åka dit om platsen existerar...

/JH

E

ejwbegysv

Finns säkert många ställen..

Gördalen (nordvästra dalarna) där jag oftast kör är en dalgång mellan fulufjället och drevfjället.. Eftersom fulufjällsplatån är så masiv trycker den upp målnen vilket gör att snön faller.. Alltså ofta massor med snö och helt OK ställen att köra på (om man håller sig i dalgångarna mellan fjällen...

Är ju inte så långt norrut heller så man slipper åka så långt (om man bor i södra delen av sverige)

E

Ej medlem/Inloggad

tror ju iofs att rixgränsen eller trakterna runt kiruna fungerar. där är det brutala berg och mycke snö. Trakterna ovanför arjeplog är oxå bra. synd att de är långt dit..

H

Henke Li

Gäddede / Frostviken

Norra Jämtland är de bästa stället du kan tänkas åka skoter på!
Frostvikensskoterklubb har hand om 999km skoterled, som går över
storslagna fjäll, fina skogområden, fin sjöar. Allt du kan tänka dig
www.frostvikensskoterklubb.com

Snotrik

Välkänd medlem
4 feb 2008
200
0
16
33
Byske
När man sitter och ser de amerikanska skoterfilmerna så kan man inte undgå att känna lite avundsjuka. De har så grymt häftig terräng att köra skoter på, speciellt i Klippigabergen. I Sverige har vi haft en istid för cirka 35000 år sedan som hyvlade ner våra berg och ”förstörde” våra möjligheter till häftig skoteråkning, eller? Nu undrar jag om det finns något liknade område i Sverige? Ett område som är kraftigt kupperat, med 2 meter pudersnö, och massor med naturliga hopp och avsatser. De svenska fjällen är ofta vindpinade med ett litet hårt snötäcke. Det är inte roligt att göra ett 35 meters hopp när det ser ut så, om det i huvudtaget går. Där det finns skog kan det om man har tur finnas rejält med lös-/pudersnö, men då finns det oftast inga naturlig hopp eller avsatser. Är någon som känner till ett sådan område? Himmelriket för skoteråkaren. Det kan vara värt att lasta upp skotern på släppet och åka dit om platsen existerar...

/JH
Vi har ju dändär varma golfströmmen som gör det varmt här och trycker bort snön från Finland och Ryssland men det skulle nog vara lite för kallt om den inte var där.

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
När någopn ändå skakade liv i tråden så sägs det att det är vansinnigt lite snö i gränsenfjällen i år.

I björkliden vet jag att de varit tvungna att köra snökanoner och jag tror att de ännu kör dem. Till premiären den 8'e februari var det bara TVÅ pistar öppna.

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Kebne området var the place to bee. Ända till knätoffsarna fick till ett förbud. Större skillnad i höjd metrar på en tur gick inte att hitta i detta land. Nu skulle jag säga turen från Katterjokk ( syd om Riksgränsen) till Hukijaure och terängen där omkring. Vilt vackert och en oerhört häftig tur ! Gärna sent på säsongen, typ Maj månad.

R

Robin

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Snöinformation för Riksgränsen
Snö

Natursnö i terräng:128 cm

Snö i nedfarter:128 cm